صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۰ / ۲۲:۲۷
کد خبر: 4999
گزارشگر: 2
۸۸۳
۰
۰
۵
مشکلات قلب

علل بیماری های قلبی

علل بیماری های قلبی
دانستن نحوه کار قلب می تواند به درک علت ایجاد بیماری‌های قلبی کمک کند.

به گزارش واحد تبلیغاتی آسیانیوز؛ علت ایجاد بیماری‌های قلبی به نوع بیماری قلبی بستگی دارند. طبق نظر بهترین و با تجربه ترین پزشکان قلب و عروق در ایران انواع مختلفی از بیماری‌های قلبی وجود دارد. دانستن نحوه کار قلب، می تواند به درک علت ایجاد بیماری‌های قلبی کمک کند.


قلب چگونه کار می‌کند؟


قلب شما در واقع یک پمپ است. قلب یک اندام ماهیچه‌ای به اندازه مشت است که در مرکز قفسه سینه با کمی تمایل به سمت چپ قرار گرفته‌است. ساختار قلب به دو قسمت چپ و راست تقسیم شده است:


  سمت راست قلب شامل دهلیز و بطن راست است. خون در این سمت قلب جمع می شود و سپس از طریق سرخرگ های ریوی به سمت ریه ها پمپ می شود.
  ریه‌ها منبع اکسیژن خون را تجدید می کنند. ریه‌ها هم چنین کربن دی‌اکسید، که یک ماده دفعی است، را از خون خارج می‌کنند.
  سپس خون غنی از اکسیژن وارد سمت چپ قلب می شود، که شامل دهلیز و بطن چپ است.
  سمت چپ قلب، خون را از طریق بزرگ‌ترین سرخرگ بدن (آئورت) پمپ می‌کند تا اکسیژن بافت‌های بدن را تامین کند.


دریچه‌های قلب:


چهار دریچه ی قلب، با باز و بسته شدن در مسیر درست و در زمان درست، جریان خون را در قلب حفظ می کنند. دریچه های قلب برای عملکرد درست، باید ساختار درستی داشته باشند، باید به صورت کامل باز شوند و سپس کامل بسته شوند تا هیچ نشتی وجود نداشته باشد. چهار دریچه‌ی قلب عبارتند از:


  دریچه سه لختی
  دریچه میترال
  دریچه ریوی
  دریچه آئورتی


ضربان قلب:


قلب تپنده در یک چرخه ادامه دار، فشرده (منقبض) و ریکس می شود.


  در طول انقباض (سیستول)، بطن‌ها منقبض می‌شوند و خون را وارد رگ‌های بدن و ریه های شما می‌کنند.
  در طول آرامش (دیاستول)، بطن‌ها با خونی که از حفره‌های بالایی (دهلیز چپ و راست) می‌آید، پر می شوند.


سیستم الکتریکی:


سیم‌کشی الکتریکی قلب شما، باعث تپیدن آن می‌شود. ضربان قلب، مبادله مداوم خون غنی از اکسیژن با خون کم اکسیژن را کنترل می‌کند. و این مبادله است که شما را زنده نگه می‌دارد. سیگنال‌های الکتریکی، در حفره بالایی و سمت راست (دهلیز راست) شروع می‌شوند و از طریق مسیرهای ویژه ای به سمت بطن ها حرکت می‌کنند، و در نهایت سیگنال لازم برای تپیدن، را تحویل می دهند. این سیستم، ضربان قلب شما را در یک ریتم هماهنگ شده و نرمال نگه می دارد، ریتمی که خون شما را در جریان نگه می دارد.


علل ایجاد بیماری‌های عروق کرونری:


تشکیل پلاک های چربی در سرخرگ ها (آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین)، شایع‌ترین علت بیماری عروق کرونری است. عادت‌های بد سبک زندگی مانند رژیم غذایی ضعیف، ورزش نکردن، اضافه‌وزن و سیگار کشیدن می‌تواند منجر به بیماری تصلب شرایین شود.


علل ایجاد آریتمی های قلبی:


علل شایع آریتمی، یا شرایط که می‌تواند منجر به آریتمی شود عبارتند از:


  بیماری سرخرگ های کرونری
 • دیابت
  اعتیاد به مواد مخدر
  مصرف بیش از حد الکل و کافئین
  نقص‌های مادرزادی قلبی
  سیگار کشیدن
  برخی داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی، مکمل‌های رژیمی و درمان‌های گیاهی
  استرس
  بیماری‌ دریچه های قلبی


در یک فرد سالم با یک قلب سالم و طبیعی، بعید است که یک آریتمی قلبی مرگبار بدون یک محرک خارجی، مانند شوک الکتریکی و یا استفاده از مواد مخدر غیر قانونی، ایجاد شود. با این حال، در قلبی که بیمار یا ناقص است، سیگنال‌های الکتریکی قلب ممکن است به درستی شروع نشوند یا مسیر درست را در قلب طی نکنند و در نهایت احتمال ایجاد آریتمی ها را بیشتر می کند.


علل ایجاد نقص‌های مادرزادی قلبی:


نقص‌های مادرزادی قلبی معمولا در زمان رشد جنین در رحم، به وجود می آیند. نقص های مادرزادی قلب ممکن است در زمان تکامل قلب ایجاد شوند. برخی شرایط پزشکی، داروها و ژن‌ها می‌توانند در ایجاد نقص‌های قلب نقش داشته باشند.
نقص‌های قلب در بزرگسالان نیز می توانند به وجود آید. با افزایش سن، ساختار قلب شما می‌تواند تغییر کند و باعث ایجاد نواقص قلبی شود.


علل ایجاد کاردیومیوپاتی:


علت ایجاد کاردیومیوپاتی یا ضخیم یا بزرگ شدن ماهیچه قلب، به نوع کاردیومیوپاتی بستگی دارد:


  کاردیومیوپاتی دیلاته یا گشاد شده. علت این نوع از کاردیومیوپاتی که شایع ترین نوع آن هم هست، عموما ناشناخته است. این شرایط معمولا باعث می‌شود بطن چپ بزرگ شود. کاردیومیوپاتی دیلاته، ممکن است در نتیجه کاهش جریان خون به قلب (بیماری ایسکمیک قلب) ایجاد شود، که از آسیب پس از حمله قلبی، عفونت، سموم و برخی داروها از جمله داروهای سرطان، ناشی می شود. این بیماری همچنین ممکن است از پدر و مادر به ارث رسیده باشد.
  کاردیومیوپاتی هایپرتروپیک. این نوع از کاردیومیوپاتی، معمولا از طریق خانواده منتقل می شود (ارثی است). همچنین ممکن است، در طول زمان و به دلیل فشار خون بالا و یا پیری ایجاد شود.
  کاردیومیوپاتی محدود کننده. این نوع که کمترین شیوع را دارد، باعث می‌شود ماهیچه قلب سخت شود و قابلیت ارتجاعی کمتری داشته باشد. این بیماری می‌تواند به دلیل نامعلومی ایجاد شود. یا اینکه ممکن است از بیماری‌هایی مانند اختلالات بافت همبند و یا تجمع پروتئین‌های غیر عادی (آمیلوئیدوز) ناشی شود.


علل ابتلا به عفونت قلب:


یک عفونت قلبی، مانند اندوکاردیت زمانی ایجاد می‌شود که میکروب‌ها به ماهیچه قلب شما برسند. شایع‌ترین علل عفونت قلبی عبارتند از:


  باکتری
  ویروس‌ها
  انگل ها


علل بیماری دریچه های قلبی:


چیزهای زیادی می توانند باعث ایجاد بیماری در دریچه های قلب شما شوند. شما ممکن است به صورت مادرزادی مبتلا به بیماری دریچه های قلب باشید، علاوه بر این، عوامل زیر هم ممکن ایت به دریچه های قلب آسیب برسانند:


  تب روماتیسمی
  عفونت‌ها (اندوکاردیت عفونی)
  اختلال در بافت همبند.

عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی


عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عبارتند از:


  سن. افزایش سن، خطر آسیب یا تنگ شدن شریان‌ها یا سفت شدن یا ضعیف شدن ماهیچه قلب را افزایش می دهد.
  جنسیت. مردان عموما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. خطر ابتلا برای زنان بعد از یائسگی، افزایش می‌یابد.
  تاریخچه خانوادگی. تاریخچه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی، ریسک بیماری عروق کرونری را افزایش می‌دهد، به خصوص اگر یک والد در سنین پایین (قبل از ۵۵ سال برای خویشاوند مذکر، مانند برادر یا پدر شما، و ۶۵ سال برای خویشاوند مونث، مانند مادر و یا خواهر شما) به بیماری های قلبی مبتلا شده باشد.
  سیگار کشیدن. نیکوتین باعث سخت شدن رگ‌های خونی شما می‌شود و مونوکسید کربن می‌تواند به غشا درونی رگ ها آسیب بزند و باعث شود که افراد سیگاری بیشتر مستعد ابتلا به تصلب شرایین باشند. حملات قلبی، در سیگاری‌ها رایج‌تر از غیر سیگاری هاست.
  رژیم غذایی ضعیف. رژیم غذایی که چربی، نمک، قند و کلسترول بالایی داشته باشد، می‌تواند به ایجاد بیماری‌های قلبی کمک کند.
  فشار خون بالا. فشار خون بالای کنترل نشده، می‌تواند منجر به سخت شدن و ضخیم شدن رگ‌های شما شود و باعث تنگ شدن رگ هایی شود که خون در آنها جریان دارد.
  سطح کلسترول بالا. میزان بالای کلسترول در خون شما می‌تواند خطر تشکیل پلاک چربی و تصلب شرایین را افزایش دهد.
  دیابت. دیابت ریسک ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. هر دو بیماری، عوامل خطر مشابهی دارند، مانند چاقی و فشار خون بالا.
  چاقی. اضافه وزن معمولا باعث بدتر شدن بقیه‌ی عوامل خطر بیماری‌های قلبی می شود.
  نداشتن فعالیت بدنی. ورزش نکردن هم با بسیاری از اشکال بیماری‌های قلبی و برخی عوامل خطر دیگر آن، همراه است.
  استرس. استرس رها نشده، ممکن است به شریان‌ها آسیب بزند و باعث بدتر شدن دیگر عوامل خطر بیماری های قلبی شود.
  سلامت دندانی ضعیف. مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و تمیز کردن لثه، و چکاپ منظم دندان، اهمیت زیادی دارد. اگر دندان ها و لثه های شما سالم نباشند، ممکن است میکروب ها وارد جریان خون شوند و به قلب شما برسد و باعث ایجاد اندوکاردیت شوند.بیماری های قلبی

مشکلات قلب


مشکلات مربوط به بیماری‌های قلبی عبارتند از:


  نارسایی قلبی. نارسایی قلبی، یکی از رایج‌ترین مشکلات ناشی از بیماری‌های قلبی است. نارسایی قلب زمانی اتفاق می افتد که قلب شما نمی‌تواند خون کافی را برای برآورده کردن نیازهای بدنتان، پمپ کند. نارسایی قلبی می‌تواند ناشی از بیماری‌های قلبی مختلف باشد، از جمله: نواقص قلبی، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های دریچه های قلب، عفونت‌های قلبی و یا کاردیومیوپاتی باشد.
  حمله قلبی. حمله قلبی زمانی اتفای می افتد که یک لخته خون، جریان خون را در رگ های تغذیه کننده قلب، مسدود می کند. حمله قلبی احتمالا باعث آسیب دیدن یا از بین رفتن بخشی از ماهیچه قلب می شود. تصلب شرایین، می تواند منجر به حمله قلبی شود.
  سکته مغزی. عوامل خطری که منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند، همچنین می‌توانند منجر به سکته مغزی ایسکمیک هم شوند. سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که شریان‌های مغز، تنگ یا مسدود می شوند، و در نتیجه خون کافی به مغز نمی رسد. سکته مغزی، یه شرایط پزشکی اورژانسی است که در آن بافت مغز در عرض چند دقیقه، شروع به مردن می کنند.
  آئوریسم. یک مشکل جدی؛ که می‌تواند در هر جایی از بدن شما رخ دهد. آئوریسم یک برآمدگی در دیواره شریان است. اگر این برآمدگی در دیواره رگ پاره شود، ممکن است منجر به خونریزی داخلی شود.
  بیماری سرخرگ محیطی. هنگامی که به بیماری سرخرگ محیطی مبتلا می شوید، اندام های انتهایی، معمولا پاهایتان، به اندازه کافی جریان خون دریافت نمی‌کنند. این امر موجب بروز علائمی می شود که، شاخص ترین آنها درد پا در هنگام پیاده روی (لنگی) است. تصلب شرایین هم می‌تواند منجر به بیماری سرخرگ محیطی شود.
  ایست قلبی ناگهانی. ایست قلبی ناگهانی، به از دست دادن ناگهانی و غیر منتظره عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری گفته می شود که اغلب از آریتمی ناشی می‌شود. ایست قلبی ناگهانی، یک وضعیت اورژانسی پزشکی است. و اگر فورا درمان نشود، منجر به مرگ ناگهانی می‌شود.

پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی


نمی توان از ایجاد انواع خاصی از بیماری‌های قلبی مانند نواقص مادرزادی قلبی جلوگیری کرد. با این حال، همان تغییر سبک زندگی که می‌تواند باعث بهبود بیماری قلبی شما شود، می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی هم به شما کمک کند، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی موارد زیر را رعایت کنید:


  سیگار نکشید.
  دیگر مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت را کنترل کنید.
  حداقل ۳۰ دقیقه در روز، و در اغلب روزهای هفته، ورزش کنید.
  یک رژیم غذایی با نمک و چربی اشباع شده کمتر، انتخاب کنید.
  سعی کنید خود را در وزن سالم نگه دارید.
  استرس را کاهش داده و مدیریت کنید.
  بهداشت خوب فراموش نشود.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/31z
اخبار مرتبط
روانشناسی مطالعه ی ذهن و رفتار است. این مطالعه شامل تأثیرات بیولوژیکی، فشارهای اجتماعی و عوامل محیطی که بر نحوه ی تفکر، عمل و احساس افراد تأثیر میگذارد، می شود.
زنان در ویژگی‌های زنانگی بسیاری از جمله دوره‌های قاعدگی(پریودی)، با یکدیگر متفاوتند. در برخی از آنها، خونریزی قاعدگی مانند ساعت منظم و مداوم بوده و در برخی دیگر لحظه‌ای و غیر قابل پیش‌بینی است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید