صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۴
کد خبر: 4939
گزارشگر: 213
۲۶۰۱
۰
۰
۶
وعده مقام سازمان غذا و دارو درباره تزریق واکسن

«واکسن برکت» از چرخه خارج شد؟/تسریع واکسیناسیون تا آخر تیر

«واکسن برکت» از چرخه خارج شد؟/تسریع واکسیناسیون تا آخر تیر
در حالی که یک مقام سازمان غذا و داروی ایران وعده داده است که تا آخر تیرماه روند واکسیناسیون کرونا به «سرعت نسبی» برسد، یک مقام ستاد اجرایی فرمان امام که واکسن کرونای برکت را تولید می‌کند، می‌گوید ۱.۲ میلیون دُز واکسن برکت «در مرحله پر کردن ویال‌ها» دچار مشکل شده و از چرخه خارج شده است.

به گزارش آسیانیوز، در حالی که یک مقام سازمان غذا و داروی ایران وعده داده است که تا آخر تیرماه روند واکسیناسیون کرونا به «سرعت نسبی» برسد، یک مقام ستاد اجرایی فرمان امام که واکسن کرونای برکت را تولید می‌کند، می‌گوید ۱.۲ میلیون دُز واکسن برکت «در مرحله پر کردن ویال‌ها» دچار مشکل شده و از چرخه خارج شده است.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

زاکانی «سنگ قبر» اصلاح طلب ها را ساخت

چرا تورنتو «تهرانتو» شد؟

«جزییات» ثبت نام و دریافت وام بازنشستگان

-----------------------------------------------------------------

حجت نیکی‌ملکی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام، ۲۰ روز پیش در توییتر خبر داده بود که نزدیک به ۴ میلیون واکسن دُز کرونای برکت تولید شده است ولی روز گذشته خبر داد که دو میلیون و پنجاه دُز واکسن تولید شده است.


او در توضیح این اعداد متفاوت، بدون ارائه جزییات یا سند خاصی گفته است که یک میلیون و دویست هزار دُز واکسن در مرحله پر کردن ویال‌ها دچار مشکل شده است.

-------------------------

بیشتر بخوانید:

مرگ کودکی که «پیر» شده بود!

درمان پریودی نامنظم و دلایل آن

 ------------------------------------------------------------------
آقای نیکی ملکی همچنین گفته است که ستاد اجرایی امام به ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون دُز واکسن در هفته رسیده است که به معنای تولید بیش از ۱۷۰ هزار دُز در روز است.

این اعداد در حالی اعلام می‌شود که حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، شامگاه یک‌شنبه، ۱۲ تیرماه در یک برنامه تلویزیونی گفته است که اخیرا تنها ۴۰ هزار دُز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت شده و مجموع واکسن‌های برکت دریافت شده تاکنون صرفا ۳۲۰ هزار دُز بوده است.

ستاد اجرایی فرمان امام که به عنوان مهم‌ترین تولیدکننده واکسن داخلی کرونا معرفی شده، مهم‌ترین نهاد اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی است.

ستاد اجرایی فرمان اما در جریان بحران ماسک نیز با واردات دستگاه‌های تولید ماسک و خرید برخی واحدهای تولیدی، انحصار تولید ماسک در ایران را در کنترل گرفت و در روزهای گذشته قیمت گران واکسن کرونای برکت که دو برابر برخی واکسن‌های خارجی برآورد شده بود نیز بحث برانگیز شد.

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و داروی ایران در گفت‌وگوی دیشب خود همچنین با اعلام اینکه وزارت بهداشت قادر به تزریق ۲۵۰ هزار دُز واکسن در روز است، وعده داده است که تا آخر تیرماه سرعت واکسیناسون به «سرعت نسبی» برسد.

به گفته آقای محمدی، در روزهای آینده سه میلیون دُز واکسن خارجی وارد ایران می‌شود که بخشی از آن «صرف دُز دوم افرادی می‌شود که دُز اول سینوفارم را دریافت کرده‌اند» و بخش دیگر برای افراد بالای ۶۰ سال است.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشته است که روز یک‌شنبه، ۱۲ تیرماه، بیش از ۶۴۰۰ نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که این عدد را روند مورد نظر وزارت بهداشت تفاوت زیادی دارد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۳۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۶۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۶ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۷۰۷ دُز رسیده است.

ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد؛ برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دُز و برای واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر دست‌کم به ۱۲۰ میلیون دُز واکسن نیاز است.

روند کند واکسیناسیون کرونا در حالی ادامه دارد که در روزهای اخیر همه مسئولان وزارت بهداشت درباره شیوع گسترده گونه دلتای ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر در روزهای گذشته هشدار داده‌اند.

همزمان با این وضعیت بحرانی، برنامه‌ریزی و تلاش مردم برای سفر به ارمنستان و دریافت واکسن رایگان تشدید شده است.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته است «مردم با اطلاع از واکسیناسیون رایگان در این کشور، بلیت پروازها و اتوبوس‌های ایروان را تا چند هفته آینده خریداری کرده‌اند».

هزینه سفر زمینی به ارمنستان با توجه به نوع هتل بین ۲.۸ میلیون تا ۶ میلیون تومان و در سفرهای هوایی بین ۷ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد شده است.

افرادی که به سفرهای گردشگری برای گرفتن واکسن می‌روند، در نوبت اول خروج از کشور باید ۴۰۰ هزار تومان و در نوبت دوم خروج از ایران باید ۶۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور به دولت پرداخت کنند و افزایش این سفرها می‌تواند به افزایش درآمد دولت نیز منجر شود./


https://www.asianews.ir/u/308
اخبار مرتبط
علی دایی با انتقاد از ویدیوهای ساخته شده از او در ارتباط با ماجرای نشست خبری بازی با سپاهان و بازی با نام عباس بوعذار گفت: این مسائل در دنیا رایج است اما در دنیا کسی را مسخره نمی‌کنند و در دنیا طنز می‌گویند.
رئیس شبکه بهداشت وزارت بهداشت درخصوص ادامه روند واکسیناسیون کرونا در گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال، گفت: برای افرادی که از طریق سامانه salamat.gov.ir اقدام به ثبت‌نام کردند و در نوبت اول تزریق واکسن هستند و همچنین برای افرادی که منتظر دریافت دز دوم واکسن هستند، پیامک ارسال می‌شود.
مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با بیان اینکه «حداقل تا دو الی سه هفته دیگر، میزان مرگ‌های سه رقمی ادامه داشته باشد»، گفت: تعداد واقعی جان‌باختگان کرونا از آمار رسمی که اعلام می‌شود، بالاتر است.
مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی مقابله با کرونا، اعلام کرد که تاکنون به نیم درصد جمعیت ایران دوز دوم واکسن کرونا و به سه درصد دوز اول تزریق شده است؛ همچنین برخی از پزشکان و محققان در ایران نسبت به تزریق واکسن کووایران برکت به جای واکسن سینوفارم در دُز دوم تردید دارند.
از بهمن ۹۹ تا اواخر اردیبهشت سال جاری، حدود ۵٫۷ میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد شده که ۴٫۸ میلیون دز آن تزریق شده است؛ اما گزارش‌ها نشان می‌دهد واکسن کرونا نیست و ۹۰۰ هزار دز از واکسن‌های وارداتی مفقود شده است؛ این در حالی است که بیش از ۴۰ روز از شروع واکسیناسیون سنی سالمندان می‌گذرد و اغلب آنها هنوز دز دوم را دریافت نکرده‌اند.
مراکز بهداشت در تهران، شیراز و چندین شهر دیگر ایران از اتمام واکسن‌های کرونا تا اطلاع ثانوی خبر داده‌اند.
دکتر اسداله رجب متخصص غدد گفت: تزریق واکسن کرونا برای همه مردم توصیه می‌شود، در واقع این واکسن با تاثیرپذیری بر سیستم ایمنی موجب می‌شود اگر فردی در معرض ویروس کرونا قرار گرفت، بدن آماده مقابله با آن باشد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید