صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۴ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۵
کد خبر: 4841
گزارشگر: 300
۳۵۲
۰
۰
۰

نمیتوان با تصویب قانون جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفت/ مالیات دریافت می‌کنیم اما از خدمات خبری نیست

نمیتوان با تصویب قانون جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفت/ مالیات دریافت می‌کنیم اما از خدمات خبری نیست
اسیانیوز/ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در خیلی از کشورهای دنیا، مردم در برابر مالیاتی که می‌پردازند، خدمات دریافت می‌کنند، گفت: در خیلی از کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی این اتفاق می افتد درحالی که ما اگر بخواهیم همین روند را اجرا کنیم، مالیات را دریافت می کنیم اما از خدمات خبری نیست لذا مردم ایمان پیدا نکردند که مالیات، صرف بهبود زندگی آنها خواهد شد.

اسیانیوز/ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در خیلی از کشورهای دنیا، مردم در برابر مالیاتی که می‌پردازند، خدمات دریافت می‌کنند، گفت: در خیلی از کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی این اتفاق می افتد درحالی که ما اگر بخواهیم همین روند را اجرا کنیم، مالیات را دریافت می کنیم اما از خدمات خبری نیست لذا مردم ایمان پیدا نکردند که مالیات، صرف بهبود زندگی آنها خواهد شد.

 

غلامرضا مرحبا در گفت و گویی اظهار کرد: هیچ مالیاتی با هدف ایجاد اهرم فشار بر ملت طراحی نمی شود بلکه برای تامین درآمدهای جاری کشور و خدمات به ملت است؛ چون کشور را باید با مالیات اداره کرد نه خام فروشی و نفت فروشی و اگر لازم باشد نفت بفروشیم منابع حاصل از آن را باید در اقتصاد سرمایه گذاری کنیم. اینکه نفت بفروشیم و حقوق کارمندان را بدهیم، خیانت به کشور است حقوق کارمندان را باید با مالیات پرداخت کرد اما در حال حاضر شکاف بزرگی بین مالیات دریافتی و هزینه های جاری کشور وجود دارد و نشان دهنده این است که ما در طراحی برنامه های مالیاتی موفق نبودیم.
او در ادامه افزود: قانون خوبی که بد اجرا شود، به مراتب شرایط بدتری را از اجرای یک قانون بد به همراه خواهد داشت؛ بنابراین باید نظارت کنیم تا قوانین ما درست اجرا شود. نظام مالیاتی ما علی رغم پیشرفت هایی که داشته، هنوز به کارآمدی قابل قبول نرسیده است؛ لذا وقتی مردم به ادارات مالیاتی مراجعه می‌کنند، عمدتا با نارضایتی بیرون می آیند.
مالیات دریافت می‌کنیم اما از خدمات خبری نیست
نماینده مردم آستارا در مجلس با اشاره به فرارهای مالیاتی، اظهار کرد: ما فرار مالیاتی بزرگی در کشور داریم و نتوانستیم افرادی که باید مالیات پرداخت کنند را شناسایی کنیم؛ بدهکاران مالیاتی بسیار بزرگی داریم اما فروشنده‌ای که مغازه ای کوچک دارد را به خاطر مالیات تحت فشار قرار می‌دهیم. اخذ مالیات باید متناسب با کسب و کار و درآمدش انجام شود در خیلی از کشورهای دنیا، مردم بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد درآمد را به عنوان مالیات می پردازند اما در برابر آن خدمات مناسب دریافت می کنند و در بسیاری از کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی، این اتفاق می افتد؛ اما اگر ما بخواهیم همین کار را انجام دهیم، مالیات را دریافت می کنیم اما از خدمات خبری نیست لذا مردم ایمان پیدا نکردند که این مالیات دوباره به خودشان باز می گردد و صرف بهبود زندگی آنها خواهد شد.
مردم به نظام مالیاتی اظمینان ندارند
مرحبا ادامه داد: یکی از کارهایی که باید انجام دهیم، فرهنگ سازی و اطمینان دادن به مردم است. بحث بیمه های اجتماعی و درمانی هم مطرح است که در بسیاری از کشورها، مالیات را پرداخت می‌کنند و خدمات بهداشتی و درمانی رایگان از بیمارستان دریافت می کنند که باعث ایجاد رضایتمندی در مردم می شود اما منظور من این نیست که دقیقا همان الگوها را پیاده کنیم ما می‌توانیم الگوی خاص کشور خودمان را مطابق با فرهنگ و ظرفیت اقتصادی کشور داشته باشیم.  عدم اطمینان به نظام مالیاتی که در بین مردم رسوخ داشته، یکی از بزرگترین آسیب هایی است که با آن روبه رو هستیم و معمولا افراد سعی می‌کنند به هر وسیله از پرداخت مالیات فرار کنند.
قانون مالیات برخانه‌های خالی خوب اجرا نشد
سخنگوی کمیسیون اقصادی مجلس با اشاره به طرح مالیات برخانه‌های خالی، گفت: مالیات بر خانه‌های خالی، برای افزایش درآمد دولت طراحی نشده است، بلکه برای کنترل بخشی از بازار مسکن انجام شد تا جلوی آسیب را بگیریم. در زمینه مالیات بر عایدی سرمایه هم همین مساله مطرح است. ما نظارت می کنیم قانون درست اجرا شود اما قانون مالیات بر خانه های خالی خوب اجرا نشد و اختلاف نظری بین سازمان امور مالیاتی و وزارت مسکن و شهرسازی وجود دارد. اطلاعات خانه های خالی درست منتقل نشده درحالی که ادعا می کنند اطلاعات را داده‌اند؛ لذا این مشکلات باید سریعا برطرف شود زیرا ترک فعل، جرم است و طرحی و یا لایحه ای که به مرحله قانونی رسیده باید اجرا شود.
قیمت کالا را نمی‌توان با قانون کنترل کرد
مرحبا در خصوص راهکار کنترل قیمت کالا، اظهار کرد: این مسایل را با قانون نمی توان حل کرد بسیاری از پارامترهای اقتصادی و عواملی که در اقتصاد اتفاق می افتد، نیاز به قانون ندارد و ما نمی توانیم قانون تصویب کنیم که مثلا قیمت روغن نباتی افزایش پیدا نکند؛ چراکه مباحثی مانند عرضه و تقاضا و موجودی در بازار هم مطرح است که قیمت ها را تامین می کند؛ ما تورم بالایی را هم تجربه کردیم، سقوط ارزش پول را داشتیم بی تدبیری در تامین نهاده دامی که باعث کاهش تولید شد و یا عدم تامین به موقع مواد اولیه و احتکار و نبود شبکه و زنجیره تامین جامع همه به این مشکلات دامن زد.
جلوگیری از احتکار با طرح زنجیره جامع تولید و مصرف کالا
طرح زنجیره او با اشاره به طرح زنجیره جامع تولید و مصرف کالا، خاطرنشان کرد: کالایی که وارد کشور می‌شود و یا از گمرک ترخیص می شود و یا در کارخانه داخل تولید می شود باید کد بخورد تا جلوی احتکار آن گرفته شود. به دنبال طرحی هستیم که کالاها را رهگیری کنیم یعنی مشخص شود کالا چه زمانی تولید شده، در کجا متوقف است و تا چه تاریخی هنوز به فروش نرسیده است؛ یعنی هر بطری روغن نباتی که در کارخانه تولید می شود، دارای کد باشد که در چه تاریخی تولید شده و باید در بازه زمانی مثلا ۱ ماهه به فروش برسد در غیر اینصورت، سامانه به ما هشدار می دهد که این کالا در جایی احتکار شده است و دیگر نیازی نیست انبارهای دپو شده را کشف کنیم.
 
https://www.asianews.ir/u/2xb
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید