صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۱
کد خبر: 4598
گزارشگر: 213
۸۸۳
۰
۰
۹
مدیرکل آژانس توافق وین را دشوار توصیف کرد

مذاکرات با ایران احتمالا بی نتیجه است

مذاکرات با ایران احتمالا بی نتیجه است
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من عمیقا نگران این هستم که مواد هسته‌ای در سه محل اعلام نشده در ایران وجود داشته و محل کنونی این مواد اتمی برای آژانس مشخص نیست؛ از این رو فکر می کنم که مذاکرات فنی میان آژانس و ایران نتایج مورد انتظار را به دنبال نداشته باشد.

به گزارش آسیانیوز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به خودداری جمهوری اسلامی از پاسخ به پرسش‌های این آژانس، از این که ایران در حال پنهان کردن مواد اتمی است، شدیدا ابراز نگرانی کرد.

گروسی روز دوشنبه در اولین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «پس از چندین ماه، ایران توضیحات لازم درباره وجود ذرات هسته‌ای در هیچ کدام از سه مکانی که آژانس بازدید تکمیلی انجام داد، ارائه نکرده است.»

-----------------------

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه آمریکا: ایران قصد بازگشت به برجام را ندارد

«رزمایش» بزرگ جنگنده‌های اف-۳۵ اسرائیل برای مقابله با ایران؟!

---------------------------------------------------------------------

او ادامه داد: «در صورت عدم ارائه چنین توضیحاتی از سوی ایران، من عمیقا نگران این هستم که مواد هسته‌ای در سه محل اعلام نشده در ایران وجود داشته و محل کنونی این مواد اتمی برای آژانس مشخص نیست.»

---------------------------

بیشتر بخوانید:

اسراییل در تدارک حمله به ایران/رییس ستاد ارتش اسرائیل به جو بایدن هشدار داد

-------------------------------------------

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «ایران همچنین به پرسش‌ها درباره یک مکان اعلام نشده دیگر پاسخ نداده و مکان فعلی اورانیوم طبیعی به صورت دیسک فلزی را روشن نکرده است.»

---------------------------

بیشتر بخوانید:

زنان متاهل و بازارچه های فانتزی جنسی در فضای مجازی

واکسن کرونا در ایران تمام شد؛ «خطر» نبود دز دوم

--------------------------------------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید:


ویدیو‌های رفتار جنسی در پارلمان استرالیا چیست؟مردانی که فکر می کنند هر کاری بخواهند می توانند انجام دهند!

احتمال تجاوز جنسی کلیسا به ۲۱۵ کودک دفن شده در «گورهای دسته جمعی»
--------------------------------------------------------------------------------------------

گروسی گفت: «من نگران هستم که مذاکرات فنی میان آژانس و ایران نتایج مورد انتظار را به دنبال نداشته باشد و موجب عدم پیشرفت در شفاف‌سازی این موارد پادمانی شود.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین بر ضرورت «الزام ایران برای شفاف‌سازی و حل بدون تاخیر این مسائل، با ارائه اطلاعات، مستندات و پاسخ‌ها به پرسش‌های آژانس» تاکید کرد.

گروسی گفت: «فقدان پیشرفت در شفاف‌سازی پرسش‌های آژانس در ارتباط با درستی و کامل بودن اعلامیه‌های پادمان ایران، به طور جدی بر توانایی آژانس در ارائه اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تاثیر می‌گذارد.»

شهریور سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران در بیانیه مشترکی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که «به صورت داوطلبانه دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت اتمی خود را فراهم خواهد کرد.

براساس گزارش خبرگزاری‌ها، یکی از این دو محل منطقه تورقوزآباد در نزدیکی تهران است که نخست‌ وزیر اسرائیل، سال ۹۷ در نشست سازمان ملل از آن سخن گفت و دیگری در اطراف شهرضای اصفهان قرار دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین روز دوشنبه گفت: «کاری که ما می‌کنیم این است که اطلاعات را در اختیار شورای حکام می‌گذاریم و تصمیم‌گیری درباره صدور قطعنامه یا هر تصمیم دیگری به عهده آنهاست.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین روز یکشنبه در توییتی اعلام کرده بود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه به بررسی دو گزارش می‌پردازد که چندان برای ایران مطلوب نیست، اما اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

پیشتر دیپلمات‌های غربی به رویترز گفتند که آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، با وجود موفق نشدن ایران در ارائه توضیح موثق درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در چند سایت، در نشست این هفته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از صدور قطعنامه علیه ایران اجتناب خواهند کرد.

اوایل خرداد، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند توافق موقت پیشین خود برای نظارت بر سایت‌های هسته‌ای را که روز جمعه منقضی شده بود، برای یک ماه دیگر تمدید کرده‌اند.

چند روز پس از آن، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر میزان مجاز در برجام افزایش یافته و میزان اورانیوم غنی‌شده بیست درصد و شصت درصد ایران نیز به ترتیب به بیش از ۶۲ و ۲/۴ کیلوگرم رسیده است.

آژانس افزود که از هنگامی که ایران اجرای پروتکل الحاقی را در پنجم اسفند ماه ۹۹ متوقف کرد تاکنون به داده‌های ضروری برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران دسترسی ندارد./

https://www.asianews.ir/u/2qy
اخبار مرتبط
کاخ سفید سوم ژوئن، در بیانیه‌ای از دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، با بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در شهر واشنگتن خبر داد که در این بیانیه ادعا شده است آن‌ها درباره تهدید رفتار تهاجمی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه گفت‌وگو کرده و بر عزم خود برای مقابله با این تهدیدها تاکید کردند.
سه عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، که پس از پایان درگیری‌های اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه به اسرائیل سفر کرده‌اند، مدعی شدند که جهان باید یک‌صدا در برابر تهدید و رفتارهای یران بایستد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام اظهار داشت٬ مشخص نیست که ایران واقعا آماده انجام دادن اقدامات لازم برای بازگشت به این توافق باشد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: شرایط در ارتباط با تهران «بسیار نگران‌کننده» است، چرا که برنامه هسته‌ای این کشور بسیار بیشتر پیچیده‌تر شده است.
آنتونی بلینکن با بیان اینکه به بازگشت ایران به برجام شک دارد، گفت که آمریکا اسرائیل را در جریان مذاکرات وین قرار داده و این اطلاع‌رسانی «متوقف نخواهد شد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر جدیت کشورش برای بازگشت به برجام درباره تمایل ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای ابراز تردید کرد و هشدار داد تهران دوباره به فاصله چند ماهه تا زمان ساخت سلاح اتمی نزدیک می‌شود.
این روزها کمتر کسی است که از اوضاع نابسامان اقتصادی دولت بی خبر باشد؛ در حالی که فشارهای اقتصادی به جای گشایش اقتصادی با جهان، بر سر مردم و تولید ملی آوار شده است.
با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و قدرت های برجامی در وین، مقامات سابق دولت ترامپ همراه با برخی سناتورهای جمهوری‌خواه درحال رایزنی و فشار همزمان برای تصویب طرح‌های ضدبرجام در کنگره آمریکا هستند و در این حال کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان اعلام کرد با همراهی مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، طرح «اقدام فشار حداکثری» علیه ایران را رونمایی خواهد کرد که هدف از آن گسترش تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام خواهد بود. .
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید