صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۸:۴۵
کد خبر: 4518
گزارشگر: 213
۲۳۶۴
۳
۰
۲۹
یادداشت/خدایار عبدالهی

پیش بینی شاخص ۳۳ میلیون واحدی بورس

پیش بینی شاخص ۳۳ میلیون واحدی بورس
سقف مقاومتی در بازار سرمایه سطحی از قیمت است که انتظار می‌رود قدرت نیروی عرضه به اندازه‌ای باشد که از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند.

تحلیل زمانی سقف و کف در بورس ایران
سقف مقاومتی نیز سطحی از قیمت است که انتظار می‌رود قدرت نیروی عرضه به اندازه‌ای باشد که از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند و کف حمایتی به سطحی از قیمت‌ها گفته می‌شود که انتظار می‌رود قدرت نیروی تقاضا سبب جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها شود.
نمودار زیر شاخص کل را از سال 1369 الی 1399 نشان می دهد.

جدول بورسی

 

 

نمودار

 

میانگین شاخص کل بورس از سال 1369 تا 1398 ، 42،278 است.

متوسط میانگین نرخ رشد شاخص کل بورس ، 30 سال گذشته از سال 1368 تا 1398 به میزان 40 % است . پیش بینی می شود شاخص کل بورس در پایان سال 1400 به حداقل شاخص کل 1,806,664 برسد..

 تغییرات 5 ساله شاخص کل از 1369 تا 1399

نمودار

نمودار

 


تغییرات شاخص کل هر 15 سال از 1369 تا 1399

از سال 1369 تا 1383 شاخص کل تجمعی ،44113 بود که در 15 سال دوم یعنی از 1384 تا 1399 به حدود 27 برابر یعنی 1،224،221 رسیده است و می توان پیش بینی کرد شاخص کل تجمعی در 15 سال سوم از 1400 تا 1415 به 33,053,967 برسد.

جدول زیر فاصله کف و سقف های بورس از سال 1369 الی 1399 را نشان می دهد .

 نمودار

همانطور که جدول بالا نشان می دهد فاصله کف های بورس بصورت سال 2-6-3-7-5-3 است .

و همچنین فاصله سقف های بورس بصورت سال 5-2-6-3-8-5 است .
1-رابطه نمودار قیمت شاخص کل بورس و قیمت دلار در 30 سال گذشته

نمودار تغییرات قیمت دلار از 1369 تا 1399:

نمودار نمودار
بررسی دو نمودار نشان می دهد تغییرات قیمت دلار در ایران با تغییرات شاخص کل بورس با هم یک رابطه مستقیم دارند .

تحقیق دیگری که توسط آقای حمید طاهری و میلاد صارم صفاری تحت عنوان رابطه بین نرخ ارز و شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران انجام شد و در فصلنامه روند پژوهشهای اقتصـادی در زمستان 1390 منتشر شد نتایج این پژوهش نشان میدهد که شاخص قیمت بازار بورس اوراق بهادار با نرخ ارز واقعـی رابطـه مثبت وجود دارد .
2-رابطه قیمت سکه در ایران با شاخص بورس

نمودار

 

نمودار 

بررسی دو نمودار نشان می دهد تغییرات قیمت سکه در ایران با تغییرات شاخص کل بورس با هم یک رابطه مستقیم دارند .

3- رابطه بین نرخ سود بانکی و شاخص بورس اوراق بهادار تهران
پژوهشی که توسط آقای رحیم افتخار و خانم سکینه واقفی با عنوان رابطه بین نرخ سود بانکی و شاخص بورس اوراق بهادار تهران انجام شد و در دومین کنفرانس بین المللی اقتصاد،مدیریت،حسابداری با رویکرد ارزش آفرینی در سال 1394 ارائه شد .
به طور کلی روش آماری مورد استفاده در این پژوهش روش آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه است. بدین منظور از نرم افزار SPSS, و اکسل استفاده شده است. نوع تحقیق حاضر از نظر طبقه بندی بر مبنای هدف از نوع کاربردی است .وهمچنین این تحقیق بر مبنای طبقه بندی از نظرروش از نووع تحقیقات همبستگی است که در آن هدف اصلی مشخص کردن رابطه بین چند متغیر کمی است . نتایج حاصله از آزمون فرضیه های تحقیق وجود رابطه بین نرخ سود سپرده های بانک ها و شاخص کل بورس را تایید می کند .

4-رابطه معکوس قیمت نفت خام با شاخص کل بورس
پژوهشی که توسط آقای دکتر پرویز سعیدی و آقای عبدالله امیری به بررسی رابطه متغیرهای کلان اقتصادی با شاخص کل بورس پرداختند و این پژوهش در نشریه مدلسازی اقتصادی در زمستان 1387 چاپ شد .
شاخص کل بورس در هر کشور،مهمترین ابزار شناسایی بورس اوراق بهادار آن کشور است.. بنابراین مسئله اساسی پژوهش آن است که آیا بین متغیر‌های کلان اقتصادی شاخص مصرف کننده (CPI)، نرخ ارز بازار آزاد، قیمت نفت با شاخص کل بورس تهران رابطه وجود دارد؟ نتایج بررسی حاکی از عدم رابطه معنا دار بین شاخص مصرف کننده و نرخ ارز بازار آزاد با شاخص کل بورس بوده است؛ ولی قیمت نفت خام با شاخص کل بورس رابطه معنا دار ولی معکوس را نشان می‌دهد.

Khodayarabdollahi7@gmail.com
خدایار عبدالهی
https://www.asianews.ir/u/2ow
اخبار مرتبط
بازار سرمایه در هفته جاری روندی منفی و نامتعادلی را گذراند بر خلاف پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌هایی که نشان از روند تعادلی بازار می‌دادند اما عمده نمادهای شاخص‌ساز بازار در این هفته افت داشتند.
اقتصاد نو پا در کشور، بروز سانتیمانتالیسم اجتماعی، افزایش سطح علمی دانشجویان و پذیرش آنان توسط کشورهای دیگر، جذب دانشجویان خارجی، افزایش تعاملات بین المللی و سرمایه گذاری های خارجی، کشف ذخائر قابل توجه گازی و نفتی و افزایش درآمد کشور،افزایش سفرهای تفریحی به کشورهای دیگر ، همه و همه دست به دست هم دادند تا ارز در کشور به کالایی با ارزش تبدیل شود و از آن سو سیاستگذاری های غلط، عدم کنترل نقدینگی و تورم، نوسانات سیاسی بین المللی افزایش رقبای منطقه ای و کالایی؛ دلایل دیگری شد برای ایجاد بازار کاذب ارز
نگاهی به تجربیات بازار سهام دریک سال اخیر نشان می‌دهد تزریق پول نمی‌تواند برای بازاری باشد که به سبب سیاست‌های در پیش گرفته شده، هر روز بر صف‌های فروش آن افزوده می‌شود و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین راهکار اصلاح وضعیت کنونی؛ نه تزریق پول ، بلکه توسل به مکانیزم بازار، رفع محدودیت‌ها و احیای نقدشوندگی است.
زیان دیدگان بورسی به دنبال جبران ضرر سرمایه‌های خود هستند؛ شاخص کل بورس در حال حاضر روی سطح یک میلیون و ۱۸۸ هزار واحدی قرار دارد که رشد ۲۰ درصدی را نسبت به پارسال همین موقع نشان می‌دهد، در حالی که به نظر می‌رسد سرمایه‌های بورسی رشدی نداشته است.
بازار سرمایه امروز روند متعادلی را با تاثیرپذیری از متقارن شدن دامنه نوسان داشت و سیگنال‌های مهم و موثر در بازار امروز و بالا رفتن نرخ دلار نسبت به روز گذشته بوده است؛ در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است ادامه روند تعادلی و صعودی شدن بازار در این هفته بستگی به سهم‌های کوچک دارد.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان نیمه اول معاملات ۱.۶ درصد رشد داشت، شاخص هم‌وزن نیز ۰.۱۵درصد صعود کرد.
مردم ایران در بازارها دچار فرهنگ عجیبی شده‌اند؛ به این صورت که در صف گران می‌خرند و همان را در صف ارزان می‌فروشند؛ در حالی است که کسانی سود خواهند برد که درست و سنجیده سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ نه احساسی و با صف‌نشینی.
امروز در اصفهان کشاورزان معترض به وضعیت زاینده‌رود و حق آبه خود، اقدام به برگزاری تجمع کردند؛ همچنین تجمع برخی از سهامداران شرکت خودروسازی «آذیکو» و مالباختگان بورس نیز در استانهای مختلف کشور به درگیری هایی کشیده شد.
سهامداران و مالباختگان بازار سرمایه امروز اول اردیبهشت 1400 مقابل سازمان بورس تحمع اعتراضی برگزار کردند و مانع تردد خودروها در خیابان سعادت آباد شدند؛ این تجمع در بیشتر شهرهای بزرگ ایران شکل گرفته است.
ده‌ها نفر از سهام‌داران مال‌باخته بورس با تجمع مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران شعارهایی از قبیل «از بس دروغ شنیدیم، ما دیگه رای نمی‌دیم» سردادند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
حسن محمدی
۱۴۰۰/۰۳/۰۷
5
0
1

سلام از خوندن این مقاله تحلیلی بورس لذت بردم. لطفا از این نوع مقالات بیشتر بگذارید ممنونم

علی
۱۴۰۰/۰۳/۰۸
0
0
1

در این مقاله با تحلیل پیش بینی می کند شاخص کل بورس در پایان سال 1400 به حداقل شاخص کل 1,806,664 برسد.این عالیه و خبر خوبیه واسه سهامداران بورس

کریمی
۱۴۰۰/۰۸/۲۷
0
0
1

تحلیل جامع و کامل و خوبی از بورس ایران توسط نویسنده خدایار عبدالهی شده است .


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید