صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۴ تیر ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۵
کد خبر: 4847
گزارشگر: 213
۷۱۲
۰
۰
۱۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

«موانع تولید» باید برداشته شود

«موانع تولید» باید برداشته شود
در سال 99 هر چند اقدامات و تلاش هایی در جهت جهش تولید در کشور صورت گرفت ولی کافی نبود و نتوانست اهداف اصلی این طرح را محقق کند و همچنان تولیدکنندگان با موانع متعددی دست و پنجه نرم می کنند.

مهدی کریمی تفرشی

مبحث فضای اقتصاد، تولید و نوآوری چندین سال است که توسط مقام معظم رهبری مطرح می‌شود و این حاکی از اهمیت موضوع تولید در رونق اقتصادی کشور است. حساسیت این موضوع در شرایط فعلی کشور به حدی است که امسال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید به عنوان شعال سال از سوی ایشان مطرح شده و سمت و سو‌ی برنامه ریزی و خط مشی اداره کشور برای قوای سه گانه مشخص شد.

در سال 99 هر چند اقدامات و تلاش هایی در جهت جهش تولید در کشور صورت گرفت ولی کافی نبود و نتوانست اهداف اصلی این طرح را محقق کند و همچنان تولیدکنندگان با موانع متعددی دست و پنجه نرم می کنند که نیاز به یک رویکرد جدید و بازنگری جدی تمامی دستگاهها و قوا در این حوزه دارد.

سرمایه‌گذاری در کشور در سایه تولید امکان‌پذیر است. عدم امنیت و ثبات اقتصادی همواره مهمترین تهدید برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان است. قوانین متغیر و شرایط پیش بینی ناپذیر بازار و عدم ثبات بازار ارز همواره انگیزه و اطمینان خاطر را از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران می گیرد و این یکی از عواملی است که اقتصاد دلالی را در کشور رونق می دهد. اقتصاد بیماری که خود ضربه مهلکی برای تولید در کشور است و مهمترین عامل ایجاد تورم محسوب می شود.

درمان این عارضه در کشور نظارت جدی و کنترل بی قید و شرط تمام دستگاههای نظارتی و قوای سه گانه را می طلبد و تا زمانی که این عارضه مهلک در کشور وجود دارد نمی توان به ایجاد فضای امن تولید و سرمایه گذاری چندان امیدوار بود.

پشتیبانی و مانع زدایی از تولید نیاز به ایجاد زیرساخت های حمایتی و بازنگرنی جدی در قوانین و مقررات دارد و همکاری جدی قوای سه گانه و تمامی دستگاههای نظارتی را می طلبد./

مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/2xc
اخبار مرتبط
کشور ایران هنوز اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد ولی به عبارتی هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ در حالی که عدم شایسته سالاری در استخدام ها به خوبی مشهود است.
توسعه پایدار در تمامی عرصه‌ها حاصل ارتباط و تعامل میان سه قطب دولت، نخبگان و مردم است و برای رسیدن به چشم انداز توسعه پایدار ارتباط مستمر و گسترده صنعت و دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
ضعف نظام بانکداری کشور سال هاست که یکی از مهمترین موانع تولید در کشور است و همواره دست و پای تولیدکنندگان را بسته و نوعی حکمرانی ناعادلانه بر تولید و بنگاههای اقتصادی دارد؛ چه بسیار تولید کنندگانی که با وجود تولید محصولات با کیفیت و نوآورانه و تلاش برای ایجاد اشتغال پایدار مورد بی مهری نظام بانکی قرار گرفته و به تعطیلی کشیده شده اند.
ایران سابقه‌ای طولانی در تحریم شدن دارد و علاوه بر تجربه تحریم‌ها در سال‌های پس از ملی شدن صنعت نفت در دهه ۳۰ خورشیدی، از همان سال نخست انقلاب اسلامی و پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران تاکنون همواره با تحریم مواجه بوده است.
صادرکننده، باید روی ویژگی ها و کارایی محصول خود، متمرکز شود و تشخیص دهد که این محصول چه نیازهایی را در بازار خارجی برآورده می سازد.
کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم ویژگی های شخصیتی منحصر بفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می طلبد و توانایی مقابله با مشکلات، محدودیت ها و شکست ها از ویژگی هایی است که یک کارآفرین باید آن را داشته باشند.
امنیت غذایی در واقع به معنای دسترسی همه افراد یک جامعه در تمام طول عمر به غذای سالم و کافی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال است .
اخیرا رئیس اتاق ایران با اشاره به حواشی خرید تضمینی گندم و وضعیت آبی کشور، در خصوص احتمال بروز بحران در بازار گندم و تولیدات وابسته به آن و شکل‌گیری بازار سیاه و قاچاق هشدار داد؛ این در حالی است که تأمین گندم برای کشور ضروری است و در اصطلاح اقتصادی گندم کالایی استراتژیک محسوب می شود.
شرایط نامساعد، بسیاری از کشاورزان گندم را وادار به تغییر کاربری زمین ها و بیکاری عده ای زیادی کارگر می کند که بحران اشتغال در بحث کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.
زمانی که تغییر سیاست های ارزی در دستور کار دولت قرار گرفت، واردات کالا با ارز دولتی منجر به سوء استفاده ها و رانت هایی شد که این معضل بویژه در حوزه محصولات دارویی مشکلاتی را ایجاد کرد و از سویی کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف کننده نمی رسید و در نهایت منجر به کسری بودجه شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید