صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۳
کد خبر: 4904
گزارشگر: 213
۹۷۹
۰
۰
۷
روزنامه کیهان از بی نتیجه بودن مذاکرات وین پرده برداشت

آقای رییسی «مرگ برجام را اعلام کنید»!

آقای رییسی «مرگ برجام را اعلام کنید»!
روزنامه کیهان امروز در سرمقاله امروزش از سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم خواسته که مرگ رسمی برجام را اعلام کند؛ این در این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا گفت که حل اختلاف‌های باقی مانده در مذاکرات وین برای احیای برجام به تصمیم رهبر جمهوری اسلامی بستگی دارد.

به گزارش آسیانیوز، روزنامه کیهان در سرمقاله امروزش تلویحا از سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم خواسته که مرگ رسمی برجام را اعلام کند.

در این مطلب آمده است؛

«برجام باید تغییر پیدا کند.» این شاید تنها گزاره‌ای باشد که این روزها درباره آن میان ایران و آمریکا ‌اشتراک نظر وجود دارد. این تغییر هر چه باشد، توافق جدید دیگر برجام نخواهد بود.

بر این اساس «برنامه جامع اقدام مشترک»(برجام) مدتهاست که به پایان رسیده است. در میان دولتمردان آمریکا می‌توان افرادی را پیدا کرد که انقضای این توافق را اعلام کرده‌اند با این حال دولت تدبیر و امید بنا بر ملاحظات خودش سال‌هاست اعلام مرگ آن را به تأخیر انداخته اما آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که دولت جدید ایران چنین ملاحظاتی برای اعلام تاریخ انقضای برجام نخواهد داشت.

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا گفت که حل اختلاف‌های باقی مانده در مذاکرات وین برای احیای برجام به تصمیم رهبر جمهوری اسلامی بستگی دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه هشتم تیر ماه در یک مصاحبه گفت که حل اختلاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات وین «عمدتا» بستگی دارد به تصمیمی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تهران می‌گیرد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که «در حال حاضر، ایران باید تصمیم بگیرد که چقدر در این کار جدی» است.

سخنان وزیر خارجه آمریکا پس از آن بیان شد که روز دوشنبه نیز جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در دیدار با همتای اسرائیلی خود، رووین ریولین، گفت: «ایران در زمان من هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد.»

از سوی دیگر علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، نیز روز سه‌شنبه هشتم تیر ماه درباره مذاکرات وین برای احیای برجام، گفت که اگر تا پایان دولت کنونی این مذاکرات به نتیجه نرسد، «ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد».

ربیعی تاکید کرد: «همه این‌ها به سیاست نظام و آنچه در مذاکرات پیش می‌رود منوط است.»

همچنین رهبر انقلاب طی سخنرانی ۱۹ بهمن ماه ۹۹ خود گفت: «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را کلا لغو کند آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند.»

او افزود بعد از آنکه آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کند، باید «ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریم‌ها لغو شده و آن وقت ما هم به این تعهدات برجامی برمی‌گردیم.» «این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور است و از این سیاست بر نخواهیم گشت».

با این حال جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، همان زمان در یک مصاحبه تلویزیونی به صراحت گفت که تا قبل از بازگشت ایران به تعهداتش در برجام، آمریکا هیچ تحریمی را لغو نخواهد کرد.

عباس عراقچی، رییس تیم مذاکره کننده ایران همزمان با مذاکرات وین بارها با اشاره به شروط رهبر انقلاب آن را مواضع قطعی نظام خواند.

دو روز قبل با سپری شدن شش دور از مذاکرات وین و درحالی که هنوز تاریخ مشخصی برای دور هفتم مذاکرات وین تعیین نشده است، عراقچی گفت:‌ «جمهوری اسلامی ایران قبلا تصمیمات سخت خود را گرفته است و در حال حاضر نوبت طرف‌های مقابل است.

او گفت که با توجه به مذاکراتی که داشتیم [طرف‌های مقابل] باید تصمیم بگیرند و در مورد احیای مجدد برجام به جمع‌بندی برسند.

در مقابل آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در گفت‌وگویی با نیویورک تایمز گفت که نمی‌تواند بگوید آمریکا در چه تاریخی ممکن است./

https://www.asianews.ir/u/2z1
اخبار مرتبط
پنتاگون اعلام کرد که ارتش ایالات متحده روز یکشنبه ۶ تیر با انجام حملاتی هوایی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه را هدف قرار داده است.
توییتر فارسی دفتر نخست وزیری اسرائیل در رشته توییت‌هایی نوشت نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل در سخنانی در مراسم پایان دوره خلبانی نیروی هوایی اسرائیل مدعی شده است جمهوری اسلامی نظامی خشن و تندرو است و برای دستیابی به صلاح هسته ای به مردمش گرسنگی می دهد.
نخست وزیر جدید اسرائیل، انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری اسلامی در ایران را «آخرین پیام بیدارباش» به جهان و کشورهایی که در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند، توصیف کرد.
مدیرکل آژانس درباره وضعیت کنونی مذاکرات وین درباره احیای برجام گفت: همه می‌دانند که در این مرحله، ضروری است که برای تشکیل دولت جدید ایران صبر شود.
نفتالی بنت، سیاستمدار راستگرای اسرائیلی که قرار است پس از تایید پارلمان، رهبری کابینه ائتلافی آینده اسرائیل را برعهده گیرد، با اشاره به اینکه برنامه اتمی ایران به نقطه‌ای حیاتی رسیده، ادامه داد: «احیای برجام یک اشتباه خواهد بود.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من عمیقا نگران این هستم که مواد هسته‌ای در سه محل اعلام نشده در ایران وجود داشته و محل کنونی این مواد اتمی برای آژانس مشخص نیست؛ از این رو فکر می کنم که مذاکرات فنی میان آژانس و ایران نتایج مورد انتظار را به دنبال نداشته باشد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید