صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۵
کد خبر: 484
گزارشگر: 1
۸۴۹
۰
۰
۰

اقتصاد سیل زده

شیرین نوری سال ٩٨ را با سیل‌های خانمان‌براندازی آغاز کردیم که جان ‌بسیاری از هموطنان‌ عزیزمان را گرفت و آسیب‌های فراوان و غیر قابل جبرانی به برخی از استانها وارد کرد و با شروع بارندگی های سال نو، کشتی اقتصاد ایران نیز در این سیل سهمگین گرفتار شد چرا که خرابی های سیل اخیر به سایر بحرانها از جمله بحران بانکی و مؤسسات مالی، بحران در صندوق‌های بازنشستگی، بحران در تولید، بحران کارگری، فساد و رانت ،

گسترش فقر و بسیاری دیگر از بحران‌ها و معضلات افزوده شد و حال سوال این است که کشتی اقتصاد ایران چه زمانی می تواند به ساحل امن و ارامش خود برسد؟
اینکه چرا توان و دانش مهندسی کشور در سد سازی نتوانسته در سیل اخیر پاسخگو باشد و اینکه چرا یک دره در شیراز به اتوبان تبدیل شده است و هزاران چرای دیگر همگی خبر از مدیریت کج دار مریز ستاد بحران در استانها و کیفیت نامناسب اکثر زیر ساختها و ناپایداری بسیاری از طرحهای عمرانی است.
پس از سیل اخیر به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی سیل و زلزله و بلایایطبیعی قابل رویتند و ملموس برای تمامی انسانها اما نتایج جبران ناپذیر تصمیمات اشتباه و نادرست اقتصادی که میلیون ها ایرانی را در معرض خطر قرار میدهد ملموس نیست ! بلایی که کاهشارزشپولملی بر تک تک ایرانیان اورد کم از چندین سونامی بر روی کل ایران را ندارد و جالب اینکه تاثیر موسساتمالیاعتباریغیرمجاز بر اقتصاد ایران ٣٥ برابر خسارت وارد شده به گلستان بوده است و متاسفانه باید گفت که تحریم ها، تخصیص غیر بهینه منابع در پروژههایعمرانی، پرداخت یارانه نقدی غیر بهینه، عدم انجام به موقع پروژه ها! همه و همه چه میزان خسارت برای کشور به ارمغان خواهد آورد.
سخن آخر اینکه کشتی اقتصاد ایران در سیلاب های اخیر سیاسی و اجتماعی شدیدا در گل و لای تصمیمات نابجای اقتصادی گیر کرده است و نیاز به بازسازی اساسی دارد.

https://www.asianews.ir/u/1jk
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید