صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۲
کد خبر: 4488
گزارشگر: 213
۹۹۴
۰
۰
۳
اظهارات مدیرکل آژانس درباره رسیدن ایران به بمب هسته ای

ایران در سطح «بمب سازی» قرار دارد

ایران در سطح «بمب سازی» قرار دارد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: شرایط در ارتباط با تهران «بسیار نگران‌کننده» است، چرا که برنامه هسته‌ای این کشور بسیار بیشتر پیچیده‌تر شده است.

به گزارش آسیانیوز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داد ایران در سطحی غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد که «فقط کشورهای سازنده بمب» به آن دست می‌یابند.

-------------------------------------------
بیشتر بخوانید:
پول های بلوکه شده ایران با «تبادل زندانی» آزاد نمی شود
آمریکا تحریم‌های تهران را لغو نمی‌ کند

تلاش «قدرت های ضدبرجام در آمریکا» و توقف مذاکرات!
----------------------------------------------------------------------------------------

گروسی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال‌تایمز اشاره کرد شرایط در ارتباط با تهران «بسیار نگران‌کننده» است، چرا که برنامه هسته‌ای این کشور بسیار بیشتر پیچیده‌تر شده است.مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی با اشاره به سطح غنی‌سازی خالص اورانیوم از سوی ایران گفت: «۶۰ درصد تقریبا درجه تسلیحاتی است، سطح تجاری دو سه درصد است.»

----------------------

بیشتر بخوانید:

ایران در «رویای» برداشته شدن «صدها» تحریم!

بایدن به فشار حداکثری «ترامپ» وفادار است

وزیر خارجه آمریکا: در بازگشت ایران به برجام «شک» داریم!

-------------------------------------------------------------------------------------------

مایک پمپئو از طرح «اقدام فشار حداکثری» رونمایی خواهد کرد/هشدار جمهوری‌خواهان آمریکا و مقام‌ های امنیتی اسرائیل در بازگشت «جو بایدن» به برجام

این هشدارهای آژانس در حالی به صورت جدی‌تر مطرح می‌شود که مذاکرات برجام در وین از سوی ایران و کشورهای عضو با آمریکا همچنان ادامه دارد. دو طرف تایید کرده‌اند که هنوز اختلاف بر سر مسائل مهم ادامه دارد. با این حال حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، می‌گوید اختلاف بر سر مسائل مهم برطرف شده است.

رافائل گروسی پیش از این با اطمینان از نظارت‌های بازرسان آژانس سخن می‌گفت، اما در مصاحبه خود با فایننشال‌تایمز گفته که در ارتباط با ایران باید یک سیستم راستی‌آزمایی «بسیار قوی» به کار گرفته شود.

او از اصطلاح «چشم هوشیار» برای نظارت بر ایران استفاده کرد.

این در حالی است که به تازگی علی‌اکبر صالحی،‌ رییس سازمان انرژی اتمی کشور، هم دو بار تاکید کرد که غنی‌سازی در سطح ۶۰ درصد ادامه دارد و ذخایر اورانیوم غنی‌ایران در سطوح ۶۰،‌ ۲۰ و پنج درصد افزایش یافته است. صالحی همچنین بر به کارگیری بالقوه امکانات تولید اورانیوم فلزی تاکید کرد.مدیرکل آژانس در قسمتی از مصاحبه خود بر پیچیده‌تر شدن شرایط درباره ایران طی دو سال گذشته تاکید کرد.

ایران و آژانس روز دوشنبه توافق موقت پیشین خود برای نظارت بر سایت‌های هسته‌ای را برای مدت یک ماه دیگر تمدید کردند. سخنگوی دولت ایران گفت این تمدید به دلیل دریافت گزارش‌هایی مبنی بر پیشرفت مذاکرات وین و برای نشان دادن «حسن نیت» ایران انجام شد.

همچنین روز گذشته آنتونی بلینکن گفت آمریکا، اسرائیل را در جریان مذاکرات وین قرار داده و این اطلاع‌رسانی «متوقف نخواهد شد».

به گزارش آسیانیوز ، وزیر خارجه آمریکا مدعی است دولت جو بایدن هنوز اطمینان ندارد که ایران بخواهد یا بتواند به تعهدات خود در برجام بازگردد.

آنتونی بلینکن که به اسرائیل سفر کرده است، شامگاه سه‌شنبه چهارم خرداد در یک نشست خبری در اورشلیم گفت آمریکا و اسرائیل «یک هدف» را دنبال می‌کنند و آن این است که «ایران نباید به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد».او افزود تا حال پنج دور مذاکرات در وین برگزار شده اما «هنوز مشخص نیست که ایران مایل باشد یا بتواند تصمیمات لازم را برای بازگشت به تعهدات برجامی اتخاذ کند».

بلینکن این را نیز گفت که آمریکا اسرائیل را در جریان مذاکرات وین قرار داده و این اطلاع‌رسانی «متوقف نخواهد شد».خبرنگاران در این نشست خبری نظر وزیر خارجه آمریکا را درباره موضع سرسختانه بنیامین نتانیاهو علیه برجام جویا شدند. آقای بلینکن گفت «این یک راز نیست که ما (آمریکا و اسرائیل) بر سر راهکار رسیدن به هدف اختلاف داریم ولی سعی می‌کنیم بهترین راه را پیدا کنیم».

او افزود: «برجام یک توافق بسیار مهم است که راه ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را بست؛ زمان رسیدن به بمب را بیش از یک سال افزایش داد و بیش از هر توافق دیگری در تاریخ، یک نظارت جدی (بر فعالیت هسته‌ای ایران) ایجاد کرد اما از زمانی که ما (آمریکا) از توافق خارج شدیم، ایران محدودیت‌های فعالیت را متوقف کرد و اکنون بیش از هر زمان دیگر به جنگ‌افزار اتمی نزدیک شده است».

در حالی که وزیر خارجه آمریکا در این نخستین سفر رسمی دیپلماتیک خود به اسرائیل از منظر «اتحاد» هدف دو کشور در قبال ایران سخن گفته است، رسانه‌های اسرائیل تاکید کرده‌اند که اختلاف واشینگتن و اورشلیم بر سر تهران و احیای برجام، مشهود است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز ظهر سه‌شنبه پس از اولین دیدار و گفت‌وگو با  بلینکن، در نشست خبری مشترک تاکید کرد که دولت او، فارغ از نتیجه‌ای که حاصل شود، هرگز «نخواهد گذاشت که ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی یابد».به نوشته رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو و سایر مقامات این کشور که با آنتونی بلینکن دیدار کرده‌اند، در پشت درهای بسته، مخالفت قاطع خود را با هدف آمریکا برای بازگشت به برجام و احیای آن، بیان کرده‌اند.

مذاکرات اورشلیم همزمان با دور دیگری از مذاکرات سیاسی میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین برگزار شد که گفت‌وگوهای غیرمستقیم آمریکا با ایران محسوب می‌شود.

ایران تاکید کرده که آماده بازگشت سریع به تعهدات برجامی خود و قطع همه گام‌هایی است که خارج از تعهدات این توافق محسوب می‌شود ولی آمریکا باید ابتدا تمامی تحریم‌ها علیه ایران، شامل تحریم‌های غیرهسته‌ای را نیز لغو کند. همچنین ایران به طرف‌های مذاکره کننده در وین هشدار داده که حاضر به فرسایشی کردن گفت‌وگوها نیست و ممکن است دور کنونی از نشست‌های وین، آخرین بار باشد./

https://www.asianews.ir/u/2o3
اخبار مرتبط
آنتونی بلینکن با بیان اینکه به بازگشت ایران به برجام شک دارد، گفت که آمریکا اسرائیل را در جریان مذاکرات وین قرار داده و این اطلاع‌رسانی «متوقف نخواهد شد.
گزارش های نشریات معتبر خارجی از ۷۰۰ مورد تحریم افراد و نهادهای جمهوری اسلامی خبر داده اند که رفع و لغو بسیاری از آنها برای دولت بایدن چندان ساده نیست؛ در حالی که رویترز مدعی شده لغو این تحریم‌ها «جوبایدن» را در معرض اتهاماتی مانند نرمش در برابر تروریسم قرار می‌دهد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر جدیت کشورش برای بازگشت به برجام درباره تمایل ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای ابراز تردید کرد و هشدار داد تهران دوباره به فاصله چند ماهه تا زمان ساخت سلاح اتمی نزدیک می‌شود.
این روزها کمتر کسی است که از اوضاع نابسامان اقتصادی دولت بی خبر باشد؛ در حالی که فشارهای اقتصادی به جای گشایش اقتصادی با جهان، بر سر مردم و تولید ملی آوار شده است.
با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و قدرت های برجامی در وین، مقامات سابق دولت ترامپ همراه با برخی سناتورهای جمهوری‌خواه درحال رایزنی و فشار همزمان برای تصویب طرح‌های ضدبرجام در کنگره آمریکا هستند و در این حال کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان اعلام کرد با همراهی مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، طرح «اقدام فشار حداکثری» علیه ایران را رونمایی خواهد کرد که هدف از آن گسترش تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام خواهد بود. .
انتشار فایل صوتی مصاحبه جنجالی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با واکنش تند نماینده مشهد در مجلس مواجه شده و او گفته است این مصاحبه خطوط قرمز نظام را به چالش کشیده است.
عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه، ‌در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اشاره به اختلاف نظرها میان تهران و کشورهای غربی گفت هنوز مشخص نیست توافق صورت بگیرد، اختلاف‌نظرها زیاد است.
کابینه محدود امنیتی سیاسی اسرائیل شامگاه پنجشنبه، دوم اردیبهشت، دومین نشست خود در هفته جاری را برای بررسی راه‌های مقابل این کشور در صورت احیای برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، برگزار می‌کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید