صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۰ / ۰۱:۵۰
کد خبر: 4854
گزارشگر: 213
۶۵۰
۰
۰
۸
در واکنش به هشدار دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

غریب‌آبادی گفت تفاهم ایران با آژانس تمدید نمی شود

غریب‌آبادی گفت تفاهم ایران با آژانس تمدید نمی شود
در واکنش به هشدار دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به عدم پاسخگویی تهران به درخواست این سازمان در مورد تمدید پیمان موقت نظارت اتمی که شامگاه پنجشنبه منقضی شد، نماینده ایران در این آژانس گفت جمهوری اسلامی الزامی برای تمدید تفاهم با آژانس ندارد.

به گزارش آسیانیوز، در واکنش به هشدار دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به عدم پاسخگویی تهران به درخواست این سازمان در مورد تمدید پیمان موقت نظارت اتمی که شامگاه پنجشنبه منقضی شد، نماینده ایران در این آژانس گفت جمهوری اسلامی الزامی برای تمدید تفاهم با آژانس ندارد.

----------------------------------------

بیشتر بخوانید:

نامه به جوبایدن؛ ۱۸۰۰ مقام اسرائیل بازگشت به برجام را رقابتی خطرناک اعلام کردند

مایک پمپئو می گوید: هنری کیسینجر گفت: ایران یک کشور نیست، یک نهضت است

دونالد ترامپ گفت تا دو ماه دیگر به کاخ سفید بازمی گردد!

جزییات و «چگونگی» دریافت «کارت اعتباری» سهام عدالت

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


کاظم غریب‌آبادی روز جمعه ۴ تیر ماه اظهار داشت: «آژانس هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش (به شورای حکام این نهاد بین‌المللی) در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد.»

دولت ایران اسفندماه پارسال بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

-----------------------

بیشتر بخوانید:

وعده همسان سازی «قطعی و پیش از موعد» در دیدار بازنشستگان با نوبخت

چرا منتقدان واکسن «پفیوزند»؟!؛ شکایت خبرنگاران از کیانوش جهانپور

پربازدیدهای «ساسی مانکن» و «صدف بیوتی» یا سرنوشت مناظره ها و فوتبال یورو؟

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 پس از آن، تهران و آژانس به توافقی سه ماهه دست یافتند که بر پایه آن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای به مدت سه ماه فعالیت کند اما دسترسی به ذخایر آن تنها در صورتی امکان‌پذیر باشد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شود. این توافق سه ماهه به مدت یک ماه دیگر تمدید شده بود که مهلت آن شامگاه پنج‌شنبه ۳ تیر به پایان رسید.

آقای غریب‎‌آبادی گفته است هر چند تفاهم فنی مشترک سه ماهه میان آژانس و ایران صورت گرفت، اما باید توجه داشت که مبنای این تفاهم، تسهیل مذاکرات سیاسی و کمک به موفقیت آن در جهت «مختصات مدنظر کشورمان» بود و نه الزام ایران نسبت به اجرای درخواست آژانس.

وی در ادامه گفت بر اساس «تصمیم سیاسی» ایران، نقش آژانس صرفا در حد یک «مجری» است.

تمدید توافق ایران و آژانس در میانه مذاکرات هسته‌ای انجام شد؛ زمانی که همه طرفین از «پیشرفت چشمگیر در مذاکرات» خبر داده بودند، اما طی روزهای گذشته گزارش‌ها از «اختلافات» میان طرفین پررنگ‌تر شده است.

 میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام گفته است طرف ایرانی اصرار دارد که حتما باید تحریم‌ها علیه رهبر انقلاب و نهادهای زیر نظر بیت‌ رهبری برداشته شود.

غریب آبادی می‌گوید بعد از گذشت سه ماه از توافق با آژانس، ایران دیگر این تفاهم را با آژانس تمدید نکرد و صرفا در چارچوب تصمیمی سیاسی به مدت یک ماه دیگر به ثبت داده‌ها ادامه داد.

وی در نهایت گفت: «ادامه یا عدم ادامه این فرآیند، هیچ ارتباطی با تکالیف پادمانی ایران ندارد.»/

https://www.asianews.ir/u/2xk
اخبار مرتبط
توییتر فارسی دفتر نخست وزیری اسرائیل در رشته توییت‌هایی نوشت نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل در سخنانی در مراسم پایان دوره خلبانی نیروی هوایی اسرائیل مدعی شده است جمهوری اسلامی نظامی خشن و تندرو است و برای دستیابی به صلاح هسته ای به مردمش گرسنگی می دهد.
رئیس جمهور جدید ایران در نخستین نشست خبری اش در پاسخ به پرسش مربوط به نقش او در پرونده های سال ۶۷ گفت : اگر یک دادستان از حقوق مردم و امنیت جامعه دفاع می‌کند، او باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد. افتخارم این است که در کسوت دادستان هرجا که بودم دفاع از امنیت و آسایش کرده‌ام.
نخست وزیر جدید اسرائیل، انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری اسلامی در ایران را «آخرین پیام بیدارباش» به جهان و کشورهایی که در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند، توصیف کرد.
مدیرکل آژانس درباره وضعیت کنونی مذاکرات وین درباره احیای برجام گفت: همه می‌دانند که در این مرحله، ضروری است که برای تشکیل دولت جدید ایران صبر شود.
نفتالی بنت، سیاستمدار راستگرای اسرائیلی که قرار است پس از تایید پارلمان، رهبری کابینه ائتلافی آینده اسرائیل را برعهده گیرد، با اشاره به اینکه برنامه اتمی ایران به نقطه‌ای حیاتی رسیده، ادامه داد: «احیای برجام یک اشتباه خواهد بود.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من عمیقا نگران این هستم که مواد هسته‌ای در سه محل اعلام نشده در ایران وجود داشته و محل کنونی این مواد اتمی برای آژانس مشخص نیست؛ از این رو فکر می کنم که مذاکرات فنی میان آژانس و ایران نتایج مورد انتظار را به دنبال نداشته باشد.
کاخ سفید سوم ژوئن، در بیانیه‌ای از دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، با بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در شهر واشنگتن خبر داد که در این بیانیه ادعا شده است آن‌ها درباره تهدید رفتار تهاجمی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه گفت‌وگو کرده و بر عزم خود برای مقابله با این تهدیدها تاکید کردند.
سه عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، که پس از پایان درگیری‌های اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه به اسرائیل سفر کرده‌اند، مدعی شدند که جهان باید یک‌صدا در برابر تهدید و رفتارهای یران بایستد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید