صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۱
کد خبر: 4813
گزارشگر: 213
۱۲۶۴
۰
۰
۹
بنا بر اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور ایران

تحریم های بیت رهبری برداشته می شود؟

تحریم های بیت رهبری برداشته می شود؟
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، می‌گوید که در جریان مذاکرات وین توافق شده است که تحریم افراد و دستگاه‌های مربوط به بیت رهبر انقلاب برداشته شود.
به گزارش آسیانیوز، واعظی از توافق بر سر رفع تحریم «افراد و دستگاه‌های مربوط به بیت رهبری» خبر داد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، می‌گوید که در جریان مذاکرات وین توافق شده است که تحریم افراد و دستگاه‌های مربوط به بیت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برداشته شود.

 ایسنا نوشت محمود واعظی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت به خبرنگاران گفت که مذاکرات خیلی پیشرفت کرده و بر تمام مسائل اقتصادی توافق شده که تحریم‌ها برداشته شود و «الان بحثی در رابطه با بانک، بیمه، نفت و کشتیرانی نداریم. همه این‌ها توافق شده است».

به گفته واعظی، حدود ۱۰۴۰ تحریم مربوط به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ «طبق این توافق برداشته می‌شود و در رابطه با تحریم افراد و دستگاه‌های مربوط به بیت رهبری هم توافق شده برداشته شود».

این در حالی است که هنوز هیچ یک از مقامات خارجی دخیل در مذاکرات اتمی وین بر حصول این توافق‌ها صحه نگذاشته‌اند. در مقابل این چندمین بار است که مقامات و تیم کذاکره کننده از رسیدن به توافق‌هایی برای رفع تحریم‌ها خبر می‌دهند.

این در حالی است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید، روز یک‌شنبه، ۳۰ خرداد، در مصاحبه‌ای با «ای‌بی‌سی» نیوز گفت که هنوز فاصله قابل توجهی برای رسیدگی به مسائل کلیدی مانند رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود باقی مانده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۳ آبان ۹۸ همزمان با چهلمین سالگرد اشغال سفارت ایالات متحده در تهران، ۹ شخص حقیقی مرتبط با رهبر انقلاب و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح ایران را تحریم کرد.

مجتبی خامنه‌ای فرزند رهبر انقلاب ، محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر، وحید حقانیان معاون «امور ویژه» بیت رهبری، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی و غلامعلی حداد عادل مشاور رهبر جمهوری اسلامی در این فهرست از تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

آمریکا همچنین محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه نظامی خاتم‌الانبیا و حسین دهقان، وزیر سابق دفاع و مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

محمود واعظی گفت: «الان صحبت می کنیم که تحریم‌های باقی مانده کدام به برجام و کدام به قبل ۹۴ ربط دارد. الان هم ممکن است برخی از تحریم‌های مربوط به اشخاص و موضوعات پیش از مذاکرات سال ۹۴ باقی بماند؛ که آن ها را هم دارند مذاکره می‌کنند.»

ششمین دور مذاکرات احیای برجام ایران و کشورهای حاضر در این توافق روز یک‌شنبه، ۳۰ خرداد به پایان رسید و نمایندگان ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین برای مشاوره با مقامات عالی، به کشورهای خود بازگشتند. آمریکا در این مذاکرات به طور غیرمستقیم حضور دارد.

دیپلمات‌‌های ایرانی و نماینده اتحادیه اروپا پیشتر گفته‌‌ بودند از آنجا که مذاکرات به مراحل سرنوشت‌ساز خود رسیده هیئت‌ها به برای مشورت به پایتخت کشورهای خود بازگشته‌اند.

حتی عباس عراقچی، رئیس هیئت ایران در مذاکرات وین، گامی از این فراتر برداشت و تاکید کرد که هیئت‌ها این بار «نه تنها برای مشورت، بلکه برای کسب آخرین تصمیمات» به کشور خود رفته‌اند.

منابع ایرانی و غربی پیشتر به رویترز گفته‌ بودند که روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به احتمال زیاد موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات جاری را تغییر نخواهد داد، زیرا در هر حال، تصمیم نهایی در این‌باره با رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در تازه‌ترین سخنان خود ابراز امیدواری کرده است که انتخابات ریاست جمهوری و رئیس‌جمهور تازه ایران روند کنونی مذاکرات احیای برجام را تحت تأثیر قرار ندهد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در مذاکرات جاری وین که از اوایل اردیبهشت امسال آغاز شده، نقش میانجی از سوی آمریکا را دارند. ایران تاکید دارد که با آمریکا وارد مذاکرات مستقیم نشود زیرا دولت پیشین آمریکا در زمان دونالد ترامپ با خروج از برجام، عملا عضویت آمریکا در این پیمان را لغو کرد./

https://www.asianews.ir/u/2wh
اخبار مرتبط
رای گیری سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هفت صبح جمعه درحالی آغاز شد که از هفت کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان، سه نفر از کاندیداتوری انصراف داده‌اند.
آیت‌الله خامنه‌ای، ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ به صورت زنده از طریق شبکه‌های رسانه ملی با مردم سخن خواهد گفت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، با تبریک عید نوروز به هم‌میهنان بویژه خانواده‌های معظم شهیدان و جانبازان و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، و با ابراز امیدواری به کسب برکات مادی و معنوی از تقارن سال جدید با اعیاد شعبانیه و متبرک شدن سال ۱۴۰۰ به دو عید نیمه‌شعبان و جشن ولادت حضرت ولی‌عصر (عج)، سال جدید را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید