صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۰ / ۰۳:۰۲
کد خبر: 4979
گزارشگر: 213
۶۳۲
۰
۰
۱۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

اقتصاد؛ حلقه «مغفول» سینمای ایران

اقتصاد؛ حلقه «مغفول» سینمای ایران
صنایع فرهنگی نقش مهمی را در افزایش اشتغال، رشد اقتصادی، تقویت هویت ملی و دستیابی به توسعه پایدار ایفا می کنند و سینما نیز به عنوان یکی از اجزای صنایع فرهنگی می تواند، موجب رونق و تقویت هنر- صنعت و هنرهای وابسته به آن شده و ثروت، اعتبار و اشتغال زیادی را برای این هنر-صنعت فراهم کند.
سینما در حال حاضر نه تنها نوعی رسانه ارتباط جمعی، بلکه در عین حال رسانه ای هنری است. این چیزی است که آن را هم از هنرهای دیگر که هیچ یک، خود رسانه جمعی نیستند و هم از رسانه های دیگر که هیچکدام به خودی خود هنر نیستند، جدا میکند.

به دلیل همین ویژگی است که سینما در ارتباط با مخاطب قدرت و توانایی مضاعف پیدا میکند. هنر با احساسات و عواطف انسانها سروکار دارد و بر اندیشه و رفتار و کردار آنها به طور غیرمستقیم تأثیر میگذارد.

صنایع فرهنگی نقش مهمی را در افزایش اشتغال، رشد اقتصادی، تقویت هویت ملی و دستیابی به توسعه پایدار ایفا میکنند. سینما نیز به عنوان یکی از اجزای صنایع فرهنگی میتواند، موجب رونق و تقویت هنر- صنعت و هنرهای وابسته به آن شده و ثروت، اعتبار و اشتغال زیادی را برای این هنر-صنعت فراهم نماید.

با توجه به گسترش روزافزون علوم و فناوری ، طی چند دهه گذشته، حجم تولید فیلمهای سینمایی و ظرفیت سالنهای سینما در سطح جهان همواره رو به افزایش بوده است و بر اساس بررسی ها و تخمین های مراکز تخصصی، این روند رو به افزایش خواهد بود.

صنعت سینما شامل فرهنگ اقتصاد و ابعاد دیگر است که بهم کاملاً آمیخته شدهاند و هر بعدی به بعد دیگر پیوند خورده است.

در جریان هر فعالیت تولیدی بازدهی سود و زیان حائز اهمیت است. فیلم به عنوان یک فرآورده و محصول تولیدی نمیتواند در هیچ مقطعی از شکل گیری و تولید و عرضه خود، به مسائل اقتصادی بی اعتنایی نشان دهد.

سینمایی که بیمار است هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ اقتصادی مشکل دارد و در واقع یک سینمای خوب اقتصاد خوبی هم خواهد داشت.

در سینما نیز مانند بسیاری از کالاهای عمومی، هزینه های ثابت بیشتری نسبت به هزینه های متغیر دارند. در دوره تولید یک فیلم، حجم عظیمی از سرمایه به صورت تجهیزات، لوازم فنی و نیروی انسانی بکار گرفته میشود.

تولید فیلم، نخستین بار توسط بخش خصوصی به انگیزه نفع شخصی صورت گرفت. در تمام کشورهای دنیا، بیشترین و موفق ترین تولیدات سینمایی توسط صاحبان سرمایه های کلان و آن هم به انگیزه سود اقتصادی انجام شده است و در مواردی که دولت ها خواسته اند متولی تولید فیلم در کشور خود باشند، با شکست مواجه شدهاند. هم اینک نیز در اکثر کشورها، هر دخالت دولت در امر تولید فیلم، فقط جنبه سیاستگذاری و تأمین اهداف فرهنگی کلان کشور را دارد.

بودجه‌ای که دولت به موضوعات زیربنایی به ویژه صنعت در کشور اختصاص می‌دهد به شکل کافی به بخش فرهنگ اختصاص پیدا نمی‌کند بنابراین همیشه از یک ضعف در بخش بودجه صنایع خلاق به ویژه سینما رنج می‌بریم.

همچنین در تدوین برنامه‌های توسعه ای کشور به سهم بالقوه سینما طی سال‌های گذشته به درستی توجه نشده است.

کل گردش مالی سینمای ایران با بودجه یک فیلم سینمایی متوسط در هالیوود یا بالیوود برابر است برخی منتقدان معتقدند این حاصل تزریق نگاه دولتی است.

دولت باید شرایطی را فراهم بیاورد که استعدادها فرصت بروز و عرصه فعالیت بیابند و تولیدکننده به طور بدیهی از مواهب مادی و معنوی هنر خود و امکانات و تسهیلات موجود بهره مند گردد .

بازاریابی یک فن و هنر مجزا برای معرفی آثار سینمایی محسوب می‌شود که در این مسئله ضعف داریم. شرکت های پخش نیز سرمایه کافی ندارند. این موضوع خود در پخش آثار سینمایی ما در بخش بین الملل ایجاد مشکل می کند.

سرمایه گذار همیشه با ریسک بسیار بزرگی روبرو خواهد بود. ممکن است یک فیلم در مرحله اکران با توفیق تجاری مواجه شود و صدها برابر هزینه تولید را نصیب سرمایه گذار آن کند و نیز ممکن است که فیلم با توفیق تجاری مواجه نشود و حتی هزینه تولید اولیه را نیز جبران نکند. بنابراین دامنه ریسک سرمایه گذاری در این صنعت بسیار بالاست.

متغیرهای حاکم بر بازار سینما باعث می‌شود تا هرگونه پیش‌بینی ثابت درباره این صنعت و بازار محال باشد.

علیرغم بار هنری بسیاری از فیلم ها در ایران و سینمای فاخری که داریم متاسفانه اقتصاد سینما حلقه مفقوده ای بوده است که در طول این سال ها همواره مورد غفلت قرار گرفته و این یکی از مهمترین ضعف های سینمای ماست./
مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/318
اخبار مرتبط
بودجه های بالا برای ساخت فیلم های به اصطلاح فاخر، افزایش بی ضابطه دستمزد بازیگران تا گران شدن تجهیزات و دستمزد عوامل فیلم از دلایل بالا رفتن بودجه ساخت فیلم ها در سینماست؛ اما مسئله اینجاست که با وجود بالارفتن هزینه های تولید میزان مخاطبان روزانه سینما کاهش یافته است.
محمد شیرکوند، فعال گردشگری گفت: کشور ما در بالاترین خط تحریم ممکن قرار دارد و حوزه سیاسی و دیپلماسی آن دچار پیچیدگی‌های مخصوص به خود است؛ به طوری که در ظرف مدت ۱۵ روز در مراسم اربعین بالاترین سطح خدمات گردشگری اعم از خدمات ارزی، بیمه، پزشکی و حتی خدمات ویزا را حتی به اقوام غیر ایرانی و به جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ارائه می دهد؛ اما زمانی که نوبت به گردشگری داخلی و ورودی می‌رسد، مدام می گویند که می‌خواهیم اما نمی‌توانیم.
وکیل خواهر بابک خرمدین گفت از کسانی که به انتشار مسائل مربوط به این پرونده در فضای مجازی، نشر اکاذیب و طرح ادعاهای واهی یا ساخت فیلم و مستند بدون دستور مقام قضائی اقدام کرده‌اند شکایت می‌کند؛ این در حالی است که دوستان و دانشجویان این هنرمند نیز در مراسم یادبود او تاکید کردند که مردم به شایعات درباره «بابک» بی توجه باشند.
سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: پدر و مادر خرمدین به قتل داماد و دختر خودشان هم اعتراف کردند و گفتند آنها را هم به روش تکه تکه کردن جسد به قتل رسانده اند.
پدر بابک خرمدین، کارگردان سینما پس از قتل پسرش احساس رضایت می کند و پس از اعتراف به انگیزه اش برای قتل فرزندش شکرگزاری و دعا کرده است این قتل با همکاری مادر این کارگردان سینما صورت گرفته است
رکودی که سینمای ایران تجربه می کند شاید در تاریخ هنر هفتم بی سابقه است و سینما اگر بخواهد کماکان به حیات خود ادامه دهد، ناگزیر است بر اساس تغییراتی که ویروس همه گیر کرونا در مختصات محصولات فرهنگی جهان ایجاد کرده، محصولات خود را ارائه کند.
در پی انتشار بیانیه ۱۸ سینماگر ایرانی علیه سند همکاری ایران و چین و علی‌رغم انتشار خبرهایی مبنی بر فشار بر آنان برای پس گرفتن امضای خود، ۴۳ سینماگر و نویسنده دیگر هم به امضاکنندگان این بیانیه پیوستند.
هر چند سینمای ایران پیش از کرونا نیز حال و روز خوبی نداشت ولی تاسیس پردیس های جدید سینمایی تا حدودی شرایط را امیدوار کننده کرده بود، اما با هجوم کرونا شرایط به مرز بحرانی رسید و بسیاری از سینماها به آستانه ورشکستگی رسیدند و تولیدکنندگان فیلم با هزینه های سرسام آور تولید امیدی به بازگشت سرمایه نداشته و این موضوع تولید فیلم را با یک بحران غیرقابل جبران مواجه کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید