صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۰
کد خبر: 4885
گزارشگر: 306
۴۱۵
۰
۰
۰
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد

معاملات غیر رسمی بستر تعرض به انفال است

معاملات غیر رسمی بستر تعرض به انفال است
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با بیان اینکه اقدامات مقابله ای و سلبی در حوزه مقابله با تعرض به انفال راهگشا نیست گفت: آگاه سازی عمومی و پیشگیری قبل از تعرض باید به صورت جد مورد توجه قرار گیرد

به گزارش آسیا نیوز ، محمد رضا حدادزاده در نشست سالانه کارگروه ساماندهی زمین و مسکن و جشن انفال گفت: انفال مطابق با قانون اساسی متعلق به حاکمیت و عموم مردم است و حاکمیت به نمایندگی از مردم متولی انفال است و طرز رسیدگی به اموال اعم از زمین‌ها و کوه‌ها و رودخانه‌ها و .. را مشخص می کند.

حدادزاده اظهار داشت: آنچه که به‌عهده دستگاه قضا گذاشته شده مطالبه‌گری از دستگاه‌های متولی است که امید است نقش خودشان را در این زمینه به خوبی ایفا کنند.

وی افزود: اقدامات سلبی و اقدامات ایجابی مختلفی در این حوزه انجام گرفته که برخورد با پدیده زمین‌خواری یکی از کارها است که در این مسیر پرونده های مختلفی تشکیل و با افراد متخلف برخورد و احکام خلع ید و قلع و قمع صادر شده است.

حدادزاده اظهار داشت: اما آنچه که حائز اهمیت است این اقدامات مقابله‌ای و سلبی راهگشا نیست بلکه ما باید به سمت پیشگیری گام برداریم که در این مسیر تثبیت مالکیت، صدور سند مالکیت و انجام معامله با سند رسمی مهمترین راه و گام است.

وی بر لزوم  آگاه سازی عمومی تاکید و گفت:  غالب کسانی که در پرونده های تعرض به انفال مورد محاکمه قرار می گیرند افرادی هستند که به سبب عدم آگاهی اراضی و انفال را تملک کرده اند بنابریان سعی کرده ایم در حوزه اطلاع  رسانی و آگاه سازی عمومی آنچه نیاز است با کمک اداره ثبت اسناد و کانون سردفتران انجام دهیم و توانستیم تا حدود در این مسیر گام برداریم اما هنوز برخی معاملات غیر رسمی و نامطمئن زمینه ساز تاخت و تاز و تعرض به انفال و اراضی ملی است.

وی با بیان اینکه عمده کوهخواری های استان در حوزه مستثنیات است گفت: برای سال جاری نظارت و مطالبه از شوراها و دهیاری ها با هدف محافظت از این منافع ملی به صورت جدی در دستور کار دادستانی قرار دارد.

حدادزاده افزود: برخی از مشکلات هم به کم کاری دستگاه بر می گردد که معمولا به کمبود نیرو و امکانات استناد می کنند که این پذیرفته نیست و باید قبل از هرگونه تعرض پیشگیری کنند تا ما شاهد احکام تخریب و قلع و قمع نباشیم.

وی با گلایه از عدم هماهنگی میان دستگاه های اجرایی اظهار داشت: گاهی عدم تبادل اطلاعات و اختلافات جزئی منجر به تعرض به انفال از سوی عده ای سودجو می شود که در این راستا با پیگیری صورت گرفته و با امضاء تفاهمنامه میان دو وزیر راه و شهرسازی و کشاورزی بخش عمده این چالش از مرکز حل و آنچه بماند و حل نشود تعلل مدیران استانی است که در سال 1400 به هیچ وجه پذیرفته نیست.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: تثبیت اسناد مالکیت و بالا رفتن آمار صدور اسناد چه در ثبت عمومی و چه در قانون های مختلف ثبت نباید باعث خدشه دار شدن مالکیت مردم شود چون این امر دعاوی متعددی را در محاکم به همراه داشته  و به هیچ وجه زیبنده نظام حقوقی و ثبتی نیست./

سید محمد جواد عرفانفر

https://www.asianews.ir/u/2yc
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید