صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۸
کد خبر: 4522
گزارشگر: 213
۷۸۸
۰
۰
۲
اجازه بایدن در حمله به شبه نظانیان شیعه

تصمیم پنتاگون برای «حمله به نیروهای تحت حمایت ایران» در عراق

تصمیم پنتاگون برای «حمله به نیروهای تحت حمایت ایران» در عراق
پنتاگون قصد دارد اجازه بایدن را برای حمله به شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در عراق کسب کند.

به گزارش آسیانیوز ، دو‌ مقام آمریکایی: پنتاگون درصدد کسب اجازه بایدن برای حمله به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق است. وب‌سایت دیلی کالر به نقل از دو منبع آگاه نوشت پنتاگون قصد دارد اجازه بایدن را برای حمله به شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در عراق کسب کند.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

نخست وزیر عراق تهدید کرد با شبه‌نظامیان شیعه مقابله می‌کند

نخست‌وزیر عراق خطاب به گروه های تحت حمایت ایران: در برابر اقدامات خودسرانه مقابله می کنیم

پنتاگون قصد دارد «۱۸ میلیارد دلار» برای مفابله با موشک‌های ایران اختصاص دهد

نخست‌وزیر عراق خطاب به گروه های تحت حمایت ایران: در برابر اقدامات خودسرانه مقابله می کنیم

------------------------------------------------------------------
یکی از این منابع آگاه گفت: «دولت بایدن با جدیت در حال بررسی طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها برای واکنش به تهاجم شبه‌نظامیان شیعه علیه آمریکایی‌ها در عراق است.»

او خاطرنشان کرد که از زمان ترور سردارد قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در دی‌ ماه ۱۳۹۸، پنتاگون اجازه واکنش را دریافت کرده است، اما هر حمله نیازمند دریافت موافقت کاخ سفید است.

به گفته دومین منبع آگاه، طرح هر عملیات و گزینه‌های مختلف آن از طریق شورای امنیت ملی با کاخ سفید مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او گفت که مقام‌های پنتاگون قصد دارند به زودی برای حمله، تایید بایدن را بگیرند اما از ارائه جزییات بیشتری خودداری کرد. در همین حال، اولین منبع آگاه نیز گفت که این دیدار مقام‌های پنتاگون جمعه برگزار خواهد شد.

کاخ سفید، پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

این گزارش درحالی منتشر می‌شود که نیروهای امنیتی عراق بامداد چهارشنبه در نزدیکی بغداد قاسم مصلح، فرمانده ارشد حشد شعبی، را به اتهام صدور دستور ترور دو فعال سیاسی عراقی در کربلا دستگیر کردند.

پس از دستگیری مصلح، شبه‌نظامیان حشد شعبی در خیابان‌های بغداد به نمایش قدرت پرداختند و در اطراف دفتر نخست‌وزیر و در دروازه ورودی منطقه سبز بغداد تجمع کردند.

در مقابل، نیروهای امنیتی و ضد تروریسم عراق نیز برای حفاظت از ساختمان‌های دولتی و سفارت‌خانه‌ها در این مناطق مستقر شدند.

از زمان روی کار آمدن دولت بایدن چندین حمله راکتی و توپخانه‌ای علیه پایگاه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق صورت گرفته است. بسیاری بر این باورند که گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران این حمله‌ها را انجام داده‌اند.

این در حالی است که دو ماه گدشته پس از آنکه در خیابان‌های بغداد یک کاروان مسلح شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی تظاهرات کردند، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، درنامه‌ای به مقام‌های ایرانی هشدار داد با این گروه‌ها مقابله خواهد کرد.

وی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست که شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در آن کشور را مهار کنند و هشدار داد که در غیر این‌صورت، با آن‌ها مقابله خواهد کرد. درپی پیام کاظمی به ایران، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به عراق سفر کرد و بنابر گزارش‌ها، در دیدار با فرماندهان این شبه‌نظامیان، خواستار حفظ آرامش شده است. کاظمی به‌تازگی در سفر به عربستان سعودی و دیدار با ولیعهد این کشور نیز تاکید کرده بود که اجازه نمی‌دهد خاک کشورش برای حمله به عربستان مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش مدعی است، شبه‌نظامیان مسلح شیعه در عراق با به‌راه انداختن کاروانی از ماشین‌هایشان در مرکز بغداد، حضور آمریکا در آن کشور را محکوم کردند. بنابر گزارش‌ها، آن‌ها همچنین در نمایشی که به‌روشنی برای تضعیف جایگاه نخست‌وزیر عراق ترتیب داده بودند، تهدید کردند که «گوش کاظمی را می‌برند».

به گزارش این نشریه، الکاظمی در این نامه تهدید کرده که «مشخصا اعلام خواهد کرد چه کسی از این گروه‌ها حمایت می‌کند.»

طبق گزارش آسوشیتدپرس، درپی این نامه، اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در سفری دو روزه به عراق از رهبران سیاسی و شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت ایران خواست آرامش را حفظ کنند./

https://www.asianews.ir/u/2oz
اخبار مرتبط
کنسولگری ایران در شهر کربلا شامگاه اردیبهشت مورد حمله شماری از معترضان عراقی قرار گرفت که در جریان این حمله دیوار کنسولگری و اتاقک نگهبانی آن به آتش کشیده شد.
یک مقام آگاه سعودی درباره مذاکرات عربستان سعودی و ایران در بغداد گفت ریاض تاکید کرده شرط موفقیت گفت‌وگوها «تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران در یمن و سایر کشورهای منطقه، مخصوصا عراق است».
حمید حسینی، عضو هیات رییسه اتاق ایران و عراق، درباره خرید واکسن کرونا با بخشی از پول‌های مسدودشده تهران در بغداد، گفت: توافق شده که از محل مطالبات صادرات برق و گاز به عراق، واکسن استرازنکا و اسپوتنیک خریداری شود؛ این در حالی است که حتی با تلاش های رییس بانک مرکزی در اواخر سال گذشته، وضعیت پول های بلوکه شده ایران در عراق، کره جنوبی و کشورهای دیگر هنوز نامشخص است.
خبرگزاری بلومبرگ در گزارش مدعی شد که پنتاگون برنامه‌ای ۱۸ میلیارد دلاری برای توسعه تجهیزات رهگیری جهت مقابله با موشک‌های احتمالی هسته‌ای ایران و کره شمالی در آینده را در دستور کار دارد.
پس از آنکه هفته گذشته در خیابان‌های بغداد یک کاروان مسلح شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی تظاهرات کردند، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، درنامه‌ای به ایران هشدار داد با این گروه‌ها مقابله خواهد کرد.
در پی تجمع مسلحانه شبه‌نظامیان عصائب اهل حق، از گروه‌های مورد حمایت ایران و تهدید آنها علیه نخست وزیر عراق، مصطفی الکاظمی در هشداری به گروه‌های شبه نظامی، گفت: امنیت عراق مسئولیتی بر گردن ماست و تسلیم اقدامات خودسرانە و پوچ نخواھیم شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید