صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۷
کد خبر: 4541
گزارشگر: 213
۱۱۴۸
۰
۰
۸
ادامه درگیری ارتش عراق با نیروهای تحت حمایت ایران

مبارزه آمریکا و عراق با حشد شعبی

مبارزه آمریکا و عراق با حشد شعبی
با افزایش تنش میان دولت عراق و شبه‌نظامیان حشد شعبی، منابع نظامی عراق از استقرار تیپ یکم نیروهای ویژه ارتش این کشور برای تامین امنیت منطقه سبز بغداد خبر دادند؛ همچنانکه وزارت خارجه آمریکا نیز دو روز پیش در بیانیه‌ای از اقدامات مصطفی الکاظمی و تلاش دولت عراق برای پاسخگو کردن شبه‌نظامیان حمایت کرد.

با افزایش تنش میان دولت و حشد شعبی: نیروهای ویژه ارتش عراق در منطقه سبز بغداد مستقر شدند

به گزارش آسیانیوز، با افزایش تنش میان دولت مصطفی الکاظمی و شبه‌نظامیان حشد شعبی، منابع نظامی عراق از استقرار تیپ یکم نیروهای ویژه ارتش عراق برای تامین امنیت منطقه سبز بغداد خبر دادند.

درپی اقدام نیروهای امنیتی عراق در دستگیری قاسم محمود مصلح، فرمانده حشد شعبی در استان الانبار، تنش بین نیروهای امنیتی و نیروهای حشد شعبی در بغداد افزایش یافته است.

همزمان جمعه عناد سعدون، وزیر دفاع عراق، درباره پرونده مصلح گفت که او پس از بازداشت تحویل ستاد عملیات مشترک شده و کمیته‌ای متشکل از نمایندگان نهادهای امنیتی، ارتش، وزارت کشور و حشد شعبی در حال تحقیق از او هستند. وزیر دفاع عراق البته گفت که روش بازداشت قاسم مصلح، فرمانده بلندپایه حشد شعبی اشتباه بود و باید بازداشت مصلح به دستگاه امنیتی حشد شعبی واگذار می‌شد.

با این حال، وزیر دفاع عراق از تبلیغات حشد شعبی در مورد جنگ با داعش نیز انتقاد کرد و افزود آنهایی که فکر می‌کنند آزادسازی عراق از چنگ داعش، بدون حضور حشد شعبی ممکن نبود اشتباه می‌‌کنند چون ارتش نقش اصلی را در مقابله با داعش داشت و بدون حملات هوایی پیروزی به دست نمی‌آمد و حضور حشد فقط این روند را تسریع کرد.

دور جدید تنش میان دولت الکاظمی و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران پس از بازداشت قاسم مصلح، از فرماندهان ارشد حشد شعبی، به اتهام نقش داشتن در ترور فعالان سیاسی عراقی در کربلا اوج گرفته است.

در چند روز گذشته گزارش شد که شبه‌نظامیان حشد شعبی در اطراف دفتر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، و در دروازه ورودی منطقه سبز بغداد تجمع کرده‌اند.

در مقابل، نیروهای امنیتی و ضد تروریسم عراق نیز برای حفاظت از ساختمان‌های دولتی و سفارت‌خانه‌ها در این مناطق مستقر شده بودند و اکنون رسانه‌های عراق از استقرار تیپ یکم نیروهای ویژه ارتش عراق در منطقه سبز بغداد گزارش داده‌اند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، اقدامات شبه‌نطامیان شیعه و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را نمایش قدرت و نقض جدی قانون اساسی عراق خواند و تاکید کرد که دستور داده در این مورد تحقیق و تفحص فوری انجام شود. وزارت خارجه آمریکا نیز دو روز پیش در بیانیه‌ای از اقدامات مصطفی الکاظمی و تلاش دولت عراق برای پاسخگو کردن شبه‌نظامیان حمایت کرد.

وزارت خارجه آمریکا با ابراز خشم نسبت به اعمال و تکرار «خشونت وحشیانه» شبه‌نظامیان علیه تظاهرات‌کنندگان عراقی هشدار داد و مدعی شد که نقض حاکمیت قانون در عراق ازسوی شبه‌نظامیان به همه مردم این کشور آسیب می‌زند.

از سوی دیگر روز جمعه وب‌سایت دیلی کالر به نقل از دو منبع آگاه خبر داد که پنتاگون قصد دارد اجازه بایدن برای حمله به شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در عراق را کسب کند.

یکی از این منابع گفت دولت آمریکا با جدیت در حال بررسی طیف گسترده‌ای از پاسخ‌ها به حملات این شبه‌نظامیان علیه نیروهای آمریکایی در عراق است.

بایدن پیشتر از این نیز یک‌بار دستور بمباران به مواضع کتائب حزب‌الله و کتائب سید الشهدا، دو گروه شبه‌نظامی عراقی تحت حمایت ایران به تلافی حمله راکتی به محل استقرار نیروهای آمریکا در فرودگاه اربیل را صادر کرده است.
این حمله شامگاه پنج‌شنبه هفتم اسفند ماه ۹۹ انجام شد و بایدن دو روز بعد در نامه‌ای به کنگره آمریکا گفت که دستور او برای حمله به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران، مطابق حق آمریکا در دفاع از خود بوده است.

همچنین از فرودین ماه امسال عراق خواهان بیرون رفتن نیروهای ایرانی شد و نخست وزیر عراق تهدید کرد با شبه‌نظامیان شیعه مقابله می‌کند.

آسوشیتدپرس نوشت پس از آنکه در خیابان‌های بغداد یک کاروان مسلح شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی تظاهرات کردند، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، درنامه‌ای به ایران هشدار داد با این گروه‌ها مقابله خواهد کرد.

وی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست که شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در آن کشور را مهار کنند و هشدار داد که در غیر این‌صورت، با آن‌ها مقابله خواهد کرد. درپی پیام کاظمی به ایران، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به عراق سفر کرد و بنابر گزارش‌ها، در دیدار با فرماندهان این شبه‌نظامیان، خواستار حفظ آرامش شده است. کاظمی به‌تازگی در سفر به عربستان سعودی و دیدار با ولیعهد این کشور نیز تاکید کرده بود که اجازه نمی‌دهد خاک کشورش برای حمله به عربستان مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش مدعی است هفته گذشته، شبه‌نظامیان مسلح شیعه در عراق با به‌راه انداختن کاروانی از ماشین‌هایشان در مرکز بغداد، حضور آمریکا در آن کشور را محکوم کردند. بنابر گزارش‌ها، آن‌ها همچنین در نمایشی که به‌روشنی برای تضعیف جایگاه نخست‌وزیر عراق ترتیب داده بودند، تهدید کردند که «گوش کاظمی را می‌برند».

به گزارش این نشریه، الکاظمی در این نامه تهدید کرده که «مشخصا اعلام خواهد کرد چه کسی از این گروه‌ها حمایت می‌کند.»

طبق گزارش آسوشیتدپرس، درپی این نامه، اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در سفری دو روزه به عراق از رهبران سیاسی و شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت ایران خواست آرامش را حفظ کنند./

https://www.asianews.ir/u/2pj
اخبار مرتبط
پنتاگون قصد دارد اجازه بایدن را برای حمله به شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در عراق کسب کند.
کنسولگری ایران در شهر کربلا شامگاه اردیبهشت مورد حمله شماری از معترضان عراقی قرار گرفت که در جریان این حمله دیوار کنسولگری و اتاقک نگهبانی آن به آتش کشیده شد.
یک مقام آگاه سعودی درباره مذاکرات عربستان سعودی و ایران در بغداد گفت ریاض تاکید کرده شرط موفقیت گفت‌وگوها «تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران در یمن و سایر کشورهای منطقه، مخصوصا عراق است».
حمید حسینی، عضو هیات رییسه اتاق ایران و عراق، درباره خرید واکسن کرونا با بخشی از پول‌های مسدودشده تهران در بغداد، گفت: توافق شده که از محل مطالبات صادرات برق و گاز به عراق، واکسن استرازنکا و اسپوتنیک خریداری شود؛ این در حالی است که حتی با تلاش های رییس بانک مرکزی در اواخر سال گذشته، وضعیت پول های بلوکه شده ایران در عراق، کره جنوبی و کشورهای دیگر هنوز نامشخص است.
از دور دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، استقلال ایران با نتیجه سه بر صفر مقابل الشرطه عراق به برتری رسید؛ در حالی که استقلال که در دیدار نخست هم ۵ گل به الاهلی عربستان زده بود، حالا بهترین خط حمله را بین همه تیم‌های این مسابقات در اختیار دارد.
پس از آنکه هفته گذشته در خیابان‌های بغداد یک کاروان مسلح شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی تظاهرات کردند، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، درنامه‌ای به ایران هشدار داد با این گروه‌ها مقابله خواهد کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید