صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۱
کد خبر: 4880
گزارشگر: 213
۷۷۷
۰
۰
۱
رهبران مصر و اردن به عراق رفتند

اتحاد رهبران سه کشور عربی در برابر جمهوری اسلامی؟

اتحاد رهبران سه کشور عربی در برابر جمهوری اسلامی؟
رهبران اردن و مصر روز یکشنبه ششم تیرماه به بغداد، پایتخت عراق، سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور گفت‌وگو کردند؛ در حالی که این نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری مصری به عراق طی سه دهه گذشته است؛ در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده است دیدار رهبران مصر و اردن از عراق به منظور خنثی کردن نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه صورت گرفته است.
به گزارش آسیانیوز، رهبران اردن و مصر روز یکشنبه ششم تیرماه به بغداد، پایتخت عراق، سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور گفت‌وگو کردند؛ در حالی که این نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری مصری به عراق طی سه دهه گذشته است.

برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق صبح روز یکشنبه از عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود در فرودگاه بغداد استقبال کرد. روابط مصر و عراق در پی حمله صدام حسین به کویت در مرداد ۱۳۶۹ به شدت به تیرگی گراییده بود.

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن نیز روز یکشنبه وارد بغداد وارد شد و همراه با عبدالفتاح السیسی با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، دیدار کرد.

 خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده است دیدار رهبران مصر و اردن از عراق به منظور خنثی کردن نفوذ ایران در منطقه صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، کاظمی نیز در تلاش است متحدین منطقه‌ای پیدا کرده و موقعیت کشورش را به عنوان میانجی مناقشه بین عربستان و ایران مستحکم کند. عراق طی چند ماه گذشته میزبان هیات‌های ایرانی و عربستانی بوده است.

نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه اعلام کرد که دیدارهای او با رهبران مصر و اردن پیامی به مردمان این کشورها و دیگر کشورهای منطقه است که ما همدیگر را حمایت می‌کنیم و متحد یکدیگر هستیم.

او قبل از این دیدار نیز در توئیتی گفته بود بهبود شرایط عراق راه را برای ایجاد سیستم یکپارچه منطقه‌ای در چارچوب احترام متقابل به حاکمیت ملی و همکاری‌های اقتصادی و مبارزه با تروریسم باز کرده است.

فواد حسین وزیرخارجه عراق نیز بعد از نشست رهبران سه کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که طرفین درباره طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله اقتصادی، همکاری‌های سیاسی، پروژه‌های بزرگ صنعتی، تجارت دارو و محصولات کشاورزی با هم مذاکره کردند.این دیدار که بر مسائل منطقه‌ای مانند بحران سوریه، مناقشه اسرائیل و فلسطین و جنگ یمن نیز تمرکز داشته، با استقبال آمریکا نیز مواجه شده است.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن بعد از نشست رهبران سه کشور اعلام کرد: «عراق باید از مداخلات منطقه‌ای حفظ شود»، گفته‌ای که آشکارا به نفوذ ایران در عراق اشاره دارد.او گفت ما در کنار یکدیگر آماده مقابله با همه چالش‌ها هستیم.

مصر در نوامبر پارسال ۱۵ توافقنامه در زمینه‌های نفت، ساخت‌وساز و تجارت با عراق امضا کرد. اردن نیز که خرید روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت از عراق را آغاز کرده بود، بعد از شیوع کرونا خرید نفت از این کشور را متوقف کرد. اردن و عراق روز یکشنبه همچنین در مورد ساخت خط لوله نفتی بصره تا بندر عقبه اردن نیز مذاکره کرده‌اند. با احداث این خط لوله، بخش مهمی از نفت عراق بدون نیاز به گذشتن از تنگه هرمز، به بندر عقبه اردن و از آن‌جا به بازارهای بین‌المللی صادر خواهد شد./
https://www.asianews.ir/u/2y4
اخبار مرتبط
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه مذاکرات وین موکول به انتخابات نیست، گفت: «فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع‌بندی نهایی در وین برسیم.»
با افزایش تنش میان دولت عراق و شبه‌نظامیان حشد شعبی، منابع نظامی عراق از استقرار تیپ یکم نیروهای ویژه ارتش این کشور برای تامین امنیت منطقه سبز بغداد خبر دادند؛ همچنانکه وزارت خارجه آمریکا نیز دو روز پیش در بیانیه‌ای از اقدامات مصطفی الکاظمی و تلاش دولت عراق برای پاسخگو کردن شبه‌نظامیان حمایت کرد.
پنتاگون قصد دارد اجازه بایدن را برای حمله به شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در عراق کسب کند.
کنسولگری ایران در شهر کربلا شامگاه اردیبهشت مورد حمله شماری از معترضان عراقی قرار گرفت که در جریان این حمله دیوار کنسولگری و اتاقک نگهبانی آن به آتش کشیده شد.
یک مقام آگاه سعودی درباره مذاکرات عربستان سعودی و ایران در بغداد گفت ریاض تاکید کرده شرط موفقیت گفت‌وگوها «تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران در یمن و سایر کشورهای منطقه، مخصوصا عراق است».
حمید حسینی، عضو هیات رییسه اتاق ایران و عراق، درباره خرید واکسن کرونا با بخشی از پول‌های مسدودشده تهران در بغداد، گفت: توافق شده که از محل مطالبات صادرات برق و گاز به عراق، واکسن استرازنکا و اسپوتنیک خریداری شود؛ این در حالی است که حتی با تلاش های رییس بانک مرکزی در اواخر سال گذشته، وضعیت پول های بلوکه شده ایران در عراق، کره جنوبی و کشورهای دیگر هنوز نامشخص است.
از دور دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، استقلال ایران با نتیجه سه بر صفر مقابل الشرطه عراق به برتری رسید؛ در حالی که استقلال که در دیدار نخست هم ۵ گل به الاهلی عربستان زده بود، حالا بهترین خط حمله را بین همه تیم‌های این مسابقات در اختیار دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که با افتخار اعلام می کنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته دانشمندان ایرانی توانستند اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران با باقیماندن در توافق این آزمون را با موفقیت قطعی گذراند، تاکید کرد: دولت بایدن صرفا تعهد خود را به فشار حداکثری ترامپ نشان داده است.
پس از آنکه هفته گذشته در خیابان‌های بغداد یک کاروان مسلح شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی تظاهرات کردند، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، درنامه‌ای به ایران هشدار داد با این گروه‌ها مقابله خواهد کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید