صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۴ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۱۶:۳۱
کد خبر: 45
گزارشگر: 1
۶۰۲
۲
۰
۰

سرنوشت سهم ایران از خزر چه شد؟

یکی از بحث هایی که در سالیان اخیر وجود دارد این است که ایران و شوروی سابق، هر کدام 50 درصد از این دریا را صاحب بودند ولی بعد از فروپاشی شوروی، سهم ایران به ٢٠ درصد یا ١١ درصد کاهش یافت و دولتمردان ایرانی نتوانستند از مالکیت ایران بر خزر حراست کنند؟
شیرین نوری
یکی از بحث هایی که در سالیان اخیر وجود دارد این است که ایران و شوروی سابق، هر کدام 50 درصد از این دریا را صاحب بودند ولی بعد از فروپاشی شوروی، سهم ایران به ٢٠ درصد یا ١١ درصد کاهش یافت و دولتمردان ایرانی نتوانستند از مالکیت ایران بر خزر حراست کنند؟
جالب است که پس از سفر دکتر روحانی  به قزاقستان و شرکت در اجلاس رژیم دریای خزر، فضای بسیار بی سابقه ضد روسی در رسانه ها و فضای مجازی شکل گرفت که نگرانی خارج از عرفی را از تصویر یک موضوع که با واقعیت فاصله داشت ایجاد کرد. 
اگر چهار نکته اساسی در مورد توافقات گذشته و سفر جدید دکتر روحانی را در نظر بگیریم در می یابیم که 
اولا در معاهده های 1921 و 1940 بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی سهمی برای دو کشور صراحتا و تلویحا معین نشده است. 
ثانیا در  توافق سران پنج کشور ساحلی  دریاچه خزر که چند روز قبل در شهر اکتائو در قزاقستان امضاء شد، نیز همچنان سهم پنج کشور ساحلی در دریاچه خزر معین نشده است.
ثالثا بحث  مذاکره پیرامون سه هر یک از کشورهای ساحلی پس از توافق در مورد خط مبداء، صورت خواهد گرفت.
و آخر اینکه در توافق اولا حضور نظامی کشور های خارجی در دریای خزر ممنوع اعلام شده است و ثانیا هیچ یک از کشورهای ساحلی اجازه ندارد سرزمین، دریا و فضای خود را در اختیار دیگر کشورها بر علیه یکی از کشورهای ساحلی قرار دهد.
بنابراین واقعیت این است که در هیچ کجای معاهده جدید و معاهدهای قبلی ،مالکیت خزر بین ایران و شوروی تقسیم نشده است بلکه هر دو کشور توافق کرده اند که در آب های خزر به طور مساوی "حق کشتیرانی" داشته باشند، از معافیت هایی برخوردار شوند و بتوانند تا 10 میل دریایی از سواحل خود ماهیگیری کنند. اگر کلمه به کلمه معاهدات را بررسی کنید درخواهید یافت که تقسیم 50 درصد مالکیت دریا در این معاهده ها وجود خارجی ندارد.
اما اینکه چرا بسیاری از چهره ها و فعالان سیاسی هم در خصوص تصمیمات احتمالی و سند حقوقی تنظیم شده در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند و برخی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب از احتمال واگذاری سهمی بیش از اندازه واقعی به روسیه در ازای معادلات سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند خود جای سوال دارد؟
آنچه مهم است این است که شک و تردید‌ها در رابطه با سهم ایران، همچنان در هاله‌ای از ابهام به قوت خود باقی است.
https://www.asianews.ir/u/1Bq
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
*****
۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
1

اولین نظر منطقی در مطبوعات فارسی زبان !

مدیر سایت
۱۳۹۸/۰۲/۲۸
0
0
0

سپاس.



ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید