صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۲:۱۲
کد خبر: 4625
گزارشگر: 213
۵۴۸۹
۰
۰
۱۱
وضعیت تزریق دُز دوم واکسن کرونا در ایران

واکسن برکت «به جای دُز دوم» واکسن خارجی تزریق نشود

واکسن برکت «به جای دُز دوم» واکسن خارجی تزریق نشود
مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی مقابله با کرونا، اعلام کرد که تاکنون به نیم درصد جمعیت ایران دوز دوم واکسن کرونا و به سه درصد دوز اول تزریق شده است؛ همچنین برخی از پزشکان و محققان در ایران نسبت به تزریق واکسن کووایران برکت به جای واکسن سینوفارم در دُز دوم تردید دارند.

به گزارش آسیانیوز، مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی مقابله با کرونا، اعلام کرد که تاکنون به نیم درصد جمعیت ایران دوز دوم واکسن کرونا و به سه درصد دوز اول تزریق شده است.

قانعی روز پنجشنبه ۲۰ خرداد در نشستی گفت که به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دوز اول واکسن و به حدود ۷۰۰ هزار نفر دوز دوم واکسن کرونا تزریق شده است.

----------------------

بیشتر بخوانید:

خطر «فاصله بین دو دز واکسن کرونا» و نبود دز دوم در ایران

تشریح «نحوه واکسیناسیون سالمندان»/بدون ثبت نام برای «همه اولویت ها» پیامک ارسال می شود

جزییات «آغاز ثبت‌نام اولویت دوم» واکسیناسیون کرونا/چه واکسنی قرار است تزریق شود؟!
--------------------------------------------------------------------------------------

با این حال وزارت بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد که مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به پنج میلیون و ۳۲ هزار و ۲۱۲ دوز رسید.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

«جزییات» واریز حقوق خرداد ماه بازنشستگان

اعلام «جزییات» ثبت نام جاماندگان یارانه ها
-----------------------------------------------------------------------------
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، نیز اعلام کرد: «تا پایان سال ۱۴۰۰ همه گروه‌های هدف واکسینه خواهند شد و در سال‌های آینده هم واکسن تولید و حتی توان صادرات به سایر کشورها فراهم خواهد شد.» از ابتدای این هفته مرکز بهداشت در تهران، شیراز، اهواز و شمار دیگری از شهرها اعلام کردند که به دلیل موجود نبودن واکسن کرونا، واکسیناسیون را متوقف کرده‌اند.

علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه بهشتی، بدقولی شرکت‌های چینی و روسی را دلیل نبود واکسن ذکر کرده بود. روز پنجشنبه اعلام شد که ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونای روسی به ایران ارسال و تعداد واکسن‌های ارسال شده در ۹ مرحله به یک میلیون دوز رسیده است.

-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

خودروهای منتخب زنان در 2021
کودک همسری و «خشونت جنسی»/کودک؛ در کدام بستر؟

مجازات پاپ فرانسیس برای آزار جنسی چیست؟
----------------------------------------------------------------------------------------------
قانعی همچنین گفت که می‌توان به جای دوز دوم واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک، واکسن‌ مشترک انستیتو پاستور و کوبا را تزریق کرد. پیش از این نیز مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، گفته بود که به جای دوز دوم واکسن چینی سینوفارم می‌توان واکسن ایرانی برکت را تزریق کرد.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، نیز گفته بود که فناوری ساخت واکسن‌های چینی و هندی با واکسن ایرانی برکت یکسان است.

با این حال حامد حسینی، مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت که از نظر برخی متخصصان، با وجود اینکه پلت‌فرم این دو واکسن مشابه است، اما بهتر است این کار انجام نشود.

او همچنین گفت که فاز سه مطالعه واکسن برکت در تهران و کرج پایان یافته و در اصفهان، شیراز، بوشهر و مشهد آغاز شده است.

قانعی نیز وعده داد که تا انتهای تیر ماه ۱۱میلیون دوز، تا مرداد ماه ۲۱میلیون دوز و در انتهای آبان و آذر۳۰ میلیون دوز واکسن ایرانی تولید خواهد شد. پیش از این اعلام شده بود که ۹ شرکت ایرانی در حال ساخت واکسن هستند.

 حسینی، استاد دانشگاه علوم ‌پزشکی تهران و مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم ‌پزشکی تهران- در یک برنامه رادیویی همچنین درباره آخرین وضعیت مطالعه واکسن کووایران برکت با اشاره به اینکه اکنون مطالعات فاز سه این واکسن در حال انجام است، گفت: برخی معتقدند به‌دلیل یکسان بودن ‌پلتفرم‌های این دو واکسن تزریق واکسن کووایران برکت به جای واکسن سینوفارم در دُز دوم ایرادی ندارد، برخی دیگر به مطالعات مشابهی که برای ترکیب کردن واکسن‌های ‌پلتفرم‌های مختلف انجام شده، اشاره می‌کنند و معتقدند که تزریق واکسن کووایران برکت در دُز دوم ایرادی ندارد اما برخی محققان اظهار می‌کنند با وجود اینکه ‌پلتفرم این دو واکسن مشابه است اما بهتر است این کار انجام نشود. در دنیا مطالعاتی برای ترکیب واکسن آسترازنکا – فایزر داشتیم که گاها اعلام شد که ‌پاسخ ایمنی آن بهتر است.

وی با بیان اینکه اکنون واکسن‌های کرونا در دنیا مجوزهای شرایط عادی بازار را دریافت‌ نکرده و مجوزهای اضطراری دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: این مجوزها را رگولاتورهای کشورهای مختلف صادر می‌کنند و ما نیز مجوزهایی داریم که ‌پس از فاز سه مطالعات واکسن کووایران برکت داده شده و هم تجربیاتی در کشورهایی مثل کوبا، هند یا چین داریم که ‌پیش از فاز سه این مطالعات مجوز دریافت کرده بودند. بنابراین طبیعتا همه بر این اعتقاد هستند که هرچه جلوتر برویم و دیتا کامل‌تر شود خیالمان راحت‌تر است، اما در شرایط اضطرار تجارب مختلفی در کشورهای مختلف است که می‌توان به آن‌ها توجه کرد.

حسینی در ‌پایان گفت: طبیعتا جامعه علمی بیشتر موافق جمع‌آوری اطلاعات و دیتای کامل‌تر است. با این حال به‌عنوان ‌پژوهشگر آرزو می‌کنم تمام کسانی که ‌پژوهش می‌کنند وقت را تلف نکنند و هر روز دیتا تولید کنند و روی میز سیاست‌گذار بگذارند و سیاست گذاران نیز با نگاه به نفع مردم بهترین تصمیم را بگیرند./

https://www.asianews.ir/u/2rp
اخبار مرتبط
از بهمن ۹۹ تا اواخر اردیبهشت سال جاری، حدود ۵٫۷ میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد شده که ۴٫۸ میلیون دز آن تزریق شده است؛ اما گزارش‌ها نشان می‌دهد واکسن کرونا نیست و ۹۰۰ هزار دز از واکسن‌های وارداتی مفقود شده است؛ این در حالی است که بیش از ۴۰ روز از شروع واکسیناسیون سنی سالمندان می‌گذرد و اغلب آنها هنوز دز دوم را دریافت نکرده‌اند.
مراکز بهداشت در تهران، شیراز و چندین شهر دیگر ایران از اتمام واکسن‌های کرونا تا اطلاع ثانوی خبر داده‌اند.
دکتر اسداله رجب متخصص غدد گفت: تزریق واکسن کرونا برای همه مردم توصیه می‌شود، در واقع این واکسن با تاثیرپذیری بر سیستم ایمنی موجب می‌شود اگر فردی در معرض ویروس کرونا قرار گرفت، بدن آماده مقابله با آن باشد.
با شروع واکسیناسیون سنی در ایران، برخی از افراد باید ظرف هفته گذشته دز دوم واکسن را دریافت می‌کردند، اما گویا مراکز واکسیناسیون به آنها گفته‌اند که دز دوم را نداریم و باید منتظر بمانند.
چندین سال طول می‌کشد تا واکسن در همه جا در دسترس باشد و حتی اگر توزیع واکسن به‌طور گسترده انجام شود برخی از افراد همچنان از تزریق خودداری می‌کنند یا تعدادی از افراد واکسینه شده حتی اندک، باز هم بیمار می‌شوند؛در حالی که قرار است روش های درمانی با تولید قرص گسترش پیدا کند.
براساس اخبار، بیش از همه آنچه مجلس به‌ویژه کمیسیون بهداشت را نگران کرده، به‌وجود آمدن اختلال در روند درمان بیماران و همچنین به‌وجود آمدن مشکل در روند واکسیناسیون کرونا است.
مشاهدات در سامانه نشان می‌دهد که هنوز واکسیناسیون متولدین ۱۳۳۰ و قبل از آن آغاز نشده است و در حال حاضر تنها ثبت نام متولدین ۱۳۲۵ و قبل از آن در سامانه مذکور باز است، یعنی افراد ۷۵ سال به بالا؛ این درحالی است که روز گذشته در خبر ها آمد که ۳ هزار کارمند صدا و سیما از سوی ستاد مقابله با کرونا خارج از نوبت واکسینه شده اند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسیناسیون تعدادی از کارکنان صداوسیما که درگیر انتخابات هستند، براساس مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا انجام می‌شود؛ در حالی که در ایران مردم همچنان منتظرند تا دولت درباره واکسیناسیون کرونا با رویکردی عادلانه نسبت به اقشار مختلف مردم، تصمیمات جدی تری در حوزه واردات واکسن بگیرد؛ در این حال بسیاری از کشورها حتی سه تا چهار برابر جمعیت واکسن کرونا خریده‌اند، ولی در ایران تا کنون تنها حدود 2 درصد از مردم واکسینه شده اند.
سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران به نشانی https://salamat.gov.ir هفته قبل آغاز به کار کرد و در مرحله نخست متولدین سال ۱۳۲۰ و قبل از آن ( افراد بالای ۸۰ سال) که که واکسن کرونا دریافت نکرده‌ بودند ‌یا از طریق خانه‌های بهداشت تماسی با آنها برای واکسیناسیون گرفته نشده بود، ثبت‌نام کردند.
در چهار سال آینده بزرگترین چالش مربوط به اقتصاد خواهد بود و اگر کاندیداها به این چالش‌ها واقف بودند شاید به این تعداد ثبت‌نام نمی‌کردند؛ در مورد واردات واکسن متاسفانه به علت بروکراسی حاکم بر وزارت و همینطور به این علت که تجربه اول واردات واکسن بود واردات دچار تاخیر شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید