صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۱
کد خبر: 4683
گزارشگر: 213
۶۸۴
۰
۰
۸
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

جذابیت «صعود ارز» و بحران بازار

جذابیت «صعود ارز» و بحران بازار
صادرکننده، باید روی ویژگی ها و کارایی محصول خود، متمرکز شود و تشخیص دهد که این محصول چه نیازهایی را در بازار خارجی برآورده می سازد.

مهدی کریمی تفرشی

صادرکننده، باید روی ویژگی ها و کارایی محصول خود، متمرکز شود و تشخیص دهد که این محصول چه نیازهایی را در بازار خارجی برآورده می سازد. همچنین باید نقاط قوت و ضعف محصول خود را در مقایسه با محصولات رقابتی موجود شناسایی کند.


با افزایش شتابان نرخ ارز و بی ارزش شدن پول ملی اتفاق مهمی که رخ داد فراهم شدن بستری عظیم برای فساد و سوء استفاده سودجویان و اخلالگران بازار بود. جذابیتی که صادرات در شرایط فعلی و کسب درآمد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرد منجر به این شد که بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات و مواد اولیه و محصولات را به داخل تزریق نکنند و اهم این تولیدات صرف صادرات و کسب سود و درآمد بیشتر گردد و همین امر باعث بحران شدید کمبود مواداولیه و محصولات در بازارهای داخلی و ایجاد یک جو حاصل از ترس از قحطی، احتکار و بالتبع افزایش شدید تقاضا در بازارهای داخلی گردید.

اعمال برخی سیاست‎های نظیر ممنوعیت واردات کالاهای غیرضروری، با کاهش تقاضای واقعی برای ارز موجب ایجاد آرامش نسبی در این بازار شد.

ممنوعیت صادراتی کالاها با دو هدف صورت گرفته است. اولین هدف از این تصمیم تنظیم بازار داخلی و تامین نیازهای داخل است. از طرف دیگر کالاهایی که مشمول ممنوعیت صادرات شده‌اند اصولاً قوت غالب مردم بوده و در واقع کالاهایی هستند که مردم به آنها نیاز اساسی دارند.

اما نکته شایان توجهی که نباید از آن غافل شد اینست که تعدد قوانین صادراتی و شتابزدگی در وضع این قوانین نباید به گونه ای باشد که حقوق صادرکننده مورد بی توجهی قرار گیرد و چشم انداز صادرات کشور و امنیت بازارهای هدف به خطر بیافتد. ضمن اینکه وضع هر قانون جدیدی در این حوزه ضروری است که از چندماه قبل به طور وسیعی اطلاع رسانی شود تا برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.

ایجاد تعادل جدید در بازار ارز نیازمند مدیریت واردات و صادرات به شکل همزمان است. قدر مسلم این است که صدور بخشنامه‌های ممنوعیت صادراتی برای فرایند صادرات ما مشکلاتی را ایجاد می‌کند و التهابی در فضای بازارهای بین‌المللی برای ایران ایجاد می‌کند.

آنچه مسلم است تنها راه کنترل این اوضاع نابسامان کنترل شدید و نظارت جدی دولت با ابزارهایی است که در اختیار دارد . مانند ابزار مالیات بر ارزش افزوده، کنترل قاچاق و ابزارهای مرتبط با صادرات و واردات که نقش یسیار تعیین کننده ای دارند./

مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/2t8
اخبار مرتبط
کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم ویژگی های شخصیتی منحصر بفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می طلبد و توانایی مقابله با مشکلات، محدودیت ها و شکست ها از ویژگی هایی است که یک کارآفرین باید آن را داشته باشند.
امنیت غذایی در واقع به معنای دسترسی همه افراد یک جامعه در تمام طول عمر به غذای سالم و کافی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال است .
اخیرا رئیس اتاق ایران با اشاره به حواشی خرید تضمینی گندم و وضعیت آبی کشور، در خصوص احتمال بروز بحران در بازار گندم و تولیدات وابسته به آن و شکل‌گیری بازار سیاه و قاچاق هشدار داد؛ این در حالی است که تأمین گندم برای کشور ضروری است و در اصطلاح اقتصادی گندم کالایی استراتژیک محسوب می شود.
شرایط نامساعد، بسیاری از کشاورزان گندم را وادار به تغییر کاربری زمین ها و بیکاری عده ای زیادی کارگر می کند که بحران اشتغال در بحث کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.
زمانی که تغییر سیاست های ارزی در دستور کار دولت قرار گرفت، واردات کالا با ارز دولتی منجر به سوء استفاده ها و رانت هایی شد که این معضل بویژه در حوزه محصولات دارویی مشکلاتی را ایجاد کرد و از سویی کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف کننده نمی رسید و در نهایت منجر به کسری بودجه شد.
در حال حاضر وجود یک وزارتخانه یکپارچه باعث ارتباط تنگاتنگ تولید، بازرگانی، واردات و صادرات شده است، اما جداسازی بخش تولید از بازرگانی خود می تواند برای تولیدکنندگان مشکل ساز شود.
سابقه تغییر ساختار بازرگانی کشور در دهه نود به سال 1390 بر می‌گردد که نمایندگان اسبق مجلس با انحلال وزارت بازرگانی موافقت کردند تا بخش تولید و بازرگانی کشور توسط یک متولی واحد یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اداره شود؛ ولی در شرایط کنونی که رسیدگی جدی به مشکلات اقتصادی کشور و مدیریت بحران کرونا در دستور کار دولت قرار دارد، صرف زمان و انرژی برای ساماندهی یک وزارتخانه جدید تامل برانگیز است.
قیمت‌ تمام‌شده بالای محصولات کشاورزی، عدم ثبات تولیدات کشاورزی، قیمت‌های خرید تضمینی، شرایط دشوار واردات با نرخ بالای ارز، فرسودگی ماشین‌آلات و پایین بودن بهره‌وری نیروی کار در صنعت غذا، از جمله مهم‌ترین عوامل اثرگذار در قیمت تمام‌شده در صنعت غذا کشور است.
توسعه پایدار در تمامی عرصه‌ها حاصل ارتباط و تعامل میان سه قطب دولت، نخبگان و مردم است و برای رسیدن به چشم انداز توسعه پایدار ارتباط مستمر و گسترده صنعت و دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ همچنین صنایع غذایی گلها کاملا آمادگی این را دارد که از طرح ها و پروژه های نوآورانه دانشگاهیان استقبال کند.
مجتمع صنایع غذایی «گلها« در سال 1318 به صورت سنتی فعالیت خود را از پله نوروزخان آغاز کرد؛ در آن دوره زمانی که ادویه جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می رسید، بنیانگذار گلها اولین کسی بود که از ملوان های روسی نایلون های یک طرف دوخت خریداری و موادغذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی کرد؛ در آن دوره نسل اول گلها با توجه به مقتضای زمان و شرایط جامعه و نیاز آن دوره تصمیم مهمی گرفت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید