صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۳:۲۰
کد خبر: 4621
گزارشگر: 213
۱۰۲۶
۰
۰
۷
سیلی خوردن رییس جمهور فرانسه از سوی راستی ها و چپی ها محکوم شد

«سیلی زدن» به امانوئل مکرون چه معنایی داشت؟

«سیلی زدن» به  امانوئل مکرون چه معنایی داشت؟
اکثر سازمان‌ها و احزاب سیاسی فرانسه سیلی زدن به امانوئل مکرون را محکوم کرده و آن را حمله‌ای به دموکراسی در این کشور دانسته‌اند و سیاستمداران فرانسوی چه متعلق به گرایش‌های چپ و چه راست در محکوم کردن این اقدام همراه بوده‌اند.

به گزارش آسیانیوز، اکثر سازمان‌ها و احزاب سیاسی فرانسه سیلی زدن به مکرون را محکوم کرده و آن را حمله‌ای به دموکراسی در این کشور دانسته‌اند. سیاستمداران فرانسوی چه متعلق به گرایش‌های چپ و چه راست در محکوم کردن این اقدام همراه بوده‌اند.

دویچه وله نوشت ماجرا در جنوب شرقی فرانسه روی داده است. امانوئل مکرون با پیراهن و کراوات به روستای کوچکی واقع در منطقه دروم رفته بود. عده‌ای در پشت حصار به استقبال او آمده بودند. از محافظان شخصی مکرون هم در آن لحظه اثری نبود.

یک مرد جوان، با تی‌شرت خاکی‌رنگی و ریشی انبوه که ماسک ایمنی ایام کرونا بر صورت خود داشت، بر صورت رئیس جمهوری فرانسه سیلی زد. صدای نواختن سیلی بر چهره مکرون حتی در فیلمی‌که از این صحنه گرفته شده است نیز شنیده می‌شود. پس از آن، محافظان مکرون وارد عمل می‌شوند.

 این اقدام سیاسی اما همراهی گسترده نیروهای سیاسی فرانسه را در پی داشته است.

حمله به دموکراسی

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشته است که چنین همدلی و همراهی گسترده نیروهای وابسته به طیف‌های گوناگون فرانسه به ندرت مشاهده شده است.

از نخست‌وزیر فرانسه شروع کنیم. ژان کاستکس اندکی پس از پخش خبر سیلی خوردن مکرون گفته بود که هدف از حمله به رئیس جمهوری عملا دموکراسی فرانسه بوده است.

نمایندگان مجلس فرانسه، صرفنظر از تعلقات سیاسی خود در اعتراض به این حمله به پا خواستند. روزنامه "در استاندارد" در ادامه حتی اشاره کرده است که ژاک شیراک و یا نیکولا سارکوزی نیز مورد حمله واقع شده‌بودند.

در تاریخ فرانسه اینکه رئیس جمهوری این چنین مستقیم و به طور فیزیکی و تحقیرکننده هدف حمله قرار گیرد، سابقه نداشته است.

نماد سیاسی فرانسه

در فرانسه، رئیس جمهوری همچون شاه در فصل‌های پیشین تاریخ این کشور از اهمیتی نمادین برخوردار است. یانیک جادو، رهبر حزب سبزهای فرانسه و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفته است که حمله فیزیکی به رئیس جمهوری، عملا حمله فیزیکی به فرانسه است.

ژان لوک ملانکون، یکی از سیاستمدار پوپولیست و چپ فرانسه نیز با امانوئل مکرون ابراز همبستگی کرده است. حتی ماری لو پن، رهبر پوپولیست و راستگرای جبهه ملی فرانسه نیز این حمله را محکوم کرده و گفته است که چنین امری به هیچ روی جائز نیست.

این حادثه مانع از آن نشده که مکرون به سفر خود پایان دهد. البته امانوئل مکرون این اقدام را به افراد خشونت‌طلب نسبت داده است.

گفته می‌شود فردی که به چهره مکرون سیلی زده از طرفداران پادشاهی بوده و شعارهایی علیه مکرونیسم و در دفاع از سلطنت سر داده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌هایی که در رسانه‌های فرانسه منتشر شده، این فرد بیشتر به نیروهای افراطگرای راست وابستگی داشته است. در حساب کاربری این فرد در شبکه‌های اجتماعی شعارها و مضامین یهودستیزانه نیز مشاهده شده است.

اکنون بار دیگر موضوع حفاظت از جان سیاستمداران در فرانسه مطرح شده است. گفته شده است که احتمال حمل سلاح نیز از سوی چنین فردی یا افراد مشابهی منتفی نبوده است.

این در حالی است که مکرون بارها آگاهانه از محافظان خود فاصله گرفته تا با هواداران خود و مردم در تماس مستقیم قرار گیرد. روزنامه "در استاندارد" در ادامه گزارش خود نتیجه گیری کرده که نفرت‌ورزی علیه مکرون قادر نیست مشکلات حاکم بر جامعه فرانسه را به درستی بازگوید.

به باور خبرنگار این روزنامه، زدن سیلی به چهره مکرون برخاسته از حساسیت اوضاع حاکم بر فرانسه و فضای خشونت‌آمیز کنونی است.

گفته می‌شود انتخابات محلی فرانسه که در اواخر ماه جاری برگزار می‌شود و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ماه مه سال ۲۰۲۲ نیز باعث تشدید فضای ناآرام حاکم بر فرانسه شده است./

https://www.asianews.ir/u/2rk
اخبار مرتبط
دفتر ریاست جمهوری فرانسه در واکنش به تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اعلام کرد در حال هماهنگ کردن پاسخی به این اقدام ایران است.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، گفتگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفتگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری های ناشی از این گفتگوها، بویژه در حوزه های تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق در می آورد.
اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد که شش فرمانده ارشد نظامی، دو مقام امنیتی و سه زندان ایران را به اتهام نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در نقض تعهدات خود در چارچوب برجام به شدت ابراز نگرانی کرد.
دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار اعلامیه‌ای از محدودیت‌های اعمال شده توسط ایران بر بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای کشور به شدت اظهار نگرانی»کرد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر ضرورت حضور عربستان در مذاکرات جدید با ایران، فرانسه را متهم کرد که نگران فروش تسلیحات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس است.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود و در این مذاکرات باید عربستان نیز دخیل باشد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید