صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۱
کد خبر: 4741
گزارشگر: 213
۱۰۱۹
۰
۰
۳
آغاز دوره جدید ریاست جمهوری در ایران

وزیر کشور «ابراهیم رییسی» را با مشارکت زیر ۵۰ درصد رییس جمهور اعلام کرد

وزیر کشور «ابراهیم رییسی» را با مشارکت زیر ۵۰ درصد رییس جمهور اعلام کرد
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و گفت میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه ۴۸/۸ درصد بوده است.

به گزارش آسیانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و گفت میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه ۴۸/۸ درصد بوده است.

-------------------------------

بیشتر بخوانید:

اعلام نتایج «رسمی انتخابات« بعد از سکوت؟/ رییسی نفر اول و دوم آرای باطله

اولویت «فوری» دولت رییسی چیست؟

وعده همسان سازی «قطعی و پیش از موعد» در دیدار بازنشستگان با نوبخت

جزییات «افزایش مستمری‌» بازنشستگان تامین اجتماعی در احکام جدید/مستمری بگیران چقدر حقوق دریافت می کنند؟

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

این کمترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. پیش از این کمترین میزان مشارکت مربوط به انتخابات ریاست جمهوری دوره ششم (سال ۷۲) بود که نرخ مشارکت در آن ۵۰/۶۶ درصد اعلام شد. میزان مشارکت در این دوره نسبت به انتخابات ۹۶ نیز حدود ۲۵ درصد کمتر است.

رحمانی فضلی بعدازظهر شنبه ۲۹ خرداد اعلام کرد کل آراء ماخوذه ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای بوده که از آن میان، ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به ابراهیم رئیسی رسید.

به گفته او، محسن رضایی سه میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲، عبدالناصر همتی دو میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱، و قاضی‌زاده هاشمی ۹۹۹ هزار و ۷۱۸ رای کسب کرده‌اند.

وزیر کشور میزان آرای باطله را سه میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷ رای اعلام کرد که پس از برنده و بالاتر از نفر دوم (محسن رضایی) است.

آمار وزیر کشور از آرای باطله در حالی است که مجموع آرای نامزدها با میزان مشارکت اعلام‌شده در انتخابات حدود چهار میلیون و دویست هزار رای تفاوت دارد.

انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه برگزار شد و به طور کم‌سابقه‌ای تا ساعت دو بامداد تمدید شد. پس از حدود هفت ساعت سکوت، جمال عرف، رییس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرد ۹۰ درصد آرا شمرده است.

رییس ستاد انتخابات گفت بر اساس آرای شمرده شده، ابراهیم رئیسی برنده انتخابات شده است.

عرف به میزان آرای باطله اشاره نکرد و گفت که این آمار در گزارش نهایی اعلام خواهد شد.

پیش از اعلام نخستین نتایج، رقیبان رئیسی به او تبریک گفته و حسن روحانی نیز گفت: «من به منتخب مردم تبریک می‌گویم، اما چون هنوز نتیجه رسما اعلام نشده،‌ تبریک رسمی را به تاخیر می‌اندازم اما معلوم است چه کسی رای به اندازه کافی آورده است.»

رئیسی در ۴۰ سال گذشته سمت‌های قضایی داشته و حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ عملکرد او را «۳۸ سال زندان و اعدام» خوانده بود.

این رای‌گیری در حالی برگزار شد که طیف وسیعی از فعالان سیاسی و مدنی، خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان اعتراضات ۸۸، ۹۶ و ۹۸ و اعدام‌شدگان دهه ۶۰ با پیام‌های مختلف آن را تحریم کردند و طیف گسترده‌ای از احزاب و گروه‌ها و فعالان مدنی و سیاسی نیز اعلام کردند که در «انتخابات تحقیرآمیز و مهندسی شده» شرکت نمی‌کنند./


https://www.asianews.ir/u/2ue
اخبار مرتبط
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بعد از دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: حتما با مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و ریاست آن و همه نخبگان و صاحبنظران، برای شکل دادن دولت جدید به منظور بازکردن گره‌های کشور تلاش خواهیم کرد به گونه‌ای که امیدی که در مردم عزیزمان نسبت به آینده ایجاد شود.
پس از ساعت‌ها سکوت درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، جمال عرف، رییس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرد که بر اساس ۹۰ درصد آرا، ابراهیم رئیسی ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای به دست آورده و پیروز شده است.
علی لاریجانی مشاور رهبر انقلاب که در ساعات ابتدایی امروز صبح رأی خود را به صندوق انداخت.
رای گیری سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هفت صبح جمعه درحالی آغاز شد که از هفت کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان، سه نفر از کاندیداتوری انصراف داده‌اند.
هم‌زمان با اصرار علی لاریجانی به شورای نگهبان برای اعلام دلایل رد صلاحیتش، واکنش‌ها به سخنان حیدر مصلحی درباره ایفای نقش در رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ همچنان ادامه دارد.
عبدالناصر همتی در مناظره امروز گفت فقط کسانی مثل سعید جلیلی و کره‌ شمالی مخالف تصویب لوایح پولشویی هستند و دویست کشور جهان این لوایح را تصویب و اجرایی کرده‌اند؛ علیرضا زاکانی کاندیدای دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز با انتقاد تند از عبدالناصر همتی، او را به دروغ‌گویی و خیانت به کشور متهم کرد و گفت این افراد مثل پینوکیو هستند و «پررویی نجومی» دارند.
ساعتی پس از آنکه علی لاریجانی از شورای نگهبان خواست دلایل رد صلاحیت او «بدون هرگونه پرده‌پوشی» اعلام شود، سخنگوی این شورا گفت چنین چیزی در قانون پیش‌بینی نشده است.
میرحسین موسوی، در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد که «در کنار کسانی خواهد ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی‌شده به جان آمده‌اند».
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید