صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۰ / ۰۲:۱۴
کد خبر: 4867
گزارشگر: 213
۱۰۳۷
۰
۰
۹
با قابلیت حمل توپ آتش‌خاموش‌کن به مرکز آتش و به یاد شهدای پلاسکو

«اختراع» نخستین «پهباد آتش نشان و امداد رسان» در ایران/«دعوت» روزنامه‌ آسیا به تولید انبوه این پهباد

«اختراع» نخستین «پهباد آتش نشان و امداد رسان» در ایران/«دعوت» روزنامه‌ آسیا به تولید انبوه این پهباد
نخستین «پهباد آتش‌‌‌‌نشان در ایران» با قابلیت حمل توپ آتش‌خاموش‌کن به مرکز آتش، توسط فاطمه نیلی محمود آبادی اختراع و ثبت شد که آماده تولید انبوه است؛ در حالی که انگیزه مخترع از ساخت این پهباد شهادت مظلومانه آتش نشانان در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو بیان شده است.

به گزارش آسیانیوز، ایران نخستین پهباد آتش‌‌‌‌نشان با قابلیت حمل توپ آتش‌خاموش‌کن به مرکز آتش توسط فاطمه نیلی محمود آبادی اختراع و ثبت شد که آماده تولید انبوه است. 

 

«اختراع» نخستین «پهباد آتش نشان و امداد رسان» در ایران/«دعوت» روزنامه‌ آسیا به تولید انبوه این پهباد

در همین راستا فاطمه نیلی به تشریح و چگونگی کارکرد این پهباد و مزایای تولید آن در کاهش مدت زمان کنترل آتش پرداخته است. او که کارشناس ارشد طراحی صنعتی از دانشگاه هنر و معماری تهران است و بیش از ۱۰ سال سابقه‌ نقشه‌کشی و طراحی و آموزش در این حوزه دارد. با توجه به تجربه‌ی حوادث فاجعه‌آمیزی چون آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تهران اکنون اختراع و تولید این پهباد می‌تواند به یاری آتش‌نشانان بیاید تا بدون حضور در نقطه‌ی کانونی آتش‌سوزی، آتش را مهار کنند.

-------------------------------

بیشتر بخوانید:

سوختن پالایشگاه تهران در آتش سوزی وسیع

«بالای ۶۰ ساله ها» تا آخر مرداد واکسینه می شوند

اسرار گردش کیهان و پیام فرازمینی‌ها

اعتصاب «کارگران صنایع نفت و گاز سراسر کشور»: «حق خواهی» را ادامه می دهیم

چگونه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش یافت؟

خداداد عزیزی: آقای رئیسی «زیرمیزی» از فوتبال برود!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

روزنامه‌ی آسیا بدینوسیله از سازمان آتش‌نشانی، فعالان اقتصادی و حوزه‌های مربوطه برای مشارکت در تولید انبوه این پهباد دعوت بعمل می‌آورد.

 

«اختراع» نخستین «پهباد آتش نشان و امداد رسان» در ایران/«دعوت» روزنامه‌ آسیا به تولید انبوه این پهباد

 

مشروح کارکرد و مزایای پهباد آتش‌نشان به قلم مخترع را در ادامه آمده است:

«با توجه به شرایط موجود در شهرهای کلان و اهمیت بالای مدت زمان کوتاه امداد رسانی، گپ موجود فاصله بین آتش نشانی و محل آتش سوزی است. با توجه به تحقیقات انجام شده و بررسی عوامل گوناگون مثل شرایط محیطی و امکانات موجود، یکی از اساسی‌ترین راهکار‌ها توپ آتش خاموش کن است -که با پرتاب یا قرار دادن این توپ در داخل آتش پس از رسیدن به درجه حرارت 85 درجه سانتی گراد منفجر شده و آتش را خاموش می‌کند.- گپ موجود در استفاده از این توپ فاصله آتش تا محل نصب این توپ‌ها می‌باشد. در نتیجه با طراحی این پهباد می‌توان این مشکل را حل نمود. به طور مثال توپ بر روی دیوار نصب است و سالن آتش گرفته، مدت زمانی طول می‌کشد تا آتش به توپ نصب شده بر روی دیوار برسد و بعد از رسیدن به درجه حرارت مورد نظر منفجر شده و آتش را خاموش کند) شخص آموزش دیده مثل تکنسین ساختمان ( کارخانه ) و یا آتش نشان با هدایت پهباد آن را به محل آتش سوزی راهنمایی کرده و در مرکز آتش که بالاترین درجه حرارت را دارد ( گل آتش ) یک توپ را رها میکند در نتیجه توپ زودتر آتش را خاموش می کند.

لازم به ذکر است که این سیستم می تواند با استفاده از سنسورهای تشخیص آتش به صورت خودکار عمل نماید ولی در میزان هزینه ساخت آن تاثیر چشمگیری دارد و قیمت دستگاه بالا می رود.

با توجه به شرایط محیط زیست بسته بندی دستگاه از جنس آلمینیوم طراحی شده است که پس از باز شدن و خارج شدن پهباد از آن بسته بندی به آشیانه پهباد تغییر کاربری می دهد. پس از باز شدن بسته بندی درب آن در محل مشخص شده زوی بدنه بسته بندی نضب می شود. و دو پایه پل مانند در کف بسته بندی نصب میشود در نهایت کل این مجموعه روی دیوار در ارتفاع مشخص نصب می شود.

نکته قابل توجه این است که در بسته بندی مذکور داخل این بسته بندی پهباد- دفترچه راهنما- وسایل نصب ( پیج و مهره و ...) شارژر پهباد- دسته کنترل- سه توپ خالی ( جهت انتقال مواد غذایی-آب و دارو در صورت نیاز ) وجود دارد که در هنگام نصب دستگاه و راه اندازی آن توسط کارشناس مربوطه به خریدار تحویل داده خواهد شد.

این پهباد در زمان وقوع حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله تغییر کاربری داده و با استفاده از آن سه توپ خالی می توان آب، غذا و دارو را به افراد گرفتاری که دسترسی به آنها امکان پذیر نیست منتقل کرد هر یک از توپ ها می توانند وزن یک کیلو سیصد گرم ( در مجموع سه توپ سه کیلو نهصد گرم ) را منتقل کند. وزن هر یک از توپهای آتش خفه کن یک کیلو سیصد گرم و قطر آنها چهارده و نیم سانتی متر است.

این پهباد به یاد و خاطره عزیزان آتش نشان پلاسکو که مظلومانه به شهادت رسیدند طراحی شده است و من به عنوان طراح و مخترع این دستگاه امیدوارم با ساخت و به تیراژ رسیدن این دستگاه دیگر هیچ جای ایران عزیزم جان هیچ آتش نشانی به خطر نیفتد.»/

https://www.asianews.ir/u/2xu
اخبار مرتبط
یک منبع مطلع ایرانی نوشته است، ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران در نزدیکی کرج با پهپاد کوچکی هدف قرار گرفته و رسانه های اسراییلی گزارش کرده اند که این حمله خسارت سنگینی برجای گذاشته است.
صبح امروز اقدام خرابکارانه علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران صورت گرفته است و گفته می‌شود ساختمان انرژی اتمی در مجاورت این محل یعنی مرکز دارویی برکت در کردانِ کرج واقع است.
یک مقام وزارت نیرو روز یکشنبه ۳۰ خرداد اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر از روز شنبه به‌طور «موقت» از مدار خارج شده است و انتظار می‌رود که کشور با خاموشی‌های گسترده روبرو شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید