صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۵
کد خبر: 4669
گزارشگر: 213
۹۱۴
۰
۰
۱۵
در ادامه واکنش به افشاگری در خصوص رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی

علی لاریجانی بر دلیل رد صلاحیتش «اصرار» می ورزد

علی لاریجانی بر دلیل رد صلاحیتش «اصرار» می ورزد
هم‌زمان با اصرار علی لاریجانی به شورای نگهبان برای اعلام دلایل رد صلاحیتش، واکنش‌ها به سخنان حیدر مصلحی درباره ایفای نقش در رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ همچنان ادامه دارد.

به گزارش آسیانیوز، هم‌زمان با اصرار علی لاریجانی به شورای نگهبان برای اعلام دلایل رد صلاحیتش، واکنش‌ها به سخنان حیدر مصلحی درباره ایفای نقش در رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ همچنان ادامه دارد.

لاریجانی روز سه‌شنبه ۲۵ خردادماه، در صفحه توییترش خطاب به علیرضا اعرافی،‌ عضو شورای نگهبان، نوشت که با وجود تقاضای مکرر و کتبی، این نهاد هیچ پاسخی در زمینه دلایل احراز نشدن صلاحیتش ارائه نکرده است.

------------------------------
بیشتر بخوانید:

میرحسین موسوی گفت انتخابات ایران تحقیر شده است

ایرانیانِ کانادا «نباید» در انتخابات ایران شرکت کنند
-------------------------------------------------------------------------------------

این واکنش لاریجانی به آن بخش از سخنان اعرافی است که گفته بود «دلایل عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری به آنان به روشنی اعلام می‌شود،‌ اما اعلام عمومی این مساله جای کار بیشتری دارد».

پیش از این هم لاریجانی در پیام‌ و مطالب دیگری در صفحات رسانه‌های اجتماعی، پاسخ سخنگوی شورای نگهبان درباره نبودِ قانون در زمینه اعتراض و ارائه دلایل رد صلاحیت را داده و به ماده‌های قانونی مرتبط اشاره کرده بود.

هم‌زمان با تقابل کلامی لاریجانی که از چهره‌های معتمد و نزدیک رهبر انقلاب است، در روزهای اخیر، سخنان حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات در دولت محمود احمدی‌نژاد، ‌حاشیه‌ساز شده است. مصلحی در مصاحبه‌ای گفته بود که شورای نگهبان صلاحیت هاشمی رفسنجانی را در سال ۱۳۹۲ به توصیه او و برای «مصلحت نظام»، رد کرد.

مجید انصاری،‌ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به این جملات مصلحی گفت: «تو که هستی که مصلحت ندانستی؟»

انصاری در ادامه اشاره کرد: «جریانی که تو را فرستاد شورای نگهبان تا اعضای آن را نسبت به هاشمی رفسنجانی دچار تردید کند، سر در آخور که دارد؟»

پیش از این، برخی دیگر از چهره‌ها هم به این سخنان واکنش نشان داده بودند. سخنگوی سابق شورای نگهبان گفته بود اگر این سخنان مصلحی درست باشد «دعای فرج» می‌خواند.

با ادامه واکنش‌ها، مصلحی در صفحه اینستاگرامش نوشت که فیلم مصاحبه‌اش درباره قضیه سال ۱۳۹۲ کامل نبوده است و به‌زودی نسخه کامل سخنانش را منتشر می‌کند.

او اضافه کرد شورای نگهبان در رد صلاحیت هاشمی «به یک گزارش» استناد نکرده است. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، هم سخنان مصلحی را رد کرده است.

در همین زمینه، عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، نوشت که از میان مصلحی و شورای نگهبان، یکی خلاف «واقعیت مسلم و قطعی» می‌گوید. عبدی نوشت اگر سخنان مصلحی جعلی باشد، شورای نگهبان باید صلاحیت او را برای انتخابات مجلس خبرگان فعلی رد کند.

به گزارش آسیانیوز،  این در حالی است که ساعتی پس از آنکه علی لاریجانی از شورای نگهبان خواست دلایل رد صلاحیت او «بدون هرگونه پرده‌پوشی» اعلام شود، سخنگوی این شورا گفت چنین چیزی در قانون پیش‌بینی نشده است.

علی لاریجانی روز شنبه ۲۲ خرداد با انتشار اطلاعیه‌ای، از شورای نگهبان خواست که با توجه به «اثبات کذب بودن» گزارش‌هایی که درباره او و خانواده‌اش به آن شورا داده شد، شورای نگهبان همه دلایل رد صلاحیت وی را «بدون هرگونه پرده‌پوشی، به صورت رسمی و عمومی» اعلام کند.

اندکی پس از انتشار این اطلاعیه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در توییتی نوشت: «احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش‌بینی نشده است.»

پیشتر وب‌سایت «جماران» به لاریجانی پیشنهاد کرده بود اگر شورای نگهبان اعلام کند فقط به خود لاریجانی در این باره توضیح می‌دهد، او شخصا این مستندات را منتشر کند. جماران همچنین از سایر نامزدهای رد صلاحیت شده، از جمله اسحاق جهانگیری، محمود احمدی‌نژاد و مسعود پزشکیان، نیز خواست که درخواستی مشابه را مطرح کنند.

رهبر انقلاب، روز ۱۴ خرداد در یک سخنرانی گفت که در جریان رد صلاحیت نامزدها به برخی از آنان «جفا و ظلم شد» و گزارش‌های نادرستی درباره خانواده آنان مطرح شد.

او از «دستگاه‌های مسئول» خواست که «جبران» کنند. با این حال شورای نگهبان ساعاتی بعد اعلام کرد که «گزارش‌های نادرست» درباره فرزندان نامزدها در نظریه نهایی این نهاد درباره آنان موثر نبوده است.

صادق لاریجانی، عضو شورای نگهبان، نهادهای امنیتی را به دادن «گزارش‌های خلاف واقع» درباره نامزدها متهم کرده بود.

حسین جعفرزاده، از نزدیکان صادق لاریجانی، نیز در توییتر به نقل از او نوشته بود که محمدحسن صادقی، عضو شورای نگهبان، به دروغ گزارشی را از معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات درباره تابعیت خارجی دختر علی لاریجانی مطرح کرده است./

https://www.asianews.ir/u/2sv
اخبار مرتبط
جبهه اصلاحات بامداد سه‌شنبه ۲۵ خرداد پس از جلسه‌ای طولانی که با رای‌گیری اعضا همراه بود نتوانست بر سر حمایت از عبدالناصر همتی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، به اجماع برسد.
ساعتی پس از آنکه علی لاریجانی از شورای نگهبان خواست دلایل رد صلاحیت او «بدون هرگونه پرده‌پوشی» اعلام شود، سخنگوی این شورا گفت چنین چیزی در قانون پیش‌بینی نشده است.
علی لاریجانی از داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای را درباره عدم احراز صلاحیتش خطاب به شورای نگهبان منتشر کرده است.
انتشار سه کلیپ متفاوت انتخاباتی و رکوردشکنی مخاطب در کلاب‌هاوس با نزدیک به ۲۴ هزار شنونده در یک اتاق اصلی و چند اتاق فرعی، تا اینجای کار کمپین تبلیغاتی علی لاریجانی را به مرکز توجه انتخابات ۱۴۰۰ بدل کرده و این یعنی علی لاریجانی از ماه‌ها قبل در تدارک حضور در انتخابات بوده، تصمیمش را هم به‌طور قطعی گرفته بوده و از مشاوره یک تیم رسانه‌ای تخصصی بهره می‌برد.
ظاهرا این روزها کلاب هاوس ایرانی به عرصه ای برای داغ شدن تنور انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی تبدیل شده است ؛ علی لاریجانی نیز شب گذشته در این محیط گفت: با ورودم به عرصه انتخابات گویا مرتکب گناه کبیره شده ام؛ لازم است که بگویم فضای اقتصاد جای پادگان و حوزه قضایی نیست.
لاریجانی در توئیتی نوشت: عامل هوشمندانه با غرب، همکاری سازنده با شرق و برادری با کشورهای منطقه، پیش‌شرط پیشرفت اقتصادی و جهش تولید است؛ چگونه می‌خواهید مشکلات اقتصادی ایران را حل کند؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید