صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۸
کد خبر: 4801
گزارشگر: 213
۸۰۴
۰
۰
۱۰
قسمت جدید سری ویدیوهای سفارت ایتالیا در تهران :

اصفهان، «شهر باغ‌ها»

اصفهان، «شهر باغ‌ها»
اصفهان در مرکز ایران که زمانی به "شهر باغ‌ها" مشهور بود، بین دو جبهه تحت فشار است؛ از یک طرف نیازهای جدید شهری که آن را به سمت نابودی آهسته اما غیرقابل اجتناب فضاهای سبز برده و از طرف دیگر گرایش های جدید معماری که هویت آن را در برابر گذشته پرافتخاری به چالش می‌کشد که ریشه در دوران سلجوقی دارد؛ زمانی که این شهر پایتخت ایران بود.

اصفهان در مرکز ایران که زمانی به "شهر باغ‌ها" مشهور بود، بین دو جبهه تحت فشار است؛ از یک طرف نیازهای جدید شهری که آن را به سمت نابودی آهسته اما غیرقابل اجتناب فضاهای سبز برده و از طرف دیگر گرایش های جدید معماری که هویت آن را در برابر گذشته پرافتخاری به چالش می‌کشد که ریشه در دوران سلجوقی (قرن یازدهم و دوازدهم) دارد؛ زمانی که این شهر پایتخت ایران بود.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

از تهران تا رُم
سفیر تاجیکستان: کرونا را مهار کردیم و گردشگری را رونق دادیم!

🔴 آخر هفته با ایرج جمشیدی 🔻خاطرات ر. اعتمادی با رضا بیک‌ ایمانوردی

برپایی «اربعین» در بالاترین سطح خدمات؛ نوبت به «گردشگری در ایران» نمی رسد!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

اصفهان: باغ‌های ایرانی و گرایش‌های جدید شهری

این موضوع در قسمت جدید سری ویدیوهای "نگاه Domus به ایران" با عنوان "اصفهان: باغ‌های ایرانی و گرایش‌های جدید شهری" به تصویر کشیده شده است که در شبی به میزبانی سفیر ایتالیا در تهران، جوزپه پرونه، و با حضور جمعی از متخصصین این حوزه به نمایش درآمد.

 

اصفهان: باغ‌های ایرانی و گرایش‌های جدید شهری

این قسمت از طریق آثار شروین حسینی، معمار اصالتا اصفهانی، روند تکاملی شهری را روایت می‌کند که در آن محدودیت‌های اعلام شده از طرف شهرداری ظاهرا نتوانسته‌اند کاهش فضاهای سبزی که زمانی جنبه متمایز این شهر بودند را متوقف کنند.

حسینی در دو پروژه "ویلا ١٣١" و "باغ جنت" تلاش دارد با استفاده از جانمایی فضاهای سبز جدید، بادگیرهای معمول معماری کویری و مفهوم معماری درونگرا در سنت ایرانی، معماری معاصر را به ریشه‌های شهر اصفهان پیوند دهد.

این قسمت که در باغ ایرانی اقامتگاه سفارت ایتالیا به نمایش درآمد، نشان می‌دهد چگونه تجربه زندگی چندین ساله شروین حسینی در ایتالیا تاثیری عمیق داشته در شکل گیری ذهنیت وی مبنی بر نیاز به ارتباط بین معماری معاصر با تاریخ و هویت فرهنگی.

 

اصفهان: باغ‌های ایرانی و گرایش‌های جدید شهری

سری ویدیوهای "نگاه Domus به ایران" توسط سفارت ایتالیا در تهران و در همکاری با مجله Domus تهیه شده است.

  این سری که به هفتمین قسمت خود رسیده است، مقالات مجله Domus درباره ایران که از دهه 40 قرن گذشته تا به امروز منتشر شده‌اند را بررسی کرده و جنبه‌های بیشتر و جزییات جدیدی از این پروژه‌ها را بر اساس تکامل‌های بعدی به تصویر می‌کشد.

در این ویدیو مستند "اصفهان. باغ‌های ایرانی و گرایش‌های جدید شهری" و قسمت‌های پیشین این مجموعه ("موزه هنرهای معاصر تهران. ضد بنا"، "تهران قاجار. موزه آبگینه و سفالینه و اقامتگاه سفارت ایتالیا"، "ارسی خانه. پنجره ای بر ترکیب منحصر بفرد تاریخ و مدرنیت در ایران"، "دیدار معماری با طبیعت توسط سارا کلانتری و رضا صیادیان"، "Gaetano Pesce و کتابخانه ملی تهران" و "ویلای برادر بزرگتر") بر روی شبکه‌های اجتماعی سفارت ایتالیا در تهران (YouTube، Instagram و Twitter) قابل مشاهده هستند./ 

سیاوش صوفی نژاد
https://www.asianews.ir/u/2wc
اخبار مرتبط
محمد شیرکوند، فعال گردشگری گفت: کشور ما در بالاترین خط تحریم ممکن قرار دارد و حوزه سیاسی و دیپلماسی آن دچار پیچیدگی‌های مخصوص به خود است؛ به طوری که در ظرف مدت ۱۵ روز در مراسم اربعین بالاترین سطح خدمات گردشگری اعم از خدمات ارزی، بیمه، پزشکی و حتی خدمات ویزا را حتی به اقوام غیر ایرانی و به جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ارائه می دهد؛ اما زمانی که نوبت به گردشگری داخلی و ورودی می‌رسد، مدام می گویند که می‌خواهیم اما نمی‌توانیم.
سیاوش صوفی نژاد، طراح و کارشناس معماری یادداشت کوتاهی درباره دیدارش با «جوزپه پرونه» سفیر ایتالیا در سفارت این کشور در ایران منتشر کرد.
زلف غزل را شانه میزنم به دلنوازی های شهر عشاق تا به رخ هستی بکشم؛ همان عالَمی را که "به جهان خرم از اویم" و اذن دخول می طلبم از دروازه ای که از هر جهتش راه بر دل میگشاید و زلف و رخ و خال و خط و عارض و قامت تاریخِ یک ملت است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید