صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۱
کد خبر: 4540
گزارشگر: 213
۶۹۱
۰
۰
۳
یادداشت/امیرحسین علیزاده

ضرورت های «کیفیت» در داخلی سازی خودرو

ضرورت های «کیفیت» در داخلی سازی خودرو
به صرفه شدن داخلی سازی در خودروهای داخلی، نیازمند تولید قطعه در تیراژ بالاست تا سرمایه‌گذاری بهینه و سودآور شود و باید اقداماتی نظیر «متعادل شدن تراز تجاری بخش خودرو و قطعات آن»، «تعیین میزان مالیات خودروها بر اساس میزان داخلی سازی»، «تعیین نرخ استهلاک سرمایه‌گذاری قطعه‌ سازان بر اساس میزان داخلی سازی» و «تهیه مواد اولیه به صورت عمده توسط قطعه سازان» در دستور کار قرار گیرد.

مقام معظم رهبری به درستی شاخص‌هایی چون زنده کردن تولید داخل، احیای بخش‌های اقتصادی، دانش بنیان شدن و انتقال فن‌آوری را از رئوس اقتصاد مقاومتی اعلام کرده‌اند.
صنعت خودرو فاقد برخی از الزامات مربوط به اقتصاد مقاومتی است، به عنوان مثال تکنولوژی تولید برخی خودروهای داخلی قدیمی است بنابراین خودروسازان باید با انتقال تکنولوژی نسبت به احیای این صنعت اقدام کنند.

نکته مهم این است که با ادامه تولید خودروهای قدیمی و بعضا بی‌کیفیت فعلی نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را در صنعت خودرو محقق کرد و جهت تحقق این مهم خودرو از کالای سرمایه ایی بایستی به کالای مصرفی عین تمام دنیا مطرح گردد.خودرو سازان در این صورت است که به دنبال افزایش کیفیت و رضایتمندی مشتریان جهت فروش بیشتر خواهند داشت ولی در حالت سرمایه ایی صرفا واسطه گری مطرح گردیده و هدف فقط کسب سود از یک کالای مصرفی است نه مسایل کیفی و آپشن هایی که خودرو سازان جهت افزایش سهم بازار ارائه می دهند.

این مساله با قیمت گذاری که تابعی از عرضه و تقاضا در حاشیه بازار تعیین می گردد و با این کار اختلاف قیمت بین خودرو ساز و بازار به حداقل خود خواهد رسید.
برای تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو، قطعه‌سازان نیز باید به همراه خودروسازان خطوط تولید خود را به‌روز کرده و نسبت به انتقال تکنولوژی برای تولید قطعات با کیفیت اقدام کنند و این به معنی ارتقا کل زنجیره تامین به لحاظ تکنولوژی و در پی آن ارتقا مسایل کیفی در قطعات تولید شده خواهد بود که آنهم قطعا افزایش کیفیت محصول نهایی و رضایت مصرف کننده را در پی خواهد داشت.

به صرفه شدن داخلی سازی در خودروهای داخلی، نیازمند تولید قطعه در تیراژ بالاست تا سرمایه‌گذاری بهینه و سودآور شود. برای تحقق این مهم و بهره‌گیری از اقتصاد مقیاس، بایستی اقداماتی نظیر «متعادل شدن تراز تجاری بخش خودرو و قطعات آن»، «تعیین میزان مالیات خودروها بر اساس میزان داخلی سازی»، «تعیین نرخ استهلاک سرمایه‌گذاری قطعه‌ سازان بر اساس میزان داخلی سازی» و «تهیه مواد اولیه به صورت عمده توسط قطعه سازان» در دستور کار قرار گیرد.

تولید پیچیده ترین قطعه مورد نیاز صنایع خودروسازی در داخل کشور و آن هم توسط وزارت دفاع، این نوید را می دهد که حرکت ارزشمندی برای مقابله فعالانه و نه منفعل، با تحریم ها شروع شده است. نگاهی که در مواجهه با تحریم به جای توقف در مسیر پیشرفت و یا تلاش برای کاهش تحریم ها به هر قیمت ممکن، با تکیه به توان داخلی از تحریم ها عبور می نماید و در نهایت تهدید بالقوه تحریم را به فرصت بالفعل برای رشد اقتصادی و صنعتی تبدیل می نماید همه اینها تعبیر خنثی سازی تحریمها به استناد به سخنان مقام معظم رهبری در سال جهش تولید را رقم خواهد زد.

این اتفاقی است که سال ها پیش در مورد صنایع موشکی نیز رخ داده است؛ در ابتدای دفاع مقدس، ایران مجهز به نوعی از موشک بوده است اما با شروع جنگ، افسران لیبیایی ضمن برداشتن برخی قطعات حساس موشک ها، کشور را ترک نمودند. همراه شدن این اتفاق با تلاش دانشمندان و مهندسان توانمند ایرانی به سرپرستی شهید تهرانی مقدم، منجر به شلیک موشک های وارداتی برای اولین بار توسط متخصصان ایرانی شد و چند سال بعد نیز اولین خط تولید موشک های بومی در کشور به مدد همین متخصصان راه اندازی گردید.

با استفاده از همین مدل پیشرفت در صنایع موشکی، می توان آینده ای روشن برای صنعت خودروسازی کشور نیز ترسیم نمود. صنعتی که هم اکنون از نظر میزان تولیدات، رتبه  ۱۶ ام را در میان همه خودر وسازان جهان به خود اختصاص داده است.

توجه و اتکا به نیروهای داخلی متخصص و متعهد و استفاده بهینه از آنها تنها رمز پیروزی در این کارزار و جنگ اقتصادی به شمار می آید./

امیر حسین علیزاده از مدیران خودرویی کشور

امیر حسین علیزاده
https://www.asianews.ir/u/2pi
اخبار مرتبط
بسیاری از شهروندان شاهد ارسال پیامک‌هایی با موضوع «فروش خودروی وارداتی» بوده‌اند؛ پیامک‌هایی که شائبه گشایش در واردات خودرو به کشور را ایجاد کرده است؛ هرچند بنا بر بودجه سال‌جاری، آینده‌ای برای واردات مجدد خودرو از سوی دولت و مجلس پیش‌بینی نشده است.
تعیین قیمت‌های دستوری دولت برای خودرو منجر به زیان کارخانه‌های خودروسازی شده و چند نرخی بودن خودرو و تفاوت قیمت از درب کارخانه تا بازار آزاد نارضایتی مردم را در پی دارد؛ بازاری که نه تولید‌کننده از آن منتفع می‌شود و نه مردم از آن رضایت دارند. گویا تنها کسانی که از بازار آشفته خودرو بهره‌مند می‌شوند دلالان هستند!
سرانجام شورای رقابت در مورد تعیین میزان افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ تصمیم‌گیری کرد؛ البته کسانی‌که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای خرید خودرو ثبت‌نام و پیش پرداخت کرده‌اند و مشمول دریافت سود نیستند، شامل این افزایش قیمت نمی‌شوند.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: تقریبا یک ماه است که تمام نمایشگاه‌داران خودرو و مراکز تعویض پلاک تعطیل هستند و هیچ خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. تا‌ زمانی که معاملات صورت نگیرد نمی‌توانیم قیمتی برای خودرو اعلام کنیم و تا‌ زمان بازگشایی مغازه‌ها باید صبر کنیم.
پرداخت جریمه و خلافی خودرو راه‌های گوناگونی دارد که برخی از این را‌ه ها باعث صرفه جویی در زمان می‌شوند و دیگر نیازی نیست تا دارندگان خودرو زمان زیادی را در صف‌های طولانی دفاتر خدمات ارتباطی و یا مراکز پلیس+۱۰ بگذرانند.
امروز در اصفهان کشاورزان معترض به وضعیت زاینده‌رود و حق آبه خود، اقدام به برگزاری تجمع کردند؛ همچنین تجمع برخی از سهامداران شرکت خودروسازی «آذیکو» و مالباختگان بورس نیز در استانهای مختلف کشور به درگیری هایی کشیده شد.
براساس اعلام پیش فروش ایران خودروساز هر مشتری با پرداخت ۹۰ میلیون تومان به عنوان مبلغ علی‌الحساب می‌تواند صاحب خودرو رانا شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از افزایش قیمت انواع خودرو ایرانی در بازار خبر داد.
طی یک سال گذشته بازار خودرو، روزهای ملتهبی را پشت سر گذاشته و مقایسه بعضی خودروهای پرمصرف از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها حکایت دارند.
رئیس شورای رقابت گفت: اینکه افراد دو خودروی متفاوت را از نظر قیمت مقایسه می‌کنند مسئله جالبی نیست زیرا اگر خودروی با قیمت اعلام شده نمی‌ارزد آن را خریداری نکنند و خودروی دیگری را بخرند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید