صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۰ / ۰۱:۱۴
کد خبر: 4995
گزارشگر: 213
۸۰۱
۰
۰
۷
آمریکا قتل وونیل مویس را محکوم کرد

چرا رئیس‌جمهور هائیتی ترور شد؟

چرا رئیس‌جمهور هائیتی ترور شد؟
وونیل مویس، رئیس‌جمهوری ۵۳ ساله این کشور، نیمه‌شب چهارشنبه در اقامتگاه خصوصی خود توسط افراد ناشناس به قتل رسید که این حادثه باعث افزایش نگرانی در مورد گسترش آشوب در این کشور شده است؛ در حالی که دولت آمریکا در حال ارزیابی «حمله فاجعه‌بار» به اقامتگاه رئیس‌جمهوری هائیتی است.

به گزارش آسیانیوز، دولت هائیتی روز چهارشنبه ۱۶ تیر اعلام کرد که جوونیل مویس، رئیس‌جمهوری ۵۳ ساله این کشور، نیمه‌شب چهارشنبه در اقامتگاه خصوصی خود توسط افراد ناشناس به قتل رسید. این حادثه باعث افزایش نگرانی در مورد گسترش آشوب در این کشور شده است.

پورتو پرنس، پایتخت هائیتی، در ماه‌های اخیر صحنه درگیری‌ مسلحانه بین دسته‌های تبهکار رقیب و نیروهای پلیس با اعضای این دسته‌ها بوده است و بسیاری از محلات این شهر کاملا ناامن شده‌اند.

----------------------------------

بیشتر بخوانید

وزیر دفاع اسرائیل گفت در حال «رویارو شدن» با ایران هستیم

اسراییل در تدارک حمله به ایران/رییس ستاد ارتش اسرائیل به جو بایدن هشدار داد

«جزییات» و تشریح محدودیت مشاغل و اماکن/احتمال تعطیلی تهران

--------------------------------------------------------------

ماهواره‌ ها «بمب ساعتی» تهران را رصد کردند

از پربازدیدهای «ساسی مانکن» و «صدف بیوتی» تا سرنوشت انتخابات و فوتبال یورو؟

-------------------------------------------------------------------------------------

کلود ژوزف، نخست‌وزیر هائیتی، در بیانیه‌ای گفت در حمله مسلحانه به اقامتگاه رئیس‌جمهوری که حدود ساعت یک نیمه شب روی داد همسر او نیز به ضرب گلوله مجروح شد و اکنون در بیمارستان تحت معالجه است.


نخست‌وزیر هائیتی افزود: «گروهی از افراد ناشناس که برخی از آن‌ها به زبان اسپانیایی حرف می‌زدند به اقامتگاه خصوصی رئیس‌جمهوری حمله کرده و او را به ضرب گلوله کشتند».

کلود ژوزف گفت که پایتخت تحت کنترل نیروهای پلیس و ارتش است ولی پس از وقوع حمله به اقامتگاه رئیس‌جمهوری صدای تیراندازی در سراسر شهر به گوش می‌رسید.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از قتل رئیس‌جمهوری هائیتی شوکه و غمگین شده است.

او این «حمله فجیع» را محکوم و برای همسر جوونل مویس آرزوی بهبودی کرد.

آقای بایدن تصریح کرد: «ایالات متحده با مردم هائیتی ابراز همدردی کرده و آماده کمک به این کشور است».

با توجه به بحران عمیق سیاسی، وضعیت ناگوار زندگی اکثریت مردم و کمبود شدید مواد غذایی، نگرانی از بروز آشوب و ناآرامی در سراسر کشور افزایش یافته است. جمهوری دومینیکن اعلام کرد که مرز مشترک خود با هائیتی را مسدود کرده است.

دلایل اصلی ناآرامی و خشونت‌های ماه‌های اخیر بی‌ثباتی سیاسی و افزایش شدید فقر در هائیتی است.

هائیتی با حدود یازده میلیون نفر جمعیت فقیرترین کشور در نیمکره غربی است. این کشور از زمان سقوط رژیم دیکتاتوری دووالیه در سال ۱۹۸۶ دستخوش بی‌ثباتی بوده و چند کودتا و دخالت نظامی خارجی را پشت سر گذاشته است.

در سال ۲۰۰۴ در پی سرنگونی حکومت هائیتی در نتیجه یک شورش مسلحانه، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به این کشور اعزام شدند و تا سال ۲۰۱۹ در هائیتی مستقر بودند. علاوه بر این، طی دو دهه اخیر این کشور شاهد فجایع طبیعی متعددی بوده که شدیدترین مورد آن زلزله سال ۲۰۱۰ بود.

جوونیل مویس که قبل از ورود به سیاست تاجر موز بود، از ابتدای دوران ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۱۷ با اعتراضات شدید مخالفانش روبرو شد. مخالفان آقای مویس در سال جاری او را به تلاش برای برقراری یک نظام دیکتاتوری از طریق تمدید دوران ریاست‌جمهوری متهم کردند. آقای مویس این اتهامات را رد می‌کرد.

نخست‌وزیر هائیتی به طور موقت عهده‌دار سمت ریاست‌جمهوری خواهد بود. او گفت: «تمامی اقدامات لازم برای تضمین بقای کشور و حفاظت از ملت انجام خواهد شد».

سفارت آمریکا در پورتو پرنس اعلام کرد که به دلیل «وضعیت امنیتی» روز چهارشنبه تعطیل خواهد بود.

مدیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت دولت آمریکا در حال ارزیابی «حمله فاجعه‌بار» به اقامتگاه رئیس‌جمهوری هائیتی است و نتایج این بررسی در اختیار جو بایدن قرار خواهد گرفت.

او افزود: «دولت آمریکا آماده است هرگونه کمکی که ضروری باشد در اختیار هائیتی قرار دهد و مردم هائیتی باید بدانند که آمریکا در کنار آن‌ها خواهد بود».

دولت آمریکا روز ۱۰ تیر در بیانیه‌ای نقض سیستماتیک حقوق بشر، سرکوب آزادی‌های اساسی و حمله به رسانه‌ها در هائیتی را محکوم کرد و از دولت آن کشور خواست با رشد دسته‌های تبهکار و مسلح مقابله کند.

دولت جمهوری دومینیکن روز چهارشنبه در مورد تحولات هائیتی جلسه فوق‌العاده‌ تشکیل داد ولی رئیس‌جمهوری این کشور هنوز بیانیه‌ای صادر نکرده است./


https://www.asianews.ir/u/31p
اخبار مرتبط
یک مداح «مشهور» در ماهشهر در استان خوزستان به قتل رسیده است.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: توافق نانوشته‌ای بین روسیه و آمریکا درباره آینده وجود دارد و در این میان حتی اگر برخی سیاسیون و محافل اقتدارگرا، حاکمیت گروه تروریستی طالبان را با نقشه راه خود همسوتر از دولت اشرف غنی بدانند، باید توجه کنند که اولا ذات گروه طالبان با تخاصم با ایران سرشته است و قطعا اعتماد به آنها یک خوش بینی خطرناک است.
علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات، گفت در ۱۰ سال گذشته، نفوذ موساد در بخش‌های مختلف ایران به حدی رسیده که جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند.
سه عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، که پس از پایان درگیری‌های اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه به اسرائیل سفر کرده‌اند، مدعی شدند که جهان باید یک‌صدا در برابر تهدید و رفتارهای یران بایستد.
بررسی ارقام منتشرشده در آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده در آخر هفته گذشته از فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت خام متعلق به ایران از سوی آمریکا در ماه مارس خبر می‌دهد؛ این در حالی است که مقامات دادگستری آمریکا در دولت ترامپ گفته بودند، پول از حاصل فروش این محموله‌ها به «قربانیان تروریسم دولتی» اختصاص داده شود.
گزارش‌ها از افغانستان حاکی است انفجار مرگبار در خودروی بمب گذاری شده حداقل ۲۱ نفر کشته و بیش از ۹۰ نفر زخمی شده‌اند، رییس شورای ولایتی لوگر، گفته است که شمار تلفات این رویداد رو به افزایش است.
کنت مکنزی فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ادعا کرد که تلاش ایران برای سلطه بر منطقه‌، منشاء بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه است.
وزارت خارجه آمریکا مدعی شد در برابر دریافت اطلاعاتی که به دستگیری «سلیم عیاش»، عضو گروه حزب‌الله لبنان و متهم به دست داشتن در ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان بینجامد،10 میلیون دلار جایزه نقدی پرداخت خواهد کرد.
گزارش‌ها حاکی است گه بامداد یکشنبه،یکم فروردین، انفجاری در شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان یک کشته و سه زخمی برجای گذاشته است و قرمانه قرارگاه منطقه ای قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران اعلام کرده است که این انفجار یک «حادثه تروریستی» بوده است.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته امضای فرمانی، «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.در بخشی از متن این دستور آمده است: به این نتیجه رسیده‌ام که وضعیت اضطراری ملی در خصوص ایران که در فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ اعلام شد ادامه خواهد یافت و در واکنش به این تهدید تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران برجای خود باقی خواهد ماند».
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید