صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۴
کد خبر: 4643
گزارشگر: 213
۷۹۱
۰
۰
۸
اظهارات عباس عراقچی درباره عدم توافق در دور آخر مذاکرات

در مذاکرات به جمع بندی نمی رسیم؛ بایدن از فشار حداکثری ترامپ دست بکشد

در مذاکرات به جمع بندی نمی رسیم؛ بایدن از فشار حداکثری ترامپ دست بکشد
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه مذاکرات وین موکول به انتخابات نیست، گفت: «فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع‌بندی نهایی در وین برسیم.»

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه مذاکرات وین موکول به انتخابات نیست، گفت: «فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع‌بندی نهایی در وین برسیم.»

سخنان عراقچی پس از آن بیان شد که اولین نشست از ششمین دور مذاکرات عصر روز شنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد.

---------------------------

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه آمریکا: ایران قصد بازگشت به برجام را ندارد

سومین مذاکره: شباهت همتی به «پینوکیو» و سعید جلیلی به «کره شمالی»؟!

«رزمایش» بزرگ جنگنده‌های اف-۳۵ اسرائیل برای مقابله با ایران؟!

دونالد ترامپ گفت تا دو ماه دیگر به کاخ سفید بازمی گردد!
---------------------------------------------------------------------
رییس تیم مذاکره کننده ایران در وین افزود که «ما به دنبال دستیابی به یک توافق مطلوب و خوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این مسیر، نه عجله داریم و نه وقت را تلف می‌کنیم.»

عراقچی تاکید کرد که برای تیم مذاکره کننده ایران «مهم این است که در هرگونه توافق، اصول و شاخص‌های جمهوری اسلامی رعایت شده باشد.»

او افزود که ما با یک وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم. بازگشت آمریکا به برجام، یک سری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد، هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا از یک سری پیچیدگی‌هایی برخوردار است که باید در مورد آنها برنامه‌ریزی شود و شاخص تعریف شود و هم اقداماتی که ایران باید انجام دهد.

عراقچی گفت که « پیشرفت‌های علمی و فنی که ایران در این مدت انجام داده است و نحوه تنظیم آنها نیز با بازگشت به برجام پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و اینها همه واقعا بحث‌های مفصلی را می‌برد.

رییس تیم مذاکره کننده ایران همچنین گفت: «این یک قضیه مسلم است که آمریکا باید قدم اول را بردارد و همه اقداماتش را در ابتدا انجام دهد و بعد ایران راستی آزمایی می‌کند و سپس ما به تعهدات خود برمی‌گردیم. این ملاک کار ماست ولی خود این نیز نیاز به جدول بندی و جدول زمانی دارد.»

از سوی دیگر انریکه مورا، معاون سیاسی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را در روز شنبه بر عهده داشت گفت انتظار دارد که طرفین در این دور از مذاکرات به توافق برسند و هدف یافتن راه‌های نزدیک شدن به توافق نهایی در روزهای آینده است.

این درحالی است که میخائیل اولیانوف، رییس تیم مذاکره کننده روسیه در مذاکرات وین روز شنبه گفت که برای دستیابی به یک توافق در این مذاکرات دست‌کم به دو هفته زمان نیاز است.

همزمان یک مقام ارشد غربی به روزنامه واشینگتن‌پست از «بی‌اعتمادی اساسی میان دو طرف» به عنوان مانع اصلی در مذاکرات وین یاد کرد.

این مقام ارشد غربی حاضر در مذاکرات وین گفت که شکاف‌های باقی‌مانده در گفت‌وگوهای وین درباره برجام می‌توانند طی چند هفته بسته شوند، اما تا زمانی که بی‌اعتمادی اساسی بین دو طرف برطرف نشود و تصمیمات سیاسی برای پذیرش نتایج مذاکرات اتخاذ نشود، این شکاف‌ها تا ۷۰ یا ۸۰ درصد مهم نیستند.

پس از روز اول از دور ششم مذاکرات وین، شامگاه شنبه عراقچی با روسای هیات‌های مذاکره کننده روسیه و چین در این مذاکرات دیدار کرد .

رییس تیم مذاکره‌ کننده ایران در جریان این دیدارها با میخاییل اولیانوف و وانگ گون، روسای هیات‌های مذاکره کننده روسیه و چین در مذاکرات وین رایزنی کرد.

آمریکا در هفته گذشته سه مقام پیشین وزارت نفت ایران و دو شرکت دیگر را از فهرست تحریم‌ها خارج کرد با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی ایران این اقدام را «خارج کردم گزینشی اسامی از فهرست تحریم‌شدگان خواندند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ، در همین زمینه گفت: « خارج کردن گزینشی اسامی از فهرست تحریم‌شدگان، نه به گفت‌ وگوهای برجام مربوط است و نه به عنوان پیامی از حسن نیت دیده می‌شود - خصوصا وقتی با تجدید تروریسم اقتصادی همراه است.

-------------------------------------------

بیشتر بخوانید:

ویدیو‌های رفتار جنسی در پارلمان استرالیا چیست؟مردانی که فکر می کنند هر کاری بخواهند می توانند انجام دهند!

احتمال تجاوز جنسی کلیسا به ۲۱۵ کودک دفن شده در «گورهای دسته جمعی»
--------------------------------------------------------------------------------------------

سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی تاکید کرد که جو بایدن باید با رفع موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها، از فشار حداکثری ترامپ دست بکشد.

این در حالی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی تمی نیز هفته گذشته گفت: من عمیقا نگران این هستم که مواد هسته‌ای در سه محل اعلام نشده در ایران وجود داشته و محل کنونی این مواد اتمی برای آژانس مشخص نیست؛ از این رو فکر می کنم که مذاکرات فنی میان آژانس و ایران نتایج مورد انتظار را به دنبال نداشته باشد.

به گزارش آسیانیوز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به خودداری جمهوری اسلامی از پاسخ به پرسش‌های این آژانس، از این که ایران در حال پنهان کردن مواد اتمی است، شدیدا ابراز نگرانی کرد.

گروسی روز دوشنبه در اولین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «پس از چندین ماه، ایران توضیحات لازم درباره وجود ذرات هسته‌ای در هیچ کدام از سه مکانی که آژانس بازدید تکمیلی انجام داد، ارائه نکرده است.»

او ادامه داد: «در صورت عدم ارائه چنین توضیحاتی از سوی ایران، من عمیقا نگران این هستم که مواد هسته‌ای در سه محل اعلام نشده در ایران وجود داشته و محل کنونی این مواد اتمی برای آژانس مشخص نیست.»
 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «ایران همچنین به پرسش‌ها درباره یک مکان اعلام نشده دیگر پاسخ نداده و مکان فعلی اورانیوم طبیعی به صورت دیسک فلزی را روشن نکرده است.»

گروسی گفت: «من نگران هستم که مذاکرات فنی میان آژانس و ایران نتایج مورد انتظار را به دنبال نداشته باشد و موجب عدم پیشرفت در شفاف‌سازی این موارد پادمانی شود.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین بر ضرورت «الزام ایران برای شفاف‌سازی و حل بدون تاخیر این مسائل، با ارائه اطلاعات، مستندات و پاسخ‌ها به پرسش‌های آژانس» تاکید کرد.

گروسی گفت: «فقدان پیشرفت در شفاف‌سازی پرسش‌های آژانس در ارتباط با درستی و کامل بودن اعلامیه‌های پادمان ایران، به طور جدی بر توانایی آژانس در ارائه اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تاثیر می‌گذارد.»/


https://www.asianews.ir/u/2s7
اخبار مرتبط
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من عمیقا نگران این هستم که مواد هسته‌ای در سه محل اعلام نشده در ایران وجود داشته و محل کنونی این مواد اتمی برای آژانس مشخص نیست؛ از این رو فکر می کنم که مذاکرات فنی میان آژانس و ایران نتایج مورد انتظار را به دنبال نداشته باشد.
کاخ سفید سوم ژوئن، در بیانیه‌ای از دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، با بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در شهر واشنگتن خبر داد که در این بیانیه ادعا شده است آن‌ها درباره تهدید رفتار تهاجمی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه گفت‌وگو کرده و بر عزم خود برای مقابله با این تهدیدها تاکید کردند.
سه عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، که پس از پایان درگیری‌های اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه به اسرائیل سفر کرده‌اند، مدعی شدند که جهان باید یک‌صدا در برابر تهدید و رفتارهای یران بایستد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام اظهار داشت٬ مشخص نیست که ایران واقعا آماده انجام دادن اقدامات لازم برای بازگشت به این توافق باشد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: شرایط در ارتباط با تهران «بسیار نگران‌کننده» است، چرا که برنامه هسته‌ای این کشور بسیار بیشتر پیچیده‌تر شده است.
آنتونی بلینکن با بیان اینکه به بازگشت ایران به برجام شک دارد، گفت که آمریکا اسرائیل را در جریان مذاکرات وین قرار داده و این اطلاع‌رسانی «متوقف نخواهد شد.
بازار موبایل در پیچ و خم وضعیت نامشخص قیمت ارز طی ماه‌های اخیر با اصلاح مکرر قیمت‌ها روبه‌رو بوده است و اصلاح قیمت‌ها درحالی رخ داد که اواخر سال گذشته انتظار تورم قیمتی در این بخش با توجه به افزایش عوارض گمرکی تلفن‌های همراه بالای 600 دلار پیش‌بینی می‌شد.
گزارش های نشریات معتبر خارجی از ۷۰۰ مورد تحریم افراد و نهادهای جمهوری اسلامی خبر داده اند که رفع و لغو بسیاری از آنها برای دولت بایدن چندان ساده نیست؛ در حالی که رویترز مدعی شده لغو این تحریم‌ها «جوبایدن» را در معرض اتهاماتی مانند نرمش در برابر تروریسم قرار می‌دهد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر جدیت کشورش برای بازگشت به برجام درباره تمایل ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای ابراز تردید کرد و هشدار داد تهران دوباره به فاصله چند ماهه تا زمان ساخت سلاح اتمی نزدیک می‌شود.
این روزها کمتر کسی است که از اوضاع نابسامان اقتصادی دولت بی خبر باشد؛ در حالی که فشارهای اقتصادی به جای گشایش اقتصادی با جهان، بر سر مردم و تولید ملی آوار شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید