صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۰
کد خبر: 4597
گزارشگر: 213
۴۵۵۹
۰
۰
۱۱۷
یادداشت/علی زنداکبری

دکتر علینقی فرمانفرمائیان و اندیشه توسعه همه جانبه در ایران

دکتر علینقی فرمانفرمائیان و اندیشه توسعه همه جانبه در ایران
دکترعلینقی فرمانفرمائیان که هفته گذشته در سن 102 سالگی درگذشت، از دوستداران اشاعه فعالیت های آموزشی و ایجاد برنامه های زیرساختی برای پیشرفت های فنی و علمی کشور بود و پس از بازگشت به ایران مدتى را در وزارت امورخارجه و چند صباحی نیز در موسسه علوم ادارى (دانشکده مدیریت) به تدریس و خدمت برای کشور پرداخت.

زنده یاد دکترعلینقی فرمانفرمائیان به فعالیتهای آموزشی و ایجاد برنامه های زیرساختی برای پیشرفت های فنی وعلمی کشور علاقه مند بود و پس از بازگشت به ایران مدتى را در وزارت امورخارجه و چند صباحی نیز در موسسه‏ى علوم ادارى (دانشکده مدیریت) به تدریس پرداخت.

دکترعلینقی فرمانفرمائیان متولد 1298 ش و فرزند عبدالحسین فرمانفرما است. تحصیلات خود را درآمریکا و سوئیس پایان داد، درجه‏ى دکتراى اقتصاد از ژنو و دکتراى علوم ادارى از دانشگاه کالیفرنیاى جنوبى، همزمانی دوران تحصیل وی با جنگ جهانی زحمات زیادی را به وی تحمیل کرد اما با جدیت تحصیلات خود را درحد اعلا به پایان رسانید. پدرش عبدالحسین فرمانفرما یکی از شاهزاده های قاجار و دائی دکتر محمد مصدق بود.

وی در ازدواج اول، داماد مظفر الدین شاه شد و در عین حال برادر زن وی نیز بود و طی زندگی خود سمت های مختلفی را نیز تجربه کرد که از مهم ترین آنها وزیر داخله، وزیر عدلیه و نخست وزیری در دوره احمد شاه قاجار را می توان نام برد. خانواده های فرمانفرمائیان و فیروز منسوب به وی هستند.

دکترعلینقی فرمانفرمائیان اما، به فعالیت های آموزشی و ایجاد برنامه های زیرساختی برای پیشرفت های فنی وعلمی کشورعلاقه مند بود، پس از بازگشت به ایران مدتى را در وزارت امورخارجه و چند صباحی نیز در موسسه‏ى علوم ادارى (دانشکده مدیریت) به تدریس پرداخت.

سپس به سازمان برنامه منتقل شده و دو سال با سمت مدیریت مالى مشغول به کار شد، پس از مدتی نیز به ریاست بانک برنامه (که یک واحد کوچک و تازه کار بانکى بود) منصوب شده و با بهره از دانش و تخصص خود نسبت به توسعه‏ این بانک اقدام کرد. پس از آن به مدیر عاملی بانک اعتبارات صنعتى رسید و با برنامه ریزی مدون و کاربردی و استفاده از مدیریت دانش، موفق شد سرمایه‏ این بانک را فوق‏العاده افزایش داده بطوری که این بانک را تبدیل به یکی از بانک های درجه اول کشورشد.
وی طی 9 سال مدیریت در این بانک، با اعتقاد به تولید پایدار وخودکفایی داخلی به صاحبان صنایع تولیدی، وام های مختلفی اختصاص داده و از آنها حمایت می کرد و به بیش از هفتصد کارخانه و واحد تولیدی از طرق مختلف یاری رساند.

گذشته از آن، در بعضى از صنایع نیز مشارکت مى‏کرد و با مشاوره و راهنمائی های علمی/کاربردی در مدیریت آنها دخالت داشت. از واحدهاى بزرگ صنعتى که به کمک این بانک شکل گرفت، می توان به کارخانه‏ نساجى در مازندران و یا کارخانه کاغذ پارس در اهوازاشاره نمود. قریب به یکصد واحد بزرگ صنعتى نیز جهت توسعه و نوآوری از وامهاى بانک تحت مدیریت وی برخوردارو موجب به وجود آمدن صنایع جدیدى در کشورشدند. دکترعلینقى فرمانفرمائیان فکر و شم اقتصادى و صنعتى خاصی داشت و به امر کشاورزى هم واقف بود.

وی از بدو تاسیس بورس تهران تا سال1357 نیز عضو هیئت مدیره بود وهمواره به پیشرفت صنایع داخلی و بازار سرمایه کشور اعتقاد داشت و همواره با وجود کهولت سن در مجامع علمی و تخصصی شرکت نموده و دانشجویان و متخصصین را به خودکفایی داخلی از طریق استفاده از پتانسیلهای درونی کشور، بدون وابستگی به کشورهای دیگر تشویق می کرد.

وی در سیزدهم خرداد ماه1400 پس از یک عمر خدمات آموزش و اقتصادی در خاک آرمید./a

علی زنداکبری
https://www.asianews.ir/u/2qx
اخبار مرتبط
از آنجا که علایم بیماری تب کریمه کنگو با علائم کرونا مشابهت هایی دارد، گاها ممکن است سبب اختلال تشخیص شود.
اقتصاد نو پا در کشور، بروز سانتیمانتالیسم اجتماعی، افزایش سطح علمی دانشجویان و پذیرش آنان توسط کشورهای دیگر، جذب دانشجویان خارجی، افزایش تعاملات بین المللی و سرمایه گذاری های خارجی، کشف ذخائر قابل توجه گازی و نفتی و افزایش درآمد کشور،افزایش سفرهای تفریحی به کشورهای دیگر ، همه و همه دست به دست هم دادند تا ارز در کشور به کالایی با ارزش تبدیل شود و از آن سو سیاستگذاری های غلط، عدم کنترل نقدینگی و تورم، نوسانات سیاسی بین المللی افزایش رقبای منطقه ای و کالایی؛ دلایل دیگری شد برای ایجاد بازار کاذب ارز
اولین و مهم ترین سوالی که در خصوص آئین تشریفاتی در چنین موقعیت هایی که به اصطلاح پاندمیک (یا بیماری عمومی) نام دارند ، مطرح می شوند این است که ، آیا الزامی به رعایت اصول تشریفاتی در دوره بیماری های همه گیر وجود دارد ؟ جواب مثبت است، اصول تشریفاتی در تمامی شرایط حتی شرایط بحرانی چون پاندمیک بیماریهایی چون کرونا با تغییراتی، لازم الاجرا است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید