صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۵
کد خبر: 4861
گزارشگر: 213
۷۸۹
۰
۰
۱۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

نبود «حمایت تسهیلات بانکی» و سرمایه در گردش بخش کشاورزی

نبود «حمایت تسهیلات بانکی» و سرمایه در گردش بخش کشاورزی
در ایران به دلیل محدویت های موجود در بازارهای مالی و سرمایه، منابع بانکی (تسهیلات) یکی از عوامل مهم در تجهیز سرمایه در بخش کشاورزی است و حدود 93 درصد از کل تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی از محل منابع بانک کشاورزی است.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در دوران رکود پررنگ‌تر شده و تاثیر به‌سزایی بر روی عملکرد بنگاه‌های تولیدی داشته است، مشکلات تامین مالی و نقدینگی این بنگاه‌هاست و نیز کمبود منابع مالی صنایع غذایی و عدم کارایی بازار سرمایه، موجب بالا رفتن هزینه‌های تامین مالی در تولید صنایع غذایی در ایران شده است. به‌طوری که در مقایسه با رقبای خارجی، رقابت‌پذیری صنعت غذا را کاهش داده است.

در کشور ما نرخ تامین مالی به طور متوسط بیش از ۴ برابر کشورهای همسایه است و این امر، مشکلات متعددی برای تولیدکنندگان در حوزه رقابت با سایر کشورها ایجاد می کند.
تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در 7 ماهه سال 1398 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 447.8 هزار میلیارد تومان است. تسهیلات پرداخت شده به بخش صنعت و معدن 137.3 هزار میلیارد تومان است.

در بخش بازرگانی نیز 83.6 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. سهم تسهیلات بخش صنعت و معدن و بازرگانی به ترتیب 30.7 و 18.7 درصد بوده است.
سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی طی سال جاری مبلغ 241 هزار میلیارد تومان (معادل 53.8 درصد کل تسهیلات پرداختی) است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 25.2 هزار میلیارد تومان معادل 11.7 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در بخش صنعت و معدن مبلغ 99.3 هزار میلیارد تومان معادل 72.4 درصد از کل تسهیلات اعطایی به این بخش است.

در ایران به دلیل محدویتهای موجود در بازارهای مالی و سرمایه، منابع بانکی (تسهیلات) یکی از عوامل مهم در تجهیز سرمایه در بخش کشاورزی است. حدود93 درصد از کل تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی از محل منابع بانک کشاورزی است.

آخرین آمار رسمی تولید ناخالص ملی سالانه نشان می‌دهد که سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور 11.6 درصد است.صنایع غذایی به دلیل ماهیت خود، برخلاف بسیاری دیگر از صنایع نیازمند سرمایه در گردش کافی است تا مواد خام اولیه و ماشین الات و مواد بسته بندی مورد نیاز تامین شود. این در حالی است که با وجود اینکه صنایع غذایی یکی از مهم‌ترین صنایع کشور به شمار می‌روند، اما حضور بسیار کمرنگی در بازار سرمایه دارند. همچنین هدفمند نبودن تسهیلات اعطایی از جمله به صنایع غذایی اعم از سرمایه در گردش، طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی از مشکلات اصلی این صنعت است.

در همین حال گسترش صنایع تبدیلی در این بخش میتواند به رونق ارزش افزوده در صنایع غذایی کشور کمک شایانی کند.صنایع غذایی کشور بیش از 19.2 درصد کارگاه‌های صنعتی، 16.5 درصد اشتغال، 10.8 ارزش افزوده و بیش از 13 ارزش سرمایه‌گذاری صنعت را به خود اختصاص داده و تامین ناکافی مالی آن می‌تواند سدی در برابر ادامه رشد این صنعت باشد.

امید است بانک مرکزی تعامل بیشتری با بخش صنعت داشته و در جهت حمایت از تولید داخلی در ارائه تسهیلات با تعرفه و نرخ سود تولید به تولیدکنندگان ، همکاری و همدلی بیشتری داشته باشند ، تا هم بنگاههای کوچک زود بازده بتوانند به حیات خود ادامه دهند و هم تمامی فعالان این صنعت بتوانند با انگیزه و توان بیشتر به رشد و اعتلای صنعت و اقتصاد کشور خدمت کنند ./

مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/2xq
اخبار مرتبط
در سال 99 هر چند اقدامات و تلاش هایی در جهت جهش تولید در کشور صورت گرفت ولی کافی نبود و نتوانست اهداف اصلی این طرح را محقق کند و همچنان تولیدکنندگان با موانع متعددی دست و پنجه نرم می کنند.
کشور ایران هنوز اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد ولی به عبارتی هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ در حالی که عدم شایسته سالاری در استخدام ها به خوبی مشهود است.
بودجه های بالا برای ساخت فیلم های به اصطلاح فاخر، افزایش بی ضابطه دستمزد بازیگران تا گران شدن تجهیزات و دستمزد عوامل فیلم از دلایل بالا رفتن بودجه ساخت فیلم ها در سینماست؛ اما مسئله اینجاست که با وجود بالارفتن هزینه های تولید میزان مخاطبان روزانه سینما کاهش یافته است.
توسعه پایدار در تمامی عرصه‌ها حاصل ارتباط و تعامل میان سه قطب دولت، نخبگان و مردم است و برای رسیدن به چشم انداز توسعه پایدار ارتباط مستمر و گسترده صنعت و دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
ضعف نظام بانکداری کشور سال هاست که یکی از مهمترین موانع تولید در کشور است و همواره دست و پای تولیدکنندگان را بسته و نوعی حکمرانی ناعادلانه بر تولید و بنگاههای اقتصادی دارد؛ چه بسیار تولید کنندگانی که با وجود تولید محصولات با کیفیت و نوآورانه و تلاش برای ایجاد اشتغال پایدار مورد بی مهری نظام بانکی قرار گرفته و به تعطیلی کشیده شده اند.
ایران سابقه‌ای طولانی در تحریم شدن دارد و علاوه بر تجربه تحریم‌ها در سال‌های پس از ملی شدن صنعت نفت در دهه ۳۰ خورشیدی، از همان سال نخست انقلاب اسلامی و پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران تاکنون همواره با تحریم مواجه بوده است.
صادرکننده، باید روی ویژگی ها و کارایی محصول خود، متمرکز شود و تشخیص دهد که این محصول چه نیازهایی را در بازار خارجی برآورده می سازد.
کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم ویژگی های شخصیتی منحصر بفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می طلبد و توانایی مقابله با مشکلات، محدودیت ها و شکست ها از ویژگی هایی است که یک کارآفرین باید آن را داشته باشند.
امنیت غذایی در واقع به معنای دسترسی همه افراد یک جامعه در تمام طول عمر به غذای سالم و کافی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال است .
اخیرا رئیس اتاق ایران با اشاره به حواشی خرید تضمینی گندم و وضعیت آبی کشور، در خصوص احتمال بروز بحران در بازار گندم و تولیدات وابسته به آن و شکل‌گیری بازار سیاه و قاچاق هشدار داد؛ این در حالی است که تأمین گندم برای کشور ضروری است و در اصطلاح اقتصادی گندم کالایی استراتژیک محسوب می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید