صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۶
کد خبر: 4549
گزارشگر: 213
۱۰۹۲
۰
۰
۶
سرنوشت محموله نفت توقیف شده ایران از سوی دولت ترامپ

آمریکا نفت ایران را فروخت و به قربانیان تروریسم داد!

آمریکا نفت ایران را فروخت و به قربانیان تروریسم داد!
بررسی ارقام منتشرشده در آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده در آخر هفته گذشته از فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت خام متعلق به ایران از سوی آمریکا در ماه مارس خبر می‌دهد؛ این در حالی است که مقامات دادگستری آمریکا در دولت ترامپ گفته بودند، پول از حاصل فروش این محموله‌ها به «قربانیان تروریسم دولتی» اختصاص داده شود.

به گزارش آسیانیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز نوشت اسناد دادگاه و آمارهای دولتی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور دو میلیون بشکه نفت خام توقیف‌شده ایران در سواحل امارات متحده عربی را پس از انتقال به آمریکا فروخته است.

-----------------------

بیشتر بخوانید:

آمریکا بعد از فروش محموله بنزین ایران، نفتکش نفت خام را هم می فروشد!

تهدید نفتکش ها به تحریم!
-
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بررسی ارقام منتشرشده در آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده در آخر هفته گذشته از فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت خام متعلق به ایران از سوی آمریکا در ماه مارس خبر می‌دهد.

این گزارش با توجه به این که ایران سال‌ها است تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، موجب تعجب معامله‌گران بازار نفت شده است.

اوایل بهمن سال گذشته، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع گزارش داد که دولت ایالات متحده درصدد توقیف نفت‌کش «آشیلاس» با محموله حدود دو میلیون بشکه‌ نفت در بندر فجیره امارات متحده عربی است که با پرچم لیبریا حرکت می‌کند اما احتمال می‌رود متعلق ایران باشد.

-----------------------

بیشتر بخوانید:

سپاه پاسداران نفتکش کره جنوبی را توقیف کرد

جنگ نفتکش ها

حمله به نفتکش ایرانی و کشته شدن سه نفر
-------------------------------------------------------------------------------------------------
به گزارش اسناد دادگاه‌های آمریکا ایران قصد فروش این محموله را به چین داشته و قرار بوده که این محموله با برچسب «نفت خام سبک بصره» از عراق انتقال یابد.

اسناد این دادگاه‌ها هم‌چنین نشان می‌‌هد که دولت آمریکا این محموله نفتی را ابتدا به هیوستون تگزاس برده و بیش از دو میلیون بشکه نفت خام آن را به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار و هر بشکه حدود ۵۵ دلار فروخته است. بنا بر اعلام این دادگاه، پول فروش این محموله در ارتباط با پرونده‌های قضایی مربوط به ایران در گرو آمریکا قرار گرفته است.

وزارت دادگستری آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که «پول فروش این محموله به صندوق حمایت از قربانیان تروریسم دولتی در آمریکا واریز خواهد شد». دولت آمریکا در سال ۲۰۱۵ و با هدف پرداخت غرامت به افرادی که قربانی گروه‌های تروریستی و یا تروریسم دولتی شده‌اند، این صندوق را تاسیس کرد.

بر اساس گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده بود، حکم توقیف این نفت‌کش در دولت دونالد ترامپ و پیش از روی کار آمدن دولت جو بایدن صادر شده است. در همین حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه  روز دوشنبه در یک نشست خبری در واکنش به این خبر گفت که از این موضوع اطلاع ندارد، اما می‌داند که آمریکا از زمان رئیس‌جمهور اسبق خود به دلیل برخی قوانین نفتی از ایران خریداری نکرده است.

فروش نفت ایران به آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی متوقف شد.

-------------------------------

بیشتر بخوانید:
حتی یک بشکه نفت!
چرخ توسعه ایستاده است/از سپاه و نیروهای امنیتی برای صادرات نفت کمک خواستیم
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
در پی خروج دولت ترامپ از برجام و از سرگیری تحریم‌های آمریکا در سال ۹۷ میزان صادرات نفت ایران به سایر کشورها نیز به شدت کاهش یافت و تابستان سال گذشته مقامات دولت ترامپ اعلام کردند که چهار نفتکش حامل بنزین ایران به ونزوئلا را به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا توقیف کرده و محموله آنها را فروخته‌اند.

مقامات دادگستری دولت ترامپ همچنین گفته بودند، پول از حاصل فروش این محموله‌ها به «قربانیان تروریسم دولتی» اختصاص داده شود.

این در حالی است که زمستان سال گدشته مقام وزارت دادگستری آمریکا مدعی شد بیش از یک میلیون بشکه بنزین ایران که سال گذشته بر اساس تحریم‌ها ضبط شده بود به فروش رفته و یک نفتکش دیگر حامل نفت خام ایران که اخیرا توقیف شده است در مسیر حرکت به سوی آمریکاست.

توقیف و مصادره محموله‌های سوختی ایران بخشی از سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ بود که پس از خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌ها در سال ۹۷ به اجرا گذاشته شد.

به گزارش آسیانیوز، در چارچوب این سیاست، دولت آمریکا سال گذشته با استناد به قوانین مدنی مصادره اموال نهادهایی که مورد تحریم قرار گرفته‌اند محموله ۱.۲ میلیون بشکه‌ای بنزین را که به وسیله چهار نفتکش برای ونزوئلا ارسال شده بود توقیف کرد. این بزرگترین مورد از توقیف و مصادره سوخت صادراتی ایران توسط دولت آمریکا بود. این محموله‌ها پس از انتقال به نفتکش‌های دیگر به آمریکا انتقال یافت و قرار است درآمد حاصل از فروش آن به صندوق حمایت مالی از قربانیان تروریسم دولتی واریز شود.

مارک ریموندی، سخنگوی وزارت دادگستری، به خبرگزاری رویترز گفته بود فروش این محموله‌ها انجام شده و دولت آمریکا اکنون در حال محاسبه «هزینه‌های این عملیات است».
او مدعی شده بود: «فروش محموله‌ها تکمیل شده، بهای آن از سوی شرکت میانجی پرداخت شده و این مبلغ اکنون در اختیار ایالات متحده است».درآمد دقیق حاصل از فروش این محموله اعلام نشده ولی براساس قیمت میانگین بنزین در بازارهای اروپایی ارزش آن بالغ بر ده‌ها میلیون دلار است. سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا همچنین گفت «این پول به صندوق حمایت از قربانیان تروریسم دولتی در آمریکا واریز خواهد شد».

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۵ و با هدف پرداخت غرامت به افرادی که قربانی گروه‌های تروریستی و یا تروریسم دولتی شده‌اند، این صندوق را تاسیس کرد.

در همان حال وزارت دادگستری آمریکا درخواست توقیف و مصادره یک محموله دیگر را به مراجع قضایی آن کشور تسلیم کرد و آمریکا گفت برخلاف آنچه که در مدارک بارگیری و کشیترانی قید شده مبدا این محموله نفت خام نه عراق بلکه ایران است و در نتیجه مقررات ضد تروریستی را نقض کرده است.

در گزارش سال گذشته، آمریکا آمد که نفتکشی به نام «آشیلاس» با پرچم لیبریا این محموله را حمل می‌کند و براساس ردگیری کشتی‌ها در آب‌های دریای کارائیب است. اطلاعات شرکت «رفینیتیو» که حمل‌ونقل دریایی را ردگیری می‌کند نشان می‌دهد که این نفتکش به سمت آمریکا حرکت می‌کند و قرار است روز ۲۷ بهمن به بندر گالوستون در سواحل تگزاس برسد.

بهمن سال گذشته مقامات بندری گالوستون از ورود این کشتی و نهادی که بر تخلیه محموله آن نظارت خواهد کرد اظهار بی‌اطلاعی کردند و ایران نیز در مورد توقیف این نفتکش و مصادره محموله آن اظهار نظر نکرد./

https://www.asianews.ir/u/2pr
اخبار مرتبط
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع سوری گزارش داد که در حمله به نفت‌کش ایرانی در نزدیکی بندر بانیاس، سه نفر کشته شده‌اند.
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است، اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند٬ هدف قرار داده است.
یک کشتی مخصوص حمل خودرو، متعلق به شرکت «هلیوس رِی» اسرائیل که با پرچم باهاما حرکت می‌کرد، در دریای عمان دچار انفجار شد.
یک مقام وزارت دادگستری آمریکا ادعا کرد بیش از یک میلیون بشکه بنزین ایران که سال گذشته بر اساس تحریم‌ها ضبط شده بود به فروش رفته و یک نفتکش دیگر حامل نفت خام ایران که اخیرا توقیف شده است در مسیر حرکت به سوی آمریکاست و به‌زودی فروخته می‌شود.
سئول روز گذشته خواستار «آزادسازی فوری»‌ کشتی توقیف‌شده کره جنوبی در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران شد و ایالات متحده نیز اعلام کرد که بر آزادی فوری کشتی مورد اشاره تاکید دارد.
کشتی کره جنوبی که با پرچم کره جنوبی در حال حرکت بوده با توقیف سپاه پاسداران به یکی از بنادر ایران هدایت شده است.
ارتش عراق می‌گوید که تیمی از کارشناسان مواد منفجره به همراه نیروی دریایی این کشور در عملیاتی موفقیت‌آمیز، مین کشف‌شده بر بدنه یک نفتکش در خلیج فارس را خنثی کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید