صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۱:۰۲
کد خبر: 4768
گزارشگر: 213
۲۱۹۲
۰
۰
۲
مقام وزارت نیرو از خارج شدن نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد

چرا برق نیروگاه اتمی بوشهر از «مدار« خارج شد؟

چرا برق نیروگاه اتمی بوشهر از «مدار« خارج شد؟
یک مقام وزارت نیرو روز یکشنبه ۳۰ خرداد اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر از روز شنبه به‌طور «موقت» از مدار خارج شده است و انتظار می‌رود که کشور با خاموشی‌های گسترده روبرو شود.
به گزارش آسیانیوز، یک مقام وزارت نیرو روز یکشنبه ۳۰ خرداد اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر از روز شنبه به‌طور «موقت» از مدار خارج شده است و انتظار می‌رود که کشور با خاموشی‌های گسترده روبرو شود.

غلامعلی رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر درمصاحبه با سیما گفته که «از دیروز با خروج اضطراری سه چهار روزه نیروگاه اتمی، با کاهش ۱۰۰۰ مگاواتی تولید مواجهیم».

او گفته که تولید برق ایران در سال گذشته ۵۸ هزار مگاوات و مصرف آن نیز حدود ۶۰ هزار مگاوات بود، در حالی که تولید اکنون به ۶۱ هزار مگاوات رسیده است و مصرف در هفته گذشته نیز بالغ بر ۶۲ هزار مگاوات بود.

سازمان انرژی اتمی ایران علت تعطیلی موقت نیروگاه بوشهر را «بروز نقص فنی» اعلام کرده ولی جزئیاتی در این زمینه ارائه نکرده است.

این سازمان گفته که «نیروگاه بوشهر به طور موقت خاموش و از شبکه سراسری برق خارج شد و ظرف چند روز آینده مجددا به شبکه سراسری برق خواهد پیوست».

با خروج نیروگاه اتمی بوشهر به مدت چند روز، انتظار می‌رود خاموشی‌ها در ایران که از هفته‌ها پیش اعمال شده است گسترده‌تر شود.

خاموشی‌های اخیر در مناطق مختلف کشور موجب انتقاد شهروندان، آسیب زدن به برخی کسب‌وکارها، اخلال در امور اداری و هشدار درباره وضعیت بیمارستان‌ها با توجه به بستری بودن بیماران کرونایی شده است.

مقامات وزارت نیرو بارها افزایش دما و خشکسالی را از جمله دلایل فشار به صنعت برق کشور و قطعی‌های اخیر عنوان کرده‌اند.

این در حالی است که آمارهای رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد به‌خاطر فرسودگی شبکه، بیش از ۱۰ درصد برق تولیدی کشور (حدود ۴۰ تراوات ساعت) در همان مرحله انتقال و توزیع تلف می‌شود.

از سوی دیگر، تولیدکنندگان رمز ارز هم فشار بیشتری به شبکه برق ایران وارد می‌آورند و به گفته آقای رخشانی‌مهر، آن‌ها به اندازه «نصف تهران» برق مصرف می‌کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز پنجم خرداد اعلام کرد که «از امروز تا پایان شهریورماه فعالیت استخراج رمزارز حتی برای آن‌ها که مجاز بوده است باید تعطیل شود».

با این حال به نظر می‌رسد که این دستور نادیده گرفته شده است، زیرا به گفته معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، فقط «هفته گذشته بیش از سه هزار دستگاه ماینر جمع‌آوری شد».

نیروگاه بوشهر متکی به اورانیوم دریافتی از روسیه است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این سوخت نظارت دارد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اوایل امسال گفت که در حال حاضر ایران به خاطر این نیروگاه «چند صد میلیون یورو» به روسیه بدهکار است ولی مسکو با وجود این بدهی، به کمک‌های خود ادامه داده است.

محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی ایران، هم پیشتر گفته بود تامین هزینه‌های لازم برای «بهره‌برداری، نگهداری، خرید قطعات یدکی و سوخت سالانه واحد یکم نیروگاه» بوشهر با توجه به وجود تحریم‌ها دچار «مشکلات جدی» شده و ممکن است امسال «فعالیت این نیروگاه متوقف شود».‎

نیروگاه بوشهر بعد از سال‌ها تاخیر، سرانجام در سال ۱۳۹۰ راه اندازی شد، اما فعالیت آن چندین بار متوقف شده و بحث زیان‌دهی آن هم مطرح بوده است.‎/

https://www.asianews.ir/u/2ve
اخبار مرتبط
نخست وزیر جدید اسرائیل، انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری اسلامی در ایران را «آخرین پیام بیدارباش» به جهان و کشورهایی که در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند، توصیف کرد.
نفتالی بنت، سیاستمدار راستگرای اسرائیلی که قرار است پس از تایید پارلمان، رهبری کابینه ائتلافی آینده اسرائیل را برعهده گیرد، با اشاره به اینکه برنامه اتمی ایران به نقطه‌ای حیاتی رسیده، ادامه داد: «احیای برجام یک اشتباه خواهد بود.
یوسی کوهن رییس پیشین موساد مدعی شد از سایت‌های هسته‌ای ایران «شناخت عمیقی» دارد و گفت در نطنز «قبلا سانتریفیوژها می‌چرخیدند، اما ظاهرا دیگر نمی‌چرخند.»
حوالی ساعت ۱۷:۴۷ عصر روز گذشته (۱۷خرداد ماه) در کارخانه «بهنوش» رخ داد.
همزمان با آغاز یک رزمایش مشترک نیروهای هوایی اسرائیل، ایتالیا، آمریکا و بریتانیا در آسمان ایتالیا، یک «افسر ارشد» اسرائیلی مدعی شد که خلبانان کشورش با هدف «آمادگی برای مقابله با ایران» به این مانور اعزام شده‌اند.
کاخ سفید سوم ژوئن، در بیانیه‌ای از دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، با بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در شهر واشنگتن خبر داد که در این بیانیه ادعا شده است آن‌ها درباره تهدید رفتار تهاجمی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه گفت‌وگو کرده و بر عزم خود برای مقابله با این تهدیدها تاکید کردند.
سه عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، که پس از پایان درگیری‌های اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه به اسرائیل سفر کرده‌اند، مدعی شدند که جهان باید یک‌صدا در برابر تهدید و رفتارهای یران بایستد.
هیچ‌گاه ادیان و ایدئولوژی‌ها منجر به ایجاد دشمنی ابدی و واقعی میان کشورها و واحدهای سیاسی در جهان نشدند؛ چرا که دشمن‌ها از طریق تضاد منافع در رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به وجود می‌آیند و ایدئولوژی‌ها نفرت از رقیب و کشور دارای تضاد منافع را توجیه و پیروزی را به یک ضرورت تبدیل می‌کنند.
یوسی کوهن مدعی شد که باید به ایران درباره گذر از خط قرمزها «درس خوبی» بدهیم؛ در حالی که وی از سال ۲۰۱۶ برنامه‌های مخفی اسرائیل را هدایت می‌کند.
براساس گزارش خبرگزای های خارجی، تجمع تانک‌ها و نیروهای اسرائیلی در مرز غزه نگرانی‌ها از احتمال حمله زمینی ارتش به این منطقه را افزایش داده است.
پنج روز پس از خبر شناسایی عامل حادثه هفته گذشته در تاسیسات اتمی نطنز، وزارت اطلاعات اعلام کرد که این فرد پیش از حادثه از کشور خارج شده است.
شبکه دولتی اسرائیل امروز خبر داد که حادثه در تاسیسات اتمی نطنز، کار اسرائیل و نتیجه حمله جدید سایبری این کشور به ایران بوده است.
علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، با اشاره به مصوبه مجلس یازدهم برای «لغو تحریم‌ها» هشدار داد که اگر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه نجنبند، در اسفندماه ایران قطعاً با پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خداحافظی می‌کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید