صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۲۶
کد خبر: 4616
گزارشگر: 2
۱۳۱۵
۰
۰
۳
ابزارهای تحلیل تکنیکال

خط روند چیست؟

خط روند چیست؟
تحلیل تکنیکال یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای بررسی و ارزیابی سهم در هر بازه زمانی است که با استفاده از آن می‌توانید بازار را تحلیل و از سود آور بودن سهم مطلع شوید تا در زمان‌های مناسب سرمایه خود را وارد و یا خارج کنید.

به گزارش واحد تبلیغاتی آسیانیوز؛ یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین ابزار در تحلیل تکنیکال خط روند است که این خط بیانگر جهت کلی بازار سرمایه است. اگر به نمودار هر سهم دقت کنید متوجه می‌شوید که یک سهم روند یکسانی طی نکرده و در بازه‌های مختلف جهت حرکت آن تغییر می‌کند و حرکت زیگزاگی دارد. تمامی موج‌هایی که بصورت صعودی و نزولی در حال تکرار هستند، همان خطوط زیگزاگی اند. در ادامه قرار است شما را با این خطوط و نوسانات آشنا کنیم. و بگوییم خط روند چیست؟

 

خط روند چیست؟

برای بررسی سهم، از یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال به اسم خط روند استفاده می‌شود که با وجود آن می‌توان تا حدودی جهت حرکت بازار سرمایه را تخمین زد. این خطوط به دسته‌های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت تقسیم می‌شود که برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر از بازه‌های زمانی بلند تری استفاده می‌شود. برای رسم خط روند، قله‌ها و یا دره‌های نمودار را با استفاده از حداقل دو نقطه به هم وصل می‌کنیم. در ادامه قرار است با انواع خط روندها آشنا شویم.

بررسی خطوط روند صعودی

خط روند صعودی که نمایانگر صعودی بودن قیمت سهم در آن بازه زمانی است، در این حالت خطوط از نقاط پایین به سوی بالا رو به افزایش است. که اگر نقاطی که پایین‌ترین قیمت را نشان می‌دهد پیوسته به هم وصل کنیم، خط روند صعودی که دارای شیب مثبتی است رسم می‌شود. موج‌های برگشتی کوتاه در خطوط روند، امر طبیعی است. موج‌های برگشتی از خظوظ پایینی عبور نمی‌کند. هرچه تعداد نقاط پایینی برای رسم خطوط روند صعودی بیتر باشد اعتبار بیشتری دارد، برای مثال خط روندی که بیین 3 نقطه رسم شد باشد از اعتبار کمتری نسبت به خط روندی که میان 5 نقطه رسم شده، برخوردار است.تحلیل تکنیکال

بررسی خطوط روند نزولی

برخلاف حالت روند صعودی، زمانی که قیمت سهم رو به کاهش باشد، اگر قله‌ها را پیوسته به هم وصل کنید، خطوط روند نزولی را مشاهده می‌کنید. در حالت نزولی هم برخلاف حالت صعودی، موج‌های برگشتی صعودی کوتاه در خطوط روند، امر بسیار طبیعی است. البته در نظر داشته باشید نباید از نقاط قله بالاتر برود. در سطح مقاومت یک سهم قیمت کاهش می‌یابد که در این سطح، فروشندگان با داشتن اهرم قدرت، تاکید بر پایین آوردن قیمت‌ها دارند.سود آور بودن سهم

بررسی خطوط روند خنثی

در روند خثی اثری از روند صعودی یا نزولی سهم نیست، بلکه قیمت سهم در یک بازه‌ی معین شروع به تغییر ونوسان می‌کند که همین موضوع سبب ایجاد یک روند خنثی می‌باشد. قیمت سهم با وجود افزایش و کاهش به پیشروی خود بین سطوح حمایت و مقاومت ادامه می‌دهد. دلیل ایجاد خطوط خنثی انتظارات محدود سرمایه‌گذاران از آن سهم است.بازار سرمایه

اعتبار سنجی خطوط روند در سهم

در ادامه قرار است به بعضی از فاکتورهایی که برای بررسی اعتبار یک سهم بکار می‌رود را برسی کنیم.

شیب خط روند:

معتبر ترین و استانداردترین خط روند، خط روندی است که شیب 45درجه دارد و خطوطی که شیب تند تری دارد معتبر بودن آن کم است و احتمال بازگشت وجود دارد.

بازه زمانی بررسی سهم:

هرچه بازه زمانی خط روند بلندتر باشد از اعتبار بالاتری برخوردار است. برای مثال ممکن است خط روندی در بازه‌ی ۲ماهه شیب منفی داشته باشد اما در بازه‌ی ۶ماهه شیب مثبت داشته باشد پس بازه زمانی بیشتر امر بسیار مهمی در بررسی خط روند دارد.

تعداد برخورد با نمودار قیمت:

هرچه تعداد برخورد نمودار قیمت با خز روند بیشتر باشد، آن خط روند از اعتبار بالاتری برخوردار خواهد بود.

میزان کاهش و افزایش قیمت سهم:

زمانی یک سهم به شکست خط روند دچار می‌شود که پس از چند روز پیوسته در صف خرید یا صف فروش باشد و به دلیل زیاد شدن کندل‌های افزایش و کاهش، احتمال آنکه خطوط روند منحل شود وجود دارد.

سیگنال خرید در روند افزایشی

بهترین زمان برای خرید سهام، زمانی است که خط روند صعودی باشد زیرا که این سهم روند افزایشی در پی می‌گیرد. هنگامی‌که قیمت سهم به خط روند نزدیک باشد بهترین زمان برای خرید سهم است.

سیگنال فروش در روند کاهشی

برخلاف روند افزایشی، بهترین زمان برای فروش سهم زمانی است که خط روند نزولی باشد اما در نظر داشته باشید که باید منتظر ماند تا خط روند نزولی شکسته شود و برگردد. اگر در خط روند نزولی بازگشتی مشاهده نشد و نمودار قیمت به خط روند نزولی نزدیک شد، می‌توانید اقدام به ثبت سفارش فروش سهم خود کنید

بررسی فواصل نقاط رسم خطوط روند

برای رسم خطوط روند حداقل به 2 نقطه نیاز داریم و همانطور که گفته شد هرچه تعداد نقاط برای رسم خط روند بیشتر باشد، آن خط روند از اعتبار بیشتری برخوردار است. عواملی که برای رعایت فاصله مناسب بین نقطه‌ها استفاده می‌شود عبارتند از:

مقیاس زمانی نمودار
محدوده تغییرات قیمت
نظرات شخصی تحلیل کننده

بهترین خط روند، خط روندی است که دارای تعداد مناسبی نقاط با فاصله‌های زمانی متعادل و پیوسته باشد. پس در نظر داشته باشید خط روندی که بین دو نقطه رسم شده‌است، از اعتبار پایینی برخوردار است.

سخن آخر

همانطور که تا اینجا گفته شد، خط روند یکی از ابزارهای مهم در تحلیل تکنیکال است که هر سرمایه‌گذار پیش از ورد به بورس می‌بایست آشناییت کاملی از آن داشته باشد تا بتواند استراتژی‌های لازم معاملاتی را بچیند. تحلیل تکنیکال برای بررسی سهم‌ها با استفاده از ابزارهای آنبسیار موثر است زیرا با استفاده از از هر ابزار آن می‌توان به نتیجه‌ای سید اما این نتیجه قطعی نیست. که بهتر است برای دستیابی به نتیجه‌ای منطقی‌تر، باید از دو یا چند ابزار تکنیکالی استفاده کرد تا تصمیم خرید و فروش سهم را قاطعانه‌تر بگیرند.

سایت آکادمی بورس با منابع کافی بورسی و با بهره‌گیری از دانش متخصصان این حوزه در زمینه سرمایه گذاری در بورس می‌تواند کمک شایانی به شما کند.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/2rg
اخبار مرتبط
ادامه نوسان و کاهش بورس باعث شد شاخص کل روز شنبه برای بار دوم طی 6 ماه گذشته تا کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد کاهش یابد؛ در حالی که این شاخص روز گذشته مجددا به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بازگشت و باعث شد نگاه ها دوباره به این بازار بازگردد. در این راستا یک تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بررسی وضعیت سیاسی و اقتصادی شروط صعود دوباره بورس را تشریح کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید