صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۲
کد خبر: 4566
گزارشگر: 213
۵۱۶۱
۲
۰
۷
دز دوم واکسن های خارجی در ایران چه وضعیتی دارند

خطر «فاصله بین دو دز واکسن کرونا» و نبود دز دوم در ایران

خطر «فاصله بین دو دز واکسن کرونا» و نبود دز دوم در ایران
با شروع واکسیناسیون سنی در ایران، برخی از افراد باید ظرف هفته گذشته دز دوم واکسن را دریافت می‌کردند، اما گویا مراکز واکسیناسیون به آنها گفته‌اند که دز دوم را نداریم و باید منتظر بمانند.

به گزارش آسیانیوز، بیش از یک ماه است که واکسیناسیون سالمندان شروع شده است. حالا برخی از آنها که دز اول واکسن را دریافت کرده، می‌گویند برای دز دوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‎‌اند ولی به آنها گفته‌اند خبری از دز دوم واکسن نیست!

به نقل از تجارت نیوز، دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹ هم این مساله را تایید کرده و گفته وزارت بهداشت در زمینه تامین دز دوم مشکل دارد.

۳۵ روز از آغاز واکسیناسیون سنی افراد شروع شده است. برخی از این افراد باید ظرف هفته گذشته دز دوم واکسن را دریافت می‌کردند. اما گویا بسیاری به در بسته خورده‌اند و مراکز واکسیناسیون به آنها گفته‌اند که دز دوم را نداریم و باید منتظر بمانند.

علی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «مادر بزرگم ۸ اردیبهشت دز اول واکسن سینوفارم را در گلپایگان تزریق کرده است. بیش از یک ماه گذشته اما امروز که حضوری رفتیم، گفتند فعلا نیست و هنوز به ما اطلاعی ندادند که چه روزی واکسن تحویل می‌دهند. گفته‌اند فعلا خبری نیست.»

سمیرا نیز می‌گوید: «۹ اردیبهشت مادربزرگ و پدربزرگم در لاهیجان واکسن سینوفارم زدند اما الان می‌گویند دز دوم را نداریم.» ساناز هم می‌گوید: «مادربزرگ و پدربزرگم روز یکشنبه برای تزریق دز دوم به خانه بهداشت رفتند اما به راحتی گفتند واکسن نداریم!»

برخی از کاربران توییتر نیز در این مورد از تجربه خود نوشته‌اند. یکی از کاربران نوشته: «برادرم ساکن شهرستان است. دیروز به مرکز بهداشت رفته برای تزریق دز دوم و گفتند فردا مراجعه کنید. امروز هم رفته ولی گفتند واکسن تمام شده و فعلا نداریم!»

مردم نگرانند که واکسن دز دوم را نتوانند بزنند. اما انگار این نگرانی واقعی است و دولت برای تامین دز دوم به مشکل خورده است. عاطفه عابدینی، دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹ ساعاتی پیش در مصاحبه با ایسنا مشکلات تزریق دز دوم واکسن را تایید کرده و گفت: «وزارت بهداشت در این زمینه مشکلاتی دارد، اما تمام سعی‌شان این است که بتوانند به موقع دز دوم را تهیه کنند.»

فاصله دو نوبت تزریق واکسن کرونا
اما فاصله زمانی بین دز اول و دوم واکسن‌ کرونا چقدر است؟ فاصله بین دو نوبت تزریق واکسن چینی نهایتا ۲۸ روز است و افراد باید حتما ۲۸ روز بعد از دز اول، دز دوم را بزنند. فاصله بین دو دز واکسن بهارات هندی نیز ۲۸ روز است.

همچنین واکسن اسپوتنیک روسی نیز دو دز دارد و فاصله بین دو نوبت تزریق آن از ۲۱ روز تا ۹۰ روز است. از دیگر واکسن‌های وارداتی واکسن آسترازنکاست که فاصله دو نوبت تزریق آن بین ۴ تا ۱۲ هفته است. یعنی بین یک تا سه ماه.

بر این اساس افرادی که واکسن چینی سینوفارم زده‌اند، باید در روزهای گذشته واکسینه می‌شدند اما افرادی که اسپوتنیک و آسترازنکا زده‌اند حدود دو ماه دیگر می‌توانند صبر کنند. اما مساله این است که نیمی از واکسن‌های وارد شده به ایران از نوع چینی است و فاصله تزریق دز اول و دوم آن فقط ۲۸ روز است./

https://www.asianews.ir/u/2q6
اخبار مرتبط
چندین سال طول می‌کشد تا واکسن در همه جا در دسترس باشد و حتی اگر توزیع واکسن به‌طور گسترده انجام شود برخی از افراد همچنان از تزریق خودداری می‌کنند یا تعدادی از افراد واکسینه شده حتی اندک، باز هم بیمار می‌شوند؛در حالی که قرار است روش های درمانی با تولید قرص گسترش پیدا کند.
براساس اخبار، بیش از همه آنچه مجلس به‌ویژه کمیسیون بهداشت را نگران کرده، به‌وجود آمدن اختلال در روند درمان بیماران و همچنین به‌وجود آمدن مشکل در روند واکسیناسیون کرونا است.
مشاهدات در سامانه نشان می‌دهد که هنوز واکسیناسیون متولدین ۱۳۳۰ و قبل از آن آغاز نشده است و در حال حاضر تنها ثبت نام متولدین ۱۳۲۵ و قبل از آن در سامانه مذکور باز است، یعنی افراد ۷۵ سال به بالا؛ این درحالی است که روز گذشته در خبر ها آمد که ۳ هزار کارمند صدا و سیما از سوی ستاد مقابله با کرونا خارج از نوبت واکسینه شده اند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسیناسیون تعدادی از کارکنان صداوسیما که درگیر انتخابات هستند، براساس مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا انجام می‌شود؛ در حالی که در ایران مردم همچنان منتظرند تا دولت درباره واکسیناسیون کرونا با رویکردی عادلانه نسبت به اقشار مختلف مردم، تصمیمات جدی تری در حوزه واردات واکسن بگیرد؛ در این حال بسیاری از کشورها حتی سه تا چهار برابر جمعیت واکسن کرونا خریده‌اند، ولی در ایران تا کنون تنها حدود 2 درصد از مردم واکسینه شده اند.
سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران به نشانی https://salamat.gov.ir هفته قبل آغاز به کار کرد و در مرحله نخست متولدین سال ۱۳۲۰ و قبل از آن ( افراد بالای ۸۰ سال) که که واکسن کرونا دریافت نکرده‌ بودند ‌یا از طریق خانه‌های بهداشت تماسی با آنها برای واکسیناسیون گرفته نشده بود، ثبت‌نام کردند.
در چهار سال آینده بزرگترین چالش مربوط به اقتصاد خواهد بود و اگر کاندیداها به این چالش‌ها واقف بودند شاید به این تعداد ثبت‌نام نمی‌کردند؛ در مورد واردات واکسن متاسفانه به علت بروکراسی حاکم بر وزارت و همینطور به این علت که تجربه اول واردات واکسن بود واردات دچار تاخیر شد.
براساس اعلام وزارت بهداشت تا آخر هفته جاری افراد دارای پرونده الکترونیک سلامت واکسینه می‌شوند و احتمالا پایان هفته برای جاماندگان، سامانه ثبت نام بازگشایی خواهد شد. پس از اینکه پیامک برای کسانی که لیست موجود است و برای واکسن فراخوان شدند و آمدند، آن وقت سامانه برای ثبت نام مابقی کسانی که در لیست نبودند، آغاز می‌شود؛ یعنی فعلا تنها افراد بالای 80سال می‌توانند ثبت نام کنند.
سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: نتایج ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، همانطور که پیش بینی می‌شد واکسن رازی جزو واکسن‌های بسیار کم عارضه بوده و به لحاظ اثربخشی نیز هنوز برای اظهار نظر قطعی زود است زیرا در فاز اول تاکید بر پیدا کردن دوز موثر است.
رئیس انجمن دیابت ایران گفت: اکنون بیش از هشت میلیون نفر جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند و تزریق واکسن کرونا به این افراد ضروری است و باید همه بیماران تحت نظر پزشک معالج، واکسیناسینه شوند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
مهران
۱۴۰۰/۰۳/۱۲
0
0
0

از صبح ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ تزریق نوبت اول واکسن کرونا برای افراد بالای ۷۰ سال به دستور وزارت بهداشت قطع شده است. آخه بی برنامگی و بی مسوولیتی تا کی و تا کجا؟ مگر مادر پدرهای پیر ما چه گناهی کرده اند؟ خودشان واکسن زدند و به فکر بقیه نیستند؟

ثمره
۱۴۰۰/۰۳/۳۰
0
0
0

سلام .در سامانه ثبت نام کرده بودیم برای پدر ومادرم که بالای 80 سال دارند نوبت اول را زدیم 14 روزبعد ( 5خرداد ) پیامک آمد اول اینکه آدرس اشتباه بود پیدا کردیم شماره گرفتیم بعد فردی که جلوی در بود گفت تاریخ دوز دوم در کارت تان 19 خرداد است یعنی سر 28 روز بیایید.19 خرداد مراجعه کردیم گفتند واکسن نیست از آنروز تابه حال هر روز صبح خیلی زود با پدرم می روم نوبت می گیرم وساعتها توی گرما منتظر می مانیم و هیچ خبری نیست جز ازدحام و ناراحتی مردم . خدا می داند که اگر امروز و فردا واکسن برسد چه اتفاقات ناگواری برای این سالمندان خسته و ناتوان رخ دهد. خواهشا"از طریق همان سامانه ای که ثبت نام کردیم این امر را مدیریت و ساماندهی نمایید .این تجمعات خود عامل گسترش بیماری کرونا خواهد بود و از همه بدتر موجب حوادثی خطرناک.سالمندان را دریابید و این کار نیمه کاره را با برنامه ریزی صحیح تمام کنید و همه رااز نگرانی در آورید.متشکرم.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید