صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۸
کد خبر: 4486
گزارشگر: 213
۸۰۶۲
۰
۰
۶
عضو ستاد مقابله با کرونا از عفونت جدید در کشور خبر داد

«قارچ سیاه» در تهران

«قارچ سیاه» در تهران
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، از مشاهده مواردی از ابتلا به عفونت قارچ سیاه در تهران خبر داد.

به گزارش آسیانیوز، مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، از مشاهده مواردی از ابتلا به عفونت قارچ سیاه در تهران خبر داد.

ابتلا به عفونت قارچ سیاه در بیماران مبتلا به کرونا، اولین بار اواخر اردیبهشت ماه در هند مشاهده و گزارش شده بود.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا روز چهارشنبه پنجم خرداد ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، گفت که مشاهده قارچ سیاه به صورت رسمی اعلام نشده اما موارد تکی بوده که بیماران کرونا به دلیل مصرف کورتون و دگزامتازون به عفونت قارچی مبتلا شدند.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت که بیماران کرونایی که به عفونت قارچ سیاه مبتلا شده‌اند در بیمارستان لقمان تهران بستری شده و با درمان مرخص شدند.

مردانی افزود که عفونت قارچی عوارض خاصی ندارد اما اگر عفونت قارچی مهاجم فراگیر شود منجر به مرگ و میر خواهد شد مانند هند که موارد ابتلا به کرونا افزایش شدیدی داشته و با تجویز بی‌حساب کورتون و دگزامتازون عفونت قارچی به وجود آمده است.

همه‌گیری کرونا در هند بیداد می‌کند و هم‌زمان بیماری مرگبار دیگری شایع شده که قبلا نادر بود. هزاران نفر از مبتلایان یا بهبودیافتگان کووید درگیر عفونت "قارچ سیاه" شده‌اند و بیمارستان‌ها بخش‌ ویژه اپیدمی دایرکرده‌اند.

هفته‌هاست که هند به ورطه موجی از ابتلا فزاینده به کرونا غلطیده و حال عفونت قارچی موکورمایکوز به بحران اضافه شده است. عارضه‌ای که بیماران و بهبودیافتگان کرونا را نشانه می‌رود، با دردهای شدید همراه است و غالبا کشنده.

دویچه وله نوشت قارچ سیاه در واقع یک بیماری نادر است ولی در خلال همه‌گیری کرونا در هند، بسیاری از ایالات هند از شیوع آن خبر می‌دهند. در شهرهایی چون دهلی‌نو، بیمارستان‌ها برای مبتلایان، بخش‌های ویژه دایر کرده‌اند.

قارچ سیاه چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای عفونی آمریکا (CDC) می‌گوید قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و از طریق استنشاق یا بریدگی و زخم‌های پوستی وارد بدن انسان می‌شود و روی سینوس‌ها تاثیر می‌گذارد.

یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می‌تواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب ‌کننده‌ها و یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد.

عفونت اما از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نام‌گذاری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌گیرد.

دامنه خطر چقدر است؟

عفونت قارچی بسیار تهاجمی است و باید به سرعت مداوا شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای عفونی آمریکا، نرخ مرگ و میر ابتلا به این عفونت را ۵۴درصد اعلام کرده که رقمی هشدار دهنده است.

پزشکان باید بافت‌های مرده ناشی از عفونت را به سرعت از بدن بیمار جدا کنند. در برخی موارد لازم است بخشی از صورت بیمار برداشته شود تا قارچ به مغز نفوذ نکند. گاه عفونت در حدی پیش‌روی می‌کند که پزشکان ناچار می‌شوند چشم‌های بیمار را تخلیه کنند.

مبتلایان در صورت عدم مداوا ظرف چند روز جان می‌سپارند.

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن افراد، عفونت قارچی را دفع می‌کند اما کسانی که به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، دیابت، سرطان یا پیوند عضو، بدن ضعیفی دارند، بیشتر در معرض این بیماری هستند و در صورت ابتلا نیز خطر جانی آنها را تهدید می‌کند./

https://www.asianews.ir/u/2o1
اخبار مرتبط
براساس اخبار، بیش از همه آنچه مجلس به‌ویژه کمیسیون بهداشت را نگران کرده، به‌وجود آمدن اختلال در روند درمان بیماران و همچنین به‌وجود آمدن مشکل در روند واکسیناسیون کرونا است.
مشاهدات در سامانه نشان می‌دهد که هنوز واکسیناسیون متولدین ۱۳۳۰ و قبل از آن آغاز نشده است و در حال حاضر تنها ثبت نام متولدین ۱۳۲۵ و قبل از آن در سامانه مذکور باز است، یعنی افراد ۷۵ سال به بالا؛ این درحالی است که روز گذشته در خبر ها آمد که ۳ هزار کارمند صدا و سیما از سوی ستاد مقابله با کرونا خارج از نوبت واکسینه شده اند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسیناسیون تعدادی از کارکنان صداوسیما که درگیر انتخابات هستند، براساس مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا انجام می‌شود؛ در حالی که در ایران مردم همچنان منتظرند تا دولت درباره واکسیناسیون کرونا با رویکردی عادلانه نسبت به اقشار مختلف مردم، تصمیمات جدی تری در حوزه واردات واکسن بگیرد؛ در این حال بسیاری از کشورها حتی سه تا چهار برابر جمعیت واکسن کرونا خریده‌اند، ولی در ایران تا کنون تنها حدود 2 درصد از مردم واکسینه شده اند.
سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران به نشانی https://salamat.gov.ir هفته قبل آغاز به کار کرد و در مرحله نخست متولدین سال ۱۳۲۰ و قبل از آن ( افراد بالای ۸۰ سال) که که واکسن کرونا دریافت نکرده‌ بودند ‌یا از طریق خانه‌های بهداشت تماسی با آنها برای واکسیناسیون گرفته نشده بود، ثبت‌نام کردند.
در چهار سال آینده بزرگترین چالش مربوط به اقتصاد خواهد بود و اگر کاندیداها به این چالش‌ها واقف بودند شاید به این تعداد ثبت‌نام نمی‌کردند؛ در مورد واردات واکسن متاسفانه به علت بروکراسی حاکم بر وزارت و همینطور به این علت که تجربه اول واردات واکسن بود واردات دچار تاخیر شد.
سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: نتایج ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، همانطور که پیش بینی می‌شد واکسن رازی جزو واکسن‌های بسیار کم عارضه بوده و به لحاظ اثربخشی نیز هنوز برای اظهار نظر قطعی زود است زیرا در فاز اول تاکید بر پیدا کردن دوز موثر است.
رئیس انجمن دیابت ایران گفت: اکنون بیش از هشت میلیون نفر جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند و تزریق واکسن کرونا به این افراد ضروری است و باید همه بیماران تحت نظر پزشک معالج، واکسیناسینه شوند.
عبدالوهاب شهیدی، خواننده و نوازندهٔ سرشناس ایرانی که براساس برخی خبرها چهار روز پس از تزریق واکسن کرونا در ۹۹ سالگی دچار عارضه قلبی شده بود، یک روز پس از بستری شدن در بیمارستان، امروز، دوشنبه ۲۰ اردیبهشت درگذشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید