صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۳:۰۱
کد خبر: 4582
گزارشگر: 213
۱۶۸۷
۰
۰
۷
در اولین مناظره انتخاباتی بین نامزدها چه گذشت

«جدال» لفظی بین «همتی» و «مهرعلیزاده» با «ابراهیم رییسی»

«جدال» لفظی بین «همتی» و «مهرعلیزاده» با «ابراهیم رییسی»
اولین مناظره بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصاد صحنه جدال لفظی بین عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده از یک سو با ابراهیم رئیسی، محسن رضایی و علیرضا زاکانی در سوی دیگر شد.
به گزارش آسیانیوز، اولین مناظره بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصاد صحنه جدال لفظی بین عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده از یک سو با ابراهیم رئیسی، محسن رضایی و علیرضا زاکانی در سوی دیگر شد.

در این میان نامزدهای اصول‌گرا همتی را نماینده دولت روحانی معرفی کردند و در مقابل همتی نیز آنان را نامزد پوششی رئیسی و علیرضا زاکانی را نامزد «سوپر پوششی» خواند.


درگیری‌های رضایی و همتی
همتی به کنایه از محسن رضایی خواست که برنامه خود درباره گروگان گرفتن اتباع خارجی و گرفتن پول در ازای آزادی آنان را توضیح دهد.

در مقابل رضایی ضمن دفاع از سخنان سابق خود گفت: «من یک سربازم. وقتی آمریکا تهدید می‌کند که حمله می‌کند من هم رجز می‌خوانم و به شکلی هم حرف می‌زنم که جنبه انسانی ما حفظ شود.»

رضایی اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری همتی و برخی دیگر از مقامات دولت را ممنوع‌الخروج کرده و به دادگاه می‌برد.

همتی نیز گفت که در صورت پیروزی رضایی را به عنوان یکی از افراد مخل در اقتصاد کشور مورد پیگرد قضایی قرار خواهد داد.

او خطاب به رضایی گفت که شما با تصویب نکردن لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام «پدر اقتصاد کشور را درآورده‌اید».

همتی اضافه کرد: «آقای رضایی شما بروید و خدا را شکر کنید شکایاتی که برای برخی عملیات‌ها علیه شما هست، پیگیری نمی‌کنند.»


اشاره همتی به کشته شدن نیروهای ایران در برخی از عملیات‌ها در جنگ با عراق از جمله عملیات کربلای چهار است که محسن رضایی آن را «عملیات فریب» خوانده بود.

همتی همچنین درباره مدرک دکترای اقتصاد رضایی نیز گفت که او که اساتید دانشگاه را وادار می‌کرده که به دفترش رفته و درس بدهند.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که قطار انقلاب به یک اسکوتر تبدیل شده است.

رضایی همچنین دولت روحانی «سیاه‌ترین دولت» در ۴۰ سال اخیر توصیف کرد که با «شرطی کردن» اقتصاد و مرتبط کردن آن با تحریم‌ها «نه تنها قفل‌های بیرونی را باز نکرد بلکه درهای داخلی را نیز بست».

درگیری زاکانی و همتی
همتی در این مناظره بارها علیرضا زاکانی را نامزد پوششی خواند و زاکانی نیز گفت که همتی خود عملکرد «افتضاح» هشت ساله دولت روحانی را پوشش داده است. او همچنین با اشاره به یک جوک افزود که باید به همتی به دلیل پایین آوردن ارزش پول ملی نوبل شیمی داده شود.

زاکانی همچنین در واکنش به اعتراض همتی به رد صلاحیت دیگر نامزدها نیز گفت که همتی نیز نباید تایید صلاحیت می‌شد چرا که «قد و قواره» او در حد ریاست جمهوری نیست.

همتی در مقابل زاکانی را متهم کرد که با اعمال نفوذ مدرک پزشکی هسته‌ای گرفته و به نمره‌های ضعیف او که در رسانه‌ها نیز منتشر شده، اشاره کرد. زاکانی نیز در مقابل این سخنان را «شرم‌آور» خواند و گفت که برای تامین هزینه‌های خود و خانواده‌اش مجبور بوده مسافرکشی کند و به همین دلیل یک ترم مشروط شده است.

زاکانی همچنین به همتی گفت: «ما پنج نفر در برابر شما نیستیم، بلکه ۸۵ میلیون نفر در برابر شما هستند.»

درگیری رئیسی با مهرعلیزاده و همتی
همتی در مناظره خطاب به رئیسی گفت که «من استاد دانشگاهم و شما رییس قوه قضاییه هستید. این یک تعارض منافع را در خود دارد. شما به من امان‌نامه می‌دهید که بعد از پایان این مناظره‌ها اقدامی قضایی علیه من نکنند؟»

محسن مهرعلیزاده نیز خطاب به رئیسی گفت که او تنها شش کلاس سواد آکادمیک دارد.

او همچنین با اشاره به تغییر سمت‌های رئیسی در چند سال اخیر افزود که او «سندرم پست بی‌قرار دارد» و ممکن است که بخواهد از ریاست جمهوری به سمت بالاتر برود.

مهرعلیزاده همچنین گفت که رئیسی بدون حضور مشاورانش نمی‌تواند به سوالات اقتصادی پاسخ دهد.

ابراهیم رئیسی نیز در واکنش به سخنان همتی و مهرعلیزاده گفت: «از این همه تهمت زدن و اهانت کردن خسته نشدید؟ چرا این همه دروغ می‌گویید؟ چرا به شعور مردم اهانت می‌کنید؟ مردم هم من را دیده‌اند و هم شما را. اگر مشکلات مردم با توهین و اهانت به من حل می‌شود خب بفرمایید.»

رئیسی اضافه کرد: «من می‌توانم بسیاری از اقتصاددانان را برای حل مشکلات اقتصاد به خط کنم. مردم دنبال یک مدیر مقتدر جهادی می‌گردند که کارهای کشور را سامان دهد.»

او همچنین در بخش دیگری نیز گفت که از موضوعات مطرح در فضای مجازی اطلاع دارد و افزود که « من در فضای مجازی دو میلیون فالوئر دارم.» در این مناظره همچنین نامزدها درباره برنامه‌های اقتصادی خود سخن گفتند.

همتی در واکنش به حمله اصولگرایان گفت که نماینده دولت روحانی نیست. او افزود که روحانی از همه نامزدها از لحاظ سیاسی، فن بیان و مدیریت بهتر است اما بینش اقتصادی ندارد و به همین دلیل با او مشکل داشته است.

در بخشی از این مناظره علیزاده از متهم شدن کاوه مدنی، معاون سازمان محیط زیست، به «جاسوسی» و «مشکل» ایجاد شده برای دیگر فعالان محیط زیست انتقاد کرد.

سعید جلیلی نیز درباره برنامه اقتصادی خود گفت که افزایش ارزش پول ملی با تعامل گسترده با جهان ممکن است و ما نباید معطل چند کشور (آمریکا و اروپا) بمانیم. او تاکید کرد که دولت حسن روحانی «دولت نمی‌توانیم» بوده است.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد دیگر نیز در این مناظره گفت که مردم انتظار دارند نامزدها برنامه‌های خود را ارائه کنند.

او در واکنش به سخنان همتی افزود که به انحراف رفتن مناظره‌ها نشان‌دهنده این است که این نامزدها برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند و به همین دلیل می‌خواهند فضا را دو قطبی کنند./

https://www.asianews.ir/u/2qm
اخبار مرتبط
محمود احمدی‌نژاد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که به دلیل رد صلاحیت شدنش از سوی شورای نگهبان در انتخابات شرکت نمی کند؛ در همین حال مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب تبریز نیز به دلیل رد صلاحیت شدن در انتخابات پیش رو نوشت که قصد حمایت از کاندیداهای تایید صلاحیت شده را ندارد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام اظهار داشت٬ مشخص نیست که ایران واقعا آماده انجام دادن اقدامات لازم برای بازگشت به این توافق باشد.
احمدی‌نژاد بدون ذکر نام اعلام کرد که بسیاری از چهره‌های سیاسی در داخل «نه تنها با انحلال سپاه پاسداران و انتخابات آزاد (با نظارت خارجی) موافقند، بلکه به بیرون خط می‌دهند که این مسیر را بروند».
انتشار سه کلیپ متفاوت انتخاباتی و رکوردشکنی مخاطب در کلاب‌هاوس با نزدیک به ۲۴ هزار شنونده در یک اتاق اصلی و چند اتاق فرعی، تا اینجای کار کمپین تبلیغاتی علی لاریجانی را به مرکز توجه انتخابات ۱۴۰۰ بدل کرده و این یعنی علی لاریجانی از ماه‌ها قبل در تدارک حضور در انتخابات بوده، تصمیمش را هم به‌طور قطعی گرفته بوده و از مشاوره یک تیم رسانه‌ای تخصصی بهره می‌برد.
ظاهرا این روزها کلاب هاوس ایرانی به عرصه ای برای داغ شدن تنور انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی تبدیل شده است ؛ علی لاریجانی نیز شب گذشته در این محیط گفت: با ورودم به عرصه انتخابات گویا مرتکب گناه کبیره شده ام؛ لازم است که بگویم فضای اقتصاد جای پادگان و حوزه قضایی نیست.
در چهار سال آینده بزرگترین چالش مربوط به اقتصاد خواهد بود و اگر کاندیداها به این چالش‌ها واقف بودند شاید به این تعداد ثبت‌نام نمی‌کردند؛ در مورد واردات واکسن متاسفانه به علت بروکراسی حاکم بر وزارت و همینطور به این علت که تجربه اول واردات واکسن بود واردات دچار تاخیر شد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میبد با تاکید بر لزوم همراهی همه مدیران و مسئولان در جهت تحقق شعار سال گفت: همراهی ها نباید به ابزاری برای صنایع جهت عدم رعایت قوانین و پرداخت حقوق دولتی تبدیل شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید