صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۰ / ۰۲:۱۱
کد خبر: 4962
گزارشگر: 213
۷۶۰
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

ضرورت «بازگشت» ارز حاصل از صادرات/حساب های «مدعیان ارز متقاضی» بررسی شود!

ضرورت «بازگشت» ارز حاصل از صادرات/حساب های «مدعیان ارز متقاضی» بررسی شود!
بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور به یک دغدغه ملی تبدیل شده است و یکی از راه های علاج بحران ارزی فعلی این است که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور برگردد و مشخص باشد که ما به ازای صادرات، کالا وارد کشور شده است و در این راستا افراد مدعی ارز متقاضی باید حتما مورد شناسایی و ارزیابی قرار گیرند و حساب های آنها بررسی شود و منشاء ارز متقاضی باید حتما مشخص و شفاف باشد.

مهدی کریمی تفرشی asianews

بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور به یک دغدغه ملی تبدیل شده است. یکی از راه های علاج بحران ارزی فعلی اینست که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور برگردد و مشخص باشد که ما به ازای صادرات، کالا وارد کشور شده است.

در همین راستا بر اساس تصمیم جدید وزارت صمت ثبت سفارش ارز متقاضی در دستور کار قرار گرفت و واردات کالا توسط کسانی که ارز در خارج از کشور دارند، مجاز خواهد شد.

این تصمیم به این معنی ست که ارزی که از کشور خارج شده با کالاهایی که مورد نیاز خطوط تولیدی است، باز به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.تجربه واردات با ارز متقاضی در اوایل دهه 70 و 91 نشان داد که این اقدام باعث افزایش نرخ ارز می شود. با توجه به اینکه در آن سالها بازار ارز به این حد متشنج نبود.

اینکه امکان سهولت واردات مواد اولیه کارخانه‌ها و قطعات مورد نیاز خطوط تولید با استفاده از ارز متقاضی فراهم می شود اتفاق مثبتی است. اما باید ارز متقاضی منشاء مشخصی داشته باشد.

اگرچه به دلیل معطلی برای تخصیص ارز به مواد اولیه وارداتی، خطوط تولید بسیاری از کارخانجات کشور خوابیده و تولید در بسیاری از کارخانجات با مشکل مواجه شده است اما نباید از تبعات احتمالی آزادسازی واردات بدون انتقال ارز و ضربه هایی که احتمالا به بازار ارز وارد می کند که متعاقبا خود می تواند باعث ضربه سنگین تر مجدد به تولیدکنندگان شود غافل شد.

هر چند هدف دولت تسهیل تولید و رفع تعهدات ارزی است اما اگر نظام کنترلی دقیق و شرایط لازم مهیا نباشد و زیرساخت های لازم ایجاد نشود می تواند منجر به ضربه به تولید، فساد و رانت و گسترش قاچاق در کشور شود.

این امر به توسعه واردات در مقابل صادرات کمک می کند و منجر به تسهیل ترخیص کالاهای دپو شده از گمرک خواهد شد. این شیوه واردات بدون انتقال ارز می‌تواند تا حدود زیادی منجر به تسریع در ترخیص کالاهایی شوند که ماه‌هاست در گمرکات و بنادر معطل تخصیص ارز و ترخیص هستند و بعضاً در معرض فساد قرار دارند.

اما از طرفی دیگر تصمیمات دولت در زمینه واردات کالا از محل صادرات و همچنین واردات از محل ارز متقاضی، تقاضای ارز را در بازار به شدت بالا می برد و در شرایطی که امکان عرضه وجود ندارد می تواند به صعود قیمت ارز، بروز تورم بیشتر و فقر عمومی منجر شود. ضمن اینکه با صعود افسارگسیخته نرخ ارز و بروز پدیده قاچاق می تواند به تولید کشور ضربه وارد کند.

این سیاست می تواند به قاچاقچیان ارز و کالا اجازه فعالیت دهد. بنابراین سیاست کنترلی و نظارتی حساب شده و شدیدی را می طلبد.

آنچه مسلم است افراد مدعی ارز متقاضی باید حتما مورد شناسایی و ارزیابی قرار گیرند و حساب های آنها بررسی شود. منشاء ارز متقاضی باید حتما مشخص و شفاف باشد تا منجر به تخلف و سوء استفاده احتمالی نشود.

شفافیت منشاء تأمین ارز موضوعی بسیار مهم است که اگر نادیده گرفته شود تبعات آن می تواند دامن گیر اقتصاد کشور شود./

مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/30r
اخبار مرتبط
بهبود معیشت به عهده کارفرما نیست و به دوش دولت است و این موضوع که دولت چه میزان بودجه برای این منظور در نظر گرفته بسیار مهم است؛ هر چند بخشی از افزایش حقوق و دستمزد هر ساله به عهده کارفرماست اما بخشی که مربوط به رفاه اجتماعی است برعهده کارفرما نبوده و دولت وظیفه تامین آن را داردهر
در سال 99 هر چند اقدامات و تلاش هایی در جهت جهش تولید در کشور صورت گرفت، ولی کافی نبود و نتوانست اهداف اصلی این طرح را محقق کند و همچنان تولیدکنندگان با موانع متعددی دست و پنجه نرم می کنند که نیاز به یک رویکرد جدید و بازنگری جدی تمامی دستگاهها و قوا در این حوزه دارد.
اقتصاد کشور طی سال های اخیر با فراز و نشیب های فراوانی مواجه بوده است که بر فضای تولید و صنعت کشور بی تأثیر نبوده است و تولیدکنندگان و صنعتگران شریف ایرانی دوران های سخت بسیاری را در طول این سالها پشت سرگذاشته اند؛ در این حال امنیت غذایی مهم ترین مفهومی است که جامعه جهانی بشدت به تمرکز بر روی آن نیاز دارد.
کشور ما همواره از سیاست های اقتصادی سلیقه ای و غیر کارشناسانه و عدم وجود مدیران استراتژیک و برنامه ریزی اقتصادی صحیح و کارآمد متحمل آسیب شده و آزمون و خطاهای صورت گرفته امنیت اقتصادی و شرایط مطمئن سرمایه گذاری و کسب و کار را در کشور به مخاطره انداخته است.
در ایران به دلیل محدویت های موجود در بازارهای مالی و سرمایه، منابع بانکی (تسهیلات) یکی از عوامل مهم در تجهیز سرمایه در بخش کشاورزی است و حدود 93 درصد از کل تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی از محل منابع بانک کشاورزی است.
در سال 99 هر چند اقدامات و تلاش هایی در جهت جهش تولید در کشور صورت گرفت ولی کافی نبود و نتوانست اهداف اصلی این طرح را محقق کند و همچنان تولیدکنندگان با موانع متعددی دست و پنجه نرم می کنند.
کشور ایران هنوز اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد ولی به عبارتی هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ در حالی که عدم شایسته سالاری در استخدام ها به خوبی مشهود است.
بودجه های بالا برای ساخت فیلم های به اصطلاح فاخر، افزایش بی ضابطه دستمزد بازیگران تا گران شدن تجهیزات و دستمزد عوامل فیلم از دلایل بالا رفتن بودجه ساخت فیلم ها در سینماست؛ اما مسئله اینجاست که با وجود بالارفتن هزینه های تولید میزان مخاطبان روزانه سینما کاهش یافته است.
توسعه پایدار در تمامی عرصه‌ها حاصل ارتباط و تعامل میان سه قطب دولت، نخبگان و مردم است و برای رسیدن به چشم انداز توسعه پایدار ارتباط مستمر و گسترده صنعت و دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
ضعف نظام بانکداری کشور سال هاست که یکی از مهمترین موانع تولید در کشور است و همواره دست و پای تولیدکنندگان را بسته و نوعی حکمرانی ناعادلانه بر تولید و بنگاههای اقتصادی دارد؛ چه بسیار تولید کنندگانی که با وجود تولید محصولات با کیفیت و نوآورانه و تلاش برای ایجاد اشتغال پایدار مورد بی مهری نظام بانکی قرار گرفته و به تعطیلی کشیده شده اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید