صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۳
کد خبر: 4511
گزارشگر: 213
۹۸۰
۰
۰
۶
اظهارات آنتونی بلینکن درباره عدم تمایل ایران به توافق هسته ای

وزیر خارجه آمریکا: ایران قصد بازگشت به برجام را ندارد

وزیر خارجه آمریکا: ایران قصد بازگشت به برجام را ندارد
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام اظهار داشت٬ مشخص نیست که ایران واقعا آماده انجام دادن اقدامات لازم برای بازگشت به این توافق باشد.

به گزارش آسیانیوز، آنتونی بلینکن می‌گوید، الان این فوریت وجود دارد که ایران را دوباره به جعبه محدودیت‌های هسته‌ای در چارچوب برجام بازگرداند.
 
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام اظهار داشت٬ مشخص نیست که ایران واقعا آماده انجام دادن اقدامات لازم برای بازگشت به این توافق باشد.

----------------------
بیشتر بخوانید:
ایران در «رویای» برداشته شدن «صدها» تحریم!
بایدن به فشار حداکثری «ترامپ» وفادار است
وزیر خارجه آمریکا: در بازگشت ایران به برجام «شک» داریم!
-------------------------------------------------------------------------------------------
آنتونی بلینکن در مصاحبه با کانال ۱۲ اسرائیل که روز چهارشنبه پنجم خرداد منتشر شد در خصوص اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور ایران مبنی بر نزدیک بودن دستیابی به «توافقی» در مذاکرات احیای برجام در وین پایتخت اتریش، گفت، چنین اظهاراتی برای ما جنبه خبری دارد، چرا که ما الان در پنجمین دور مذاکرات در وین هستیم.

وی در ادامه توضیح داد که ایالات متحده در مذاکرات احیای برجام در وین به طور «غیرمستقیم» حضور دارد و این مشارکت از طریق اتحادیه اروپا و سایر شرکای آمریکا در برجام صورت می‌گیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت، به طور مضاعفی توضیح داده‌ایم که هر یک از طرفین برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام باید چه کاری انجام دهند، اما پرسش بدون پاسخ این است که آیا ایران واقعاً آماده انجام دادن اقدامات لازم برای بازگشت به تعهدات است.

-------------------------------------------
بیشتر بخوانید:
پول های بلوکه شده ایران با «تبادل زندانی» آزاد نمی شود

ایران در سطح «بمب سازی» قرار دارد

 تلاش «قدرت های ضدبرجام در آمریکا» و توقف مذاکرات!
----------------------------------------------------------------------------------------
پنجمین دور مذاکرات احیای برجام با حضور هیأت‌های ایران و فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین سه‌شنبه به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا از روز سه شنبه آغاز شده است.

اما به رغم اظهارات دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات در خصوص حصول پیشرفت در این گفت‌وگوها، هنوز توافقی برای حل اختلافات و اجرای کامل برجام توسط ایران و آمریکا حاصل نشده است.

آنتونی بلینکن همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص ابراز امیدواری نخست وزیر اسرائیل درباره عدم پیوستن مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام گفته است، آمریکا و اسرائیل در خصوص عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی متحد هستند. ما در این هدف و تعهد خود بر آن یکپارچه هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد، بر کسی پوشیده نیست که ما در خصوص بهترین راه رسیدن به این هدف و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی با هم اختلاف نظر داریم.

وی اضافه کرد، از منظر ما، برجام دقیقا همان کاری را که می بایست انجام می‌داد، محقق کرده بود، یعنی مسدود کردن تمام مسیرهایی که ایران مجبور بود برای تولید سلاح هسته‌ای در مدت کوتاه با تولید مواد شکاف پذیر طی کند. آنتونی بلینکن در ادامه همچنین اشاره کرد که کارشناسان آمریکایی و بین المللی تایید کرده بودند برجام کار می‌کند و براساس این توافق، سرزده‌ترین نظام بازرسی در چارچوب هرگونه توافقنامه کنترل تسلیحاتی انجام می‌شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخشی دیگری از این مصاحبه با اشاره به اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در خروج از برجام گفته است، اکنون که از توافق خارج شده‌ایم، ایران نیز نادیده گرفتن محدودیت‌های این توافق هسته‌ای را شروع کرده است.

او اضافه کرد، اکنون ایران قادر است در زمان کوتاهی مواد شکاف پذیر برای تسلیحات هسته‌ای را تولید کند.

آنتونی بلینکن می‌گوید، به نظرم الان این اضطرار و فوریت وجود دارد که دوباره ایران را به جعبه محدودیت‌های هسته‌ای در چارچوب برجام بازگرداند.

در همین زمینه، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته است که وضعیت «بسیار نگران‌کننده» است، زیرا برنامه هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته پیچیده‌تر شده است.

 همین زمینه، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، روز گذشته گفته است در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام همچنان «موضوعات» مهمی باقی مانده است.

از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا در ژانویه امسال تاکنون پنج دور مذاکره برای فراهم کردن زمینه بازگشت ایران و ایالات متحده به توافق برجام در وین برگزار شده است.

همچنین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته هشدار داد ایران در سطحی غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد که «فقط کشورهای سازنده بمب» به آن دست می‌یابند.
 گروسی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال‌تایمز اشاره کرد شرایط در ارتباط با تهران «بسیار نگران‌کننده» است، چرا که برنامه هسته‌ای این کشور بسیار بیشتر پیچیده‌تر شده است.مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی با اشاره به سطح غنی‌سازی خالص اورانیوم از سوی ایران گفت: «۶۰ درصد تقریبا درجه تسلیحاتی است، سطح تجاری دو سه درصد است.»
مایک پمپئو از طرح «اقدام فشار حداکثری» رونمایی خواهد کرد/هشدار جمهوری‌خواهان آمریکا و مقام‌ های امنیتی اسرائیل در بازگشت «جو بایدن» به برجام

این هشدارهای آژانس در حالی به صورت جدی‌تر مطرح می‌شود که مذاکرات برجام در وین از سوی ایران و کشورهای عضو با آمریکا همچنان ادامه دارد. دو طرف تایید کرده‌اند که هنوز اختلاف بر سر مسائل مهم ادامه دارد. با این حال حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، می‌گوید اختلاف بر سر مسائل مهم برطرف شده است.

رافائل گروسی پیش از این با اطمینان از نظارت‌های بازرسان آژانس سخن می‌گفت، اما در مصاحبه خود با فایننشال‌تایمز گفته که در ارتباط با ایران باید یک سیستم راستی‌آزمایی «بسیار قوی» به کار گرفته شود.

او از اصطلاح «چشم هوشیار» برای نظارت بر ایران استفاده کرد./


https://www.asianews.ir/u/2op
اخبار مرتبط
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: شرایط در ارتباط با تهران «بسیار نگران‌کننده» است، چرا که برنامه هسته‌ای این کشور بسیار بیشتر پیچیده‌تر شده است.
آنتونی بلینکن با بیان اینکه به بازگشت ایران به برجام شک دارد، گفت که آمریکا اسرائیل را در جریان مذاکرات وین قرار داده و این اطلاع‌رسانی «متوقف نخواهد شد.
بازار موبایل در پیچ و خم وضعیت نامشخص قیمت ارز طی ماه‌های اخیر با اصلاح مکرر قیمت‌ها روبه‌رو بوده است و اصلاح قیمت‌ها درحالی رخ داد که اواخر سال گذشته انتظار تورم قیمتی در این بخش با توجه به افزایش عوارض گمرکی تلفن‌های همراه بالای 600 دلار پیش‌بینی می‌شد.
گزارش های نشریات معتبر خارجی از ۷۰۰ مورد تحریم افراد و نهادهای جمهوری اسلامی خبر داده اند که رفع و لغو بسیاری از آنها برای دولت بایدن چندان ساده نیست؛ در حالی که رویترز مدعی شده لغو این تحریم‌ها «جوبایدن» را در معرض اتهاماتی مانند نرمش در برابر تروریسم قرار می‌دهد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر جدیت کشورش برای بازگشت به برجام درباره تمایل ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای ابراز تردید کرد و هشدار داد تهران دوباره به فاصله چند ماهه تا زمان ساخت سلاح اتمی نزدیک می‌شود.
این روزها کمتر کسی است که از اوضاع نابسامان اقتصادی دولت بی خبر باشد؛ در حالی که فشارهای اقتصادی به جای گشایش اقتصادی با جهان، بر سر مردم و تولید ملی آوار شده است.
با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و قدرت های برجامی در وین، مقامات سابق دولت ترامپ همراه با برخی سناتورهای جمهوری‌خواه درحال رایزنی و فشار همزمان برای تصویب طرح‌های ضدبرجام در کنگره آمریکا هستند و در این حال کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان اعلام کرد با همراهی مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، طرح «اقدام فشار حداکثری» علیه ایران را رونمایی خواهد کرد که هدف از آن گسترش تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام خواهد بود. .
انتشار فایل صوتی مصاحبه جنجالی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با واکنش تند نماینده مشهد در مجلس مواجه شده و او گفته است این مصاحبه خطوط قرمز نظام را به چالش کشیده است.
عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه، ‌در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اشاره به اختلاف نظرها میان تهران و کشورهای غربی گفت هنوز مشخص نیست توافق صورت بگیرد، اختلاف‌نظرها زیاد است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید