صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۳ تیر ۱۴۰۰ / ۲۲:۱۳
کد خبر: 4853
گزارشگر: 213
۸۵۸
۱
۰
۶
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

فیلم های فاخر؛ افزایش دستمزد بازیگر و ریزش مخاطبان

فیلم های فاخر؛ افزایش دستمزد بازیگر و ریزش مخاطبان
بودجه های بالا برای ساخت فیلم های به اصطلاح فاخر، افزایش بی ضابطه دستمزد بازیگران تا گران شدن تجهیزات و دستمزد عوامل فیلم از دلایل بالا رفتن بودجه ساخت فیلم ها در سینماست؛ اما مسئله اینجاست که با وجود بالارفتن هزینه های تولید میزان مخاطبان روزانه سینما کاهش یافته است.

مهدی کریمی تفرشی

سینمای ایران به‌‌رغم ضعفهای تکنیکی و ساختاری، در اندیشه، بینش و تفکر سرآمد تفکرات غربی است. آنچه سینمای ایران را از سایر سینماهای جهان متمایز و فاخر کرده است حاصل نقش تفکر و جهانبینی سینمای ایران است. اما چرا این هنر بی بدیل هنوز به جایگاه قابل قبولی در میان مخاطبان دست نیافته است؟

بودجه های بالا برای ساخت فیلم های به اصطلاح فاخر، چند سالی است که در سینمای ایران مرسوم شده و معمولا دو سه سال یک بار و گاه در فاصله یی کمتر، فیلم هایی با این بودجه تولید می شوند. در حالی که از میان آنها کمتر فیلمی است که انتظارات منتقدین و مخاطبان را برآورده سازد.

افزایش بی ضابطه دستمزد بازیگران تا گران شدن تجهیزات و دستمزد عوامل فیلم از دلایل بالا رفتن بودجه ساخت فیلم ها در سینماست. اما مسئله اینجاست که با وجود بالارفتن هزینه های تولید میزان مخاطبان روزانه سینما کاهش یافته است.

عوامل متعددی در این اتفاق نقش دارند اما در این میان تهیه کننده یکی از کلیدی ترین نقش ها را بر عهده دارد. چرا که تهیه کنندگی یک هنر است و تهیه کننده باید بتواند فیلم را از مرحله تولید تا روی پرده سینما به گونه ای مدیریت و هدایت کند که رابطه معناداری بین هزینه های تولید و فروش و استقبال از فیلم برقرار باشد.

فیملنامه یکی از عناصر اصلی در میزان اقبال از یک فیلم محسوب می شود و متاسفانه فیلم نامه های خوب و حرفه ای در سینمای امروز به تعداد انگشتان دست شده اند. به همین دلیل است که گاه علیرغم استفاده از عوامل بسیار حرفه ای و بازیگران درجه یک، فیلم فروش خوبی ندارد و مورد استقبال واقع نمی شود.

فیلمسازان باید در هر ژانری که فیلم می سازند، فیلمنامه را در اولویت اول کار خود قرار دهند . ضمن اینکه فیلمنامه نویسی باید به عنوان یک شغل حرفه ای به رسمیت شناخته شده و فیامنامه نویس باید امنیت شغلی داشته باشد. شرایط روحی و فکری فیلمنامه نویس در اثری که خلق می کند بسیار مهم و تاثیرگذار است.

امروزه بیش از هر زمان دیگری باید به شعور و فهم عمیق مخاطب احترام گذاشت چرا که درک مخاطبان نسبت به گذشته ارتقاء محسوسی یافته و انتظارات مخاطبان از یک فیلم خوب بالا رفته است.

ضمن اینکه هر فیلمنامه ای جنس بازی خاصی را می طلبد که حتما کارگردان و تهیه کننده در انتخاب بازیگر باید به این نکته توجه کنند. متاسفانه در بسیاری از مواقع انتخاب بازیگر نه بر اساس فیلمنامه بلکه برای تجاری سازی و فروش بیشتر انجام شده است.

بسیاری از فیلم‌های سینمایی خوبی هم که ساخته می شود به دلایل متعددی ممکن است هرگز به اکران عمومی نرسند. به دلیل کمبود سالن‌های سینما در ایران، بسیاری از فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند، به اکران نمی‌رسند، یا چندین سال پس از ساخته‌شدن به نمایش عمومی در می‌آیند.البته این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که شاید یکی از دلایل نبود مخاطب در سینماها، نداشتن تبلیغات کافی است. تبلیغات محیطی و استفاده از ظرفیت شبکه‌های تلویزیونی در جذب مخاطب می‌تواند به رونق دوباره گیشه کمک کند.

رونق هنر هفتم دلسوزی و تدبیری دو چندان می طلبد و یک بازنگری عمیق به آنچه در طول این سالها بر سینمای ایران گذشته شاید بتواند دریچه های تازه ای به روی این صنعت ارزشمند بگشاید.

تهیه کننده سینما و عضو هیات مدیره جامعه تهیه کنندگان سینمای ایران

 


مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/2xh
اخبار مرتبط
در سال 99 هر چند اقدامات و تلاش هایی در جهت جهش تولید در کشور صورت گرفت ولی کافی نبود و نتوانست اهداف اصلی این طرح را محقق کند و همچنان تولیدکنندگان با موانع متعددی دست و پنجه نرم می کنند.
کشور ایران هنوز اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد ولی به عبارتی هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ در حالی که عدم شایسته سالاری در استخدام ها به خوبی مشهود است.
توسعه پایدار در تمامی عرصه‌ها حاصل ارتباط و تعامل میان سه قطب دولت، نخبگان و مردم است و برای رسیدن به چشم انداز توسعه پایدار ارتباط مستمر و گسترده صنعت و دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
ایران سابقه‌ای طولانی در تحریم شدن دارد و علاوه بر تجربه تحریم‌ها در سال‌های پس از ملی شدن صنعت نفت در دهه ۳۰ خورشیدی، از همان سال نخست انقلاب اسلامی و پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران تاکنون همواره با تحریم مواجه بوده است.
صادرکننده، باید روی ویژگی ها و کارایی محصول خود، متمرکز شود و تشخیص دهد که این محصول چه نیازهایی را در بازار خارجی برآورده می سازد.
کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم ویژگی های شخصیتی منحصر بفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می طلبد و توانایی مقابله با مشکلات، محدودیت ها و شکست ها از ویژگی هایی است که یک کارآفرین باید آن را داشته باشند.
امنیت غذایی در واقع به معنای دسترسی همه افراد یک جامعه در تمام طول عمر به غذای سالم و کافی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال است .
اخیرا رئیس اتاق ایران با اشاره به حواشی خرید تضمینی گندم و وضعیت آبی کشور، در خصوص احتمال بروز بحران در بازار گندم و تولیدات وابسته به آن و شکل‌گیری بازار سیاه و قاچاق هشدار داد؛ این در حالی است که تأمین گندم برای کشور ضروری است و در اصطلاح اقتصادی گندم کالایی استراتژیک محسوب می شود.
شرایط نامساعد، بسیاری از کشاورزان گندم را وادار به تغییر کاربری زمین ها و بیکاری عده ای زیادی کارگر می کند که بحران اشتغال در بحث کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.
زمانی که تغییر سیاست های ارزی در دستور کار دولت قرار گرفت، واردات کالا با ارز دولتی منجر به سوء استفاده ها و رانت هایی شد که این معضل بویژه در حوزه محصولات دارویی مشکلاتی را ایجاد کرد و از سویی کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف کننده نمی رسید و در نهایت منجر به کسری بودجه شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
سیامک شفیعی
۱۴۰۰/۰۴/۰۵
5
0
1

کاملا درست بود. استفاده کردم.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید