صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۵
کد خبر: 4973
گزارشگر: 213
۶۳۹
۰
۰
۱۶
رئیس سازمان نقشه‌برداری از وقوع فاجعه زیست محیطی خبر داد

ایران «فرو نشست»؛ در چاه ها را ببندید و از برداشت آب‌ زیرزمینی دست بکشید!

ایران «فرو نشست»؛ در چاه ها را ببندید و از برداشت آب‌ زیرزمینی دست بکشید!
رئیس سازمان نقشه‌برداری از وقوع فاجعه زیست محیطی و نشست کردن ایران خبر داد در عین حال راه برون‌رفت از این بحران را «بستن در چاه‌ها، توقف برداشت آب‌های زیرزمینی و اجرای برنامه‌های نگهداشت ذخایر زمینی» عنوان کرد.

به گزارش آسیانیوز، رئیس سازمان نقشه‌برداری ایران می‌گوید از ۳۱ استان کشور، ۲۹ استان در خطر پدیده «فرونشست زمین» قرار دارند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان این که ایران در حال «نشست» کردن است، به مقام‌های کشور هشدار داد که باید «تصمیمات قاطع» در این زمینه اتخاذ کنند.

-----------------------------------

بیشتر بخوانید

وزیر دفاع اسرائیل گفت در حال «رویارو شدن» با ایران هستیم

اسراییل در تدارک حمله به ایران/رییس ستاد ارتش اسرائیل به جو بایدن هشدار داد

«جزییات» و تشریح محدودیت مشاغل و اماکن/احتمال تعطیلی تهران

--------------------------------------------------------------

ماهواره‌ ها «بمب ساعتی» تهران را رصد کردند

از پربازدیدهای «ساسی مانکن» و «صدف بیوتی» تا سرنوشت انتخابات و فوتبال یورو؟

-------------------------------------------------------------------------------------

به گفته وی، جلوگیری از روند افزایشی نرخ فرونشست، «نیاز به قدرتی فراتر از قدرت‌های اجرایی» دارد و در صورتی که جلو این روند گرفته نشود، «شاهد تخریب بزرگ زیست‌محیطی خواهیم بود.»


آقای جعفرزاده در عین حال راه برون‌رفت از این بحران را «بستن در چاه‌ها، توقف برداشت آب‌های زیرزمینی و اجرای برنامه‌های نگهداشت ذخایر زمینی» عنوان کرد.

وی با انتقاد از نحوه جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز گفت که به بهانه جمع‌آوری آب‌های سطحی، «اقدام به آسفالت‌کردن زمین شده که این امر موجب کاهش نفوذپذیری زمین شده است.»

پیش از این نیز موسسه تحقیقاتی اینتل‌لب که گروه بین‌المللی مشاوره اطلاعاتی است، با انتشار چند تصویر ماهواره‌ای، فرونشست زمین در اطراف تهران را «بمب ساعتی بی‌صدا» توصیف کرده و آن را تهدیدی برای ۱۳ میلیون نفر جمعیت ساکن در این مناطق دانسته است.

سال ۹۷ نیز مجله علمی «نیچر» در گزارشی اعلام کرد که بخش‌هایی از تهران سالانه ۲۵ سانتی‌متر نشست می‌کند که یکی از بالاترین رقم‌ها در جهان است./


https://www.asianews.ir/u/313
اخبار مرتبط
محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل توانیر، گفت که وضعیت در حدود یک ماه آینده «اضطراری» و سال ۱۴۰۰ «از چند جهت سالی استثنایی است.»
موسسه تحقیقاتی و اطلاعاتی «اینتل‌لَب» با انتشار تصاویر ماهواره‌ای، پدیده فرونشست در شهر تهران را «بمب ساعتی خاموش» خواند که جمعیت ۱۳ میلیونی و زیرساخت‌های پایتخت ایران را تهدید می‌کند.
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون میزان بارش در کشور حدود ۱۳۰ میلیمتر بوده است و این میزان نسبت به میانگین بلند‌مدت کشور بیش از ۴۰ درصد کمتر است؛ از این رو بدون هیچ تعارفی آب نیست.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفند گفت: این روزها به دلیل خشکسالی و کمبود دامی کشتار دام که بی‌رویه انجام می‌شود، بسیار است و همین موضوع سبب نگرانی جدی برای کمبود گوشت قرمز در نیمه دوم سال است که جهش قیمت‌ها و در نتیجه برگشت صف گوشت را به دنبال خواهد داشت.
محمد درویش، فعال محیط زیست گفت: بر اساس آمارهایی که معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، ۶۰ هزار روستا خالی از سکنه شده و جمعیت حاشیه‌نشینان از ۷۰۰ هزار نفر در سال ۵۶ به ۲۰ میلیون نفر رسیده است و بر اساس اعلام قوه قضاییه ۷۰ درصد جرم و جنایات در حاشیه شهرها رخ می دهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید