صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۱
کد خبر: 4920
گزارشگر: 213
۱۸۵۷
۰
۱
۶
هشدار موسسه تحقیقاتی و اطلاعاتی اینتل‌لَب به فاجعه در تهران

ماهواره‌ ها «بمب ساعتی» تهران را رصد کردند

ماهواره‌ ها «بمب ساعتی» تهران را رصد کردند
موسسه تحقیقاتی و اطلاعاتی «اینتل‌لَب» با انتشار تصاویر ماهواره‌ای، پدیده فرونشست در شهر تهران را «بمب ساعتی خاموش» خواند که جمعیت ۱۳ میلیونی و زیرساخت‌های پایتخت ایران را تهدید می‌کند.

به گزارش آسیانیوز، موسسه تحقیقاتی و اطلاعاتی اینتل‌لَب با انتشار تصاویر ماهواره‌ای، پدیده فرونشست در شهر تهران را «بمب ساعتی خاموش» خواند که جمعیت ۱۳ میلیونی و زیرساخت‌های پایتخت ایران را تهدید می‌کند.

بنابر این گزارش که شامگاه پنجشنبه در وب‌سایت اینتل‌لب منتشر شد، استخراج بیش از حد آب زیرزمینی باعث فرونشست زمین تا ۲۵ سانتی‌متر در سال در برخی مناطق شده است.

----------------------------

بیشتر بخوانید:

«خشک شدن ۷۷ درصد ایران» و از دست رفتن منابع آب و غذا

خشک شدن ایران؛ وقوع «جرم و جنایت» و «مهاجرت»

ادعای هولناک مادر بابک خرمدین: «تجاوز زناشویی» و آزار جنسی دختر

ماجرای علی دایی و «عباس بوعذار» چیست؟

-------------------------------------------------------------------------------
کاوه مدنی، پژوهشگر و معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست ایران، با اشاره به این گزارش در توییتر خود نوشت: «ماهواره‌‌ها کوچک‌ترین تغییرات را ثبت می‌کنند اما امنیتی‌ها نگران رصد سامانه‌های موشکی‌ با دوربین تله‌ای هستند.»

او همچنین تاکید کرد: «خارجی‌ها هم‌ فهمیدند که مشکلات محیط زیستی خودساخته، بسان سلاح و بمب، ایران را نابود خواهند کرد اما حفاظت از محیط زیست کماکان یک موضوع غیرحیاتی برای سیاستمداران ایرانی و نهادهای دفاعی و امنیتی‌ست.»

به گزارش آسیانیوز این در حالی است که چندی پیش گزارش‌ تحقیقی مجله «نیچر» در مورد میزان تغییر حجم‌ آب زیرزمینی در حوضه‌های آبریز ایران نشان می دهد که بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ طی ۱۴ سال ، ۷۴ کیلومتر مکعب از آب‌های زیرزمینی از دست رفته است.

این گزارش می‌نویسد کاهش شدید حجم آب‌ زیرزمینی تاثیرات مخرب زیست‌محیطی زیادی داشته و باعث خشکسالی فوق‌العاده در ۷۷ درصد اراضی کشور شده است. افزایش شوری خاک در کل کشور و افزایش میزان فرونشست زمین در دشت‌‌های ایران از جمله این تاثیرات بوده است.

بر اساس این گزارش، دلیل ادامه کاهش شدید آب‌های زیرزمینی در ایران عمدتا انسانی و برداشت گسترده آب است.

محققان این گزارش هشدار داده‌اند تداوم مدیریت ناپایدار آب‌های زیرزمینی در ایران می‌تواند منجر به تاثیرات غیرقابل برگشتی بر خاک و محیط زیست شود و در بلندمدت امنیت آب و غذای کشور را تهدید خواهد کرد./


https://www.asianews.ir/u/2zm
اخبار مرتبط
جمعی از روزنامه‌نگاران در واکنش به کشته شدن دو خبرنگار در حادثه واژگونی اتوبوس در استان آذربایجان غربی، مقابل سازمان محیط زیست تجمع کرده و خواستار استعفای عیسی کلانتری، رییس این سازمان، شدند.
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران اعلام کرد که از مسببان سانحه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست شکایت کرده است.
خبرنگاران نجات‌یافته از سانحه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که به کشته شدن دو خبرنگار منجر شد، گفتند که «این اتوبوس از ابتدا ترمز نداشته و می‌خواستند ما را بکشند»، حسن روحانی دستور ارائه گزارشی از این سانحه را صادر کرد.
​دو خبرنگار بر اثر واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران حوزه محیط زیست عازم دریاچه ارومیه در نزدیکی شهرستان نقده کشته شدند.
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون میزان بارش در کشور حدود ۱۳۰ میلیمتر بوده است و این میزان نسبت به میانگین بلند‌مدت کشور بیش از ۴۰ درصد کمتر است؛ از این رو بدون هیچ تعارفی آب نیست.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفند گفت: این روزها به دلیل خشکسالی و کمبود دامی کشتار دام که بی‌رویه انجام می‌شود، بسیار است و همین موضوع سبب نگرانی جدی برای کمبود گوشت قرمز در نیمه دوم سال است که جهش قیمت‌ها و در نتیجه برگشت صف گوشت را به دنبال خواهد داشت.
محمد درویش، فعال محیط زیست گفت: بر اساس آمارهایی که معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، ۶۰ هزار روستا خالی از سکنه شده و جمعیت حاشیه‌نشینان از ۷۰۰ هزار نفر در سال ۵۶ به ۲۰ میلیون نفر رسیده است و بر اساس اعلام قوه قضاییه ۷۰ درصد جرم و جنایات در حاشیه شهرها رخ می دهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید