صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۹:۲۴
کد خبر: 4878
گزارشگر: 213
۴۹۸۶
۰
۰
۳۳۱
یادداشت/علی زنداکبری؛مدرس تشریفات بین الملل

گستره جهانی دیپلماسی مُد

گستره جهانی دیپلماسی مُد
در فرهنگ تشریفات مقامات سطح اول جهان اصول تشریفاتی چهارچوب ها و قوانین خاص خود را دارد، از رنگ لباس تا اصول رفتاری. در عصر کنونی وهمزمان باگسترش دنیای مجازی و آشنائی گسترده جهانی باصنعت مد، دیپلماسی مد نیز تبدیل به قسمتی خاص از ساختار دیپلماسی عمومی شده است.

به گزارش آسیانیوز، امروزه در دنیای تشریفات، به فراخور تغییرات مختلف اجتماعی، مباحثی جدید مطرح می شود که آموزنده و جالب توجه است. در فرهنگ تشریفات مقامات سطح اول جهان اصول تشریفاتی چهارچوبها و قوانین خاص خود را دارد، از رنگ لباس تا اصول رفتاری. در عصر کنونی وهمزمان باگسترش دنیای مجازی و آشنائی گسترده جهانی باصنعت مد، دیپلماسی مد نیز تبدیل به قسمتی خاص از ساختار دیپلماسی عمومی شده است.

دیپلماسی مد از گذشته های دور در تاریخ روابط ملل وجود داشته هرچند از منظر تشریفات چندان مورد توجه نگرفته است. در تاریخ کشورمان به وضوح در نگاره های تخت جمشید دیپلماسی مد در جهت معرفی فرهنگها و نمادهایشان از طریق آرایش چهره و طراحی لباسها قابل مشاهده است، در چین باستان مقامات از رنگهای ترکیبی قرمز و طلایی با جنس ابریشم استفاده می نمودند. تاجهای زیتون و پارچه های براق در یونان باستان مخصوص دربار سلطنتی بوده است، بانوان دربار در زمان فراعنه مصر از لوازم آرایشی مخصوص و لباسهایی از مهره های سفالی با نام "مهره بافت" استفاده می نمودند، سیاسیون فرانسوی در قرن پانزده با پوشیدن لباسهای خاص خود به کشورهای دیگر البسه کشورشان را هدیه می داده اند، لذا دیپلماسی مد قرنهاست که مورد استفاده قرار می گیرد.

حال رهبران، مقامات سیاسی، سفیران و دیپلماتها این مسئله استراتژیک را به صورت ویژه مورد توجه قرارمی دهند، چراکه به نقش ویژه دیپلماسی مد خصوصا تاثیر آن بر جامعه واقف شده اند. هر ست، رنگ و طرح لباس، نوع و شکل عینک و هماهنگی آن با صورت و شخصیت فرد، جای کارت ویزیت، کیف اسناد، نوع ساعت، بسته شدنش به دست راست یا چپ، رنگ آن و بازی رفتاری با آن مثل نوع نگاه کردن به ساعت به منظور تاثیرگذاری در طرف مقابل و منحرف کردن تمرکز آنها به خصوص در مذاکرات مهم است. این توجه در حد جزئیات، بخشی از ارتباطات موثردر شاخه غیرکلامی دنیای دیپلماسی خصوصا در بخش مذاکرات است.

از بهترین مثالهای دیپلماسی مد در سیاستمداران داخلی می توان جناب آقای سورنا ستاری را مثال زد که به هنگام سفر به کشور سوئیس از عینک آفتابی ساخت کشور خودمان استفاده کرد که علاوه بر نمایش توانمندی صنعت مد داخلی پیام اعتمادسازی به تولیدکنندگان کالای ایرانی را نیز منعکس می کرد. استفاده مقامات و نمایندگان کشورمان از اجناس و طراحیهای برندهای داخلی نیز در جهت اشاعه فرهنگ اعتماد سازی به تولید داخلی قابل توجه است که بارزترین آن استفاده تیمهای ورزشی اعزامی به المپیک و یا مسابقات جهانی در لباسهای ورزشی و یا رسمی با برندهای داخل است.

یکی از معروفترین استفاده ها از دیپلماسی مد مربوط به لیندون جانسون سی و ششمین رئیس جمهور ایالت متحده می باشد، وی معاون جان اف کندی بود که بعد از دو سال از انتخابش ترور گردید، حال جانسون به عنوان جانشین وی زمام امور را به دست گرفت اما با توجه به محبوبیت جان اف کندی و همدلی عمومی به علت طریقه ترورش و وجه اجتماعی بالای کندی به عنوان فردی خوشتیپ، خوشپوش، اهل خانواده و مثبت گرا، کار جانسون را برای پیدا کردن جایگاهی اجتماعی، هرچند در ظاهر، سخت کرد بود بطوریکه زیر سایه محبوبیت او قرار گرفت.

لیندون جانسون و ساعت معروفش

 

پس با در پیش گرفتن استراتژی مناسب، تصمیم به تغییر دیپلماسی مد خود گرفت. معمولا تا سالها دیپلماتهای دنیا از ساعت بند چرمی (معمولا مشکی) با صفحه ساده سفید دایره ای یا مستطیل شکل استفاده می کرد جانسون از ساعت برند رولکس به رنگ طلایی استفاده نمود، کت شلوارهای روز و با رنگهای مناسب انتخاب کرد و از آرایش مو رایج در آن سالها بهره برد.

از اینرو افکار عمومی و نقطه ارتباطی آنها (خبرنگاران) ارتباط سازنده ای با او در پیش گرفتند. همین تغییرات ظاهری را در خانواده اش نیز اجرا کرد وعکسهای خانوادگی بیشتری از وی و خانواده اش در مطبوعات به چاپ رسید، این رویه مکمل با اتخاذ سیاست بهره وری از محبوبیت کندی منجر به انتخاب مجدد وی برای چهار سال دیگر به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده شد.

جاستین ترودو نخست وزیر کنونی کانادا نیز ضمن نادیده گرفتن اصول تشریفات مقامات سطح یک، با استفاده از جورابهایی غیر معمول حداکثر بهره برداری را از دیپلماسی مد بکار گرفت، او در ابتدا در پاسخ به چرایی استفاده از این جورابها طفره رفت و بدین ترتیب توجه و کنجکاوی افکار عمومی و جامعه خبری را نسبت به این موضوع بیشتر نمود، سپس اعلام کرد این جورابها در راستای تبلیغ برای کارگاه جوراب بافی جوانی مبتلا به سندروم داون است، وی با این کار علاوه بر بالا بردن محبوبیت خود، به کسب و کار یک کارآفرین کمک کرد، فرهنگ توجه به اشقار آسیب پذیر در جامعه را مورد توجه قرار داد، کالای داخلی کشور خود را تبلیغ کرد و جامعه اقتصادی کانادا را نیز بیش از قبل همراه خود کرد 

دیپلماسی مد در بانوان دنیا نیز تاثیرات خاص خود را دارد، حضور زنان در بالاترین سطوح سیاسی، اقتصادی و مدیریتی توجه به نکات پیچیده تری را برای بررسی می طلبد. هرچند بانوان سیاستمدار یا مرتبط به آن نمی توانند در جهت تبلیغات صنعت مد و تبلیغ برندهای مربوط به آن حرکت کنند و باید ساختار مخصوص و استاندارد تشریفاتی خود را بر اساس قوانین بین المللی رعایت کنند، لیکن به لحاظ رنگ، جنس و مدل لباس در برابر فرم نه چندان متنوع سیاستمداران مرد که به صورت معمول از کت شلوارها و کراواتهای تیره و پیراهن سفید استفاده می کنند، موجب توجه بیشتری است.

در میان بانوان دیپلمات کشورمان می توان به خانم حمیرا ریگی اشاره نمود که از بانوان اهل سنت وفرماندار سابق شهر قصرقند و اولین بخشدار زن استان سیستان و بلوچستان در بندر چابهار بودند، ایشان هنگام عزیمت به عنوان سفیر ایران به کشور برونئی علاوه بر چادر از مانتوی سوزن دوزی شده هنرمندان صنایع دستی استان خود استفاده کرد.

ریگی؛ دیپلمات ایرانی

در میان بانوان سیاستمدار غربی "مری رابینسون" اولین بانوی رئیس جمهور ایرلند مثال خوبی می تواند باشد، وی در اکثر مواقع ازکت /دامن، کت/شلوار و لباسهای ساده و پوشیده و با رنگهایی معمولی استفاده می کرد، ایشان در سفرخود به ایران در زمان یکی از روسای جمهور سابق کشورمان (که از اتفاق بنده مسئولیت تشریفاتشان را عهده دار بودم) از روسری سفید و کت و شلوار زنانه ساده استفاده کرد که کت آن را به رنگ آبی فیروزه ای از رنگهای متناسب با فرهنگ ایرانی انتخاب کرده بودند. به کارگیری دیپلماسی مد توسط ایشان و استفاده مناسب از حجاب و لباسهای پوشیده با توجه به قوانین اجتماعی کشور میزبان ضمن آنکه باعث توجه خبرنگاران شده بود، باعث احترام متقابل طرفین با استفاده از ارتباطات غیر کلامی نیز شده بود.

یولیا تیموشنکوف نخست وزیر سابق اوکراین(معروف به بانوی نارنجی) نیز با استفاده از مدل آرایش بومی زنان اوکراین و لباسهای محلی کشورش علاوه بر معرفی فرهنگ کشور خود در بین مردم نیز از محبوبیت خاصی برخوردار شده بود.

 

یولیا تیموشنکوف

اهمیت دیپلماسی مد در میان پروتکلهای تشریفاتی مقامات سطح یک، تا بدانجا پیش رفت که "پیتر سلفریج" رئیس تشریفات کاخ سفید که از سال 2014 به مدت سه سال مدیریت کلیه امور تشریفاتی رئیس جمهور ایالت متحده را برعهده داشت به اتفاق "روبرتا مایرز" سردبیر مجله معروف صنعت مد"ال" اقدام به برگزاری یک کنفرانس بین المللی موفق با نام "دیپلماسی مد" در اکتبر سال 2016 کرد که مقامات، سفرا و دیپلماتهای یکصد و هشتاد کشور جهان در آن حضور پیدا کردند. این کنفرانس و استقبال قابل توجه از آن نشان داد، دیپلماسی مد نقش ظریف، کاربردی، خلاقانه و مهمی در ایجاد بینشی نوین در سیاست، اقتصاد و فرهنگ ارتباطی بین دول و مقامات و حتی مردم یک اجتماع دارد، نقشی که شاید چندان به چشم نیاید اما در ناخودآگاه اثری بلند مدت در هر مخاطبی باقی می گذارد./

https://www.asianews.ir/u/2y3
اخبار مرتبط
«انجمن مد و فشن ایران» نخستین مرجع معتبر معرفی طراحان و برندهای ایرانی، همراه با آموزش های نوین جهانی می‌باشد. این انجمن فرصت آفرینی در ایران و جهان را مد نظر دارد و راهگشای هنر و‌ صنعت مد و فشن در ایران است.
انجمن «مد و فشن ایران» نخستین مرجع معتبر معرفی طراحان و برندهای ایرانی فرصت آفرینی در ایران و جهان را مد نظر دارد و راهگشای هنر و‌ صنعت مد و فشن در ایران است.
مد ‌‌و فشن ایرانی آمیخته است به زیبایی و شکوه هنر فاخر و جاودان ایرانی در گذر اعصار و تاریخ خودش..
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید