صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۱
کد خبر: 5007
گزارشگر: 213
۲۲۶۱
۰
۰
۱۵
ادعای دولت افغانستان درباره هدایت و اداره طالبان از سوی ایران

اشرف غنی گفت ایران طالبان را «اداره» می کند/«نگرانی» از حمله طالبان به «کادر درمان کرونا»

اشرف غنی گفت ایران طالبان را «اداره» می کند/«نگرانی» از حمله طالبان به «کادر درمان کرونا»
همزمان با درخواست دولت افغانستان برای بازگرداندن سربازان پناه آورده به ایران، مشاور اشرف غنی جمهوری اسلامی ایران را به «اداره» طالبان با هدف مسلط شدن بر گمرک افغانستان متهم کرد.

به گزارش آسیانیوز، همزمان با درخواست دولت افغانستان برای بازگرداندن سربازان پناه آورده به ایران، مشاور اشرف غنی جمهوری اسلامی را به «اداره» طالبان با هدف مسلط شدن بر گمرک افغانستان متهم کرد.

وبسایت نور نیوز، امروز؛ جمعه ۱۸ تیرماه به نقل از یک مقام آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح که نامش ذکر نشده خبر داد که دولت افغانستان از ایران خواسته‌ تا نیروهای مرزبانی این کشور به کابل بازگردانده شوند.

---------------------

بیشتر بخوانید:

افغانستان دوباره با «خون» دانشگاهیان «رنگین» شد

«نگرانی» بازنشستگان؛ مجلس همسان سازی دقیق را مصوب کند!

---------------------------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید:

بهروز وثوقی گفت بازگشتم به وطن کار «تقدیر» است!

«قطعی شدن همسان سازی» با حضور نماینده بازنشستگان در مجلس

-------------------------------------------------------------

روز پنجشنبه گمرک و گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه در ولایت هرات افغانستان، هم‌جوار با مرز دوغارون در ایران، به دست نیروهای طالبان سقوط کرد و نیروهای مرزبانی این کشور به ایران پناه آوردند.


تصاویری از سربازان افغانستانی پناه‌برده به ایران در رسانه‌های اجتماعی و همچنین کانال‌های تلگرامی وابسته به سپاه پاسداران منتشر شده است.

همزمان فرهاد آریانفر، معاون عملیات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیز روز جمعه در بازدید از مرزهای شرقی گفت: «کوچک‌ترین تحرک در مجاورت مرزها را به دقت تحت نظر داریم و اجازه کوچک‌ترین تردد و ورود غیر مجاز از طریق این مرزها را نخواهیم داد.»

-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

درمان پریودی نامنظم و دلایل آن

مرگ کودکی که «پیر» شده بود!

قتل مداح «معروف» در ماهشهر با کلاشینکف

ماهواره‌ ها «بمب ساعتی» تهران را رصد کردند

اینترنت برای همه اهالی زمین تا دو ماه دیگر

از پربازدیدهای «ساسی مانکن» و «صدف بیوتی» تا سرنوشت انتخابات و فوتبال یورو؟

----------------------------------------------------------------------------------------

در همین حال شاحسین مرتضوی، مشاور رییس جمهوری افغانستان، با انتشار تصویری مربوط به حضور طالبان در منطقه هم‌مرز با ایران نوشت: «برخی کشورهای همسایه به صورت هدفمند طالبان را سوق و اداره می‌کنند تا به گمرک‌ها تسلط پیدا کنند. اخلال در جمع آوری عواید و بازار از اهداف اصلی آنان است.»

از سوی دیگر هیات چهار نفره طالبان که برای گفت‌وگو با مقام‌های روسیه به مسکو رفته است روز جمعه در نشستی خبری اعلام کرد که گذرگاه‌های مرزی که به کنترل این گروه درآمده فعالیت عادی خود را ادامه می‌دهند.

اعضای این هیات، به ریاست ملا شهاب‌الدین دلاور، با ادعای اینکه طالبان در حال حاضر ۸۵ درصد از مناطق افغانستان را در کنترل دارد گفتند در حال تبادل نظر با دولت افغانستان درباره آتش‌بس احتمالی هستند.

اعضای این هیات همچنین گفتند که طالبان هیچ قولی به آمریکا مبنی بر عدم حمله به مراکز ولایات افغانستان نداده است.

این هیات چهار نفره روز پنجشنبه وارد مسکو شد و با ضمیر کابل‌اف، نماینده رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، گفت‌وگو کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز جمعه با تاکید بر ضرورت «گفت‌وگو با طالبان» اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در جریان تماس‌های اخیر است.

او گفت که این تماس‌ها «به خاطر وضعیت پرتنش در افغانستان و همین طور تحولات در مرز افغانستان و تاجیکستان، مهم هستند.»

پیش از این نیز نشستی دو روزه در تهران با شرکت نمایندگان گروه طالبان و سه هیات افغانستانی برگزار شد که روز پنجشنبه پایان یافت. از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی از احتمال سخت‌تر شدن دسترسی به مناطق افغانستان ابراز نگرانی کرد.

ریک برنان، از مدیران منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی، روز جمعه گفت: «وضعیت در حال حاضر به شدت نگران‌کننده و سیال است. نگرانیم که برای ارائه خدمات پزشکی اساسی [به مناطق افغانستان] دسترسی نداشته باشیم. همچنین نگران حمله به کادر درمانی هستیم.»

گروه طالبان از اواسط اردیبهشت امسال حملات خود را در چند جبهه در افغانستان آغاز کرده است.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، اعلام کرده است که نیروهای ایالات متحده تا نهم شهریورماه به طور کامل از افغانستان خارج خواهند شد.

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، نیز با اشاره به خروج نیروهای بین‌المللی از این کشور اعلام کرده که دولت توانایی مدیریت این دوره را دارد./


https://www.asianews.ir/u/327
اخبار مرتبط
در مقاله «اسلامی شدن ایران بدون انقلاب ۵۷»که چندی پیش در آسیانیوز منتشر شد، به این موضوع رسیدیم که موج اسلامگرایی و اسلام سیاسی در اواخر دهه شصت قرن گذشته میلادی آغاز و با شکست اعراب در جنگ ۱۹۷۳ با اسرائیل اوج گرفت؛ در واقع موج اسلامگرایی به نحوی باعث شد تا معادلات قدرت در نیمه دوم قرن بیستم به کلی تغییر کرده و با سقوط شوروی بابت ورودش به افغانستان و نابودی متحدانش، نظم جدیدی در جهان شکل بگیرد؛ نظمی که مجددا در اثر بهار عربی تغییرات جدی را تجربه کرد.
گزارش‌ها از افغانستان حاکی است انفجار مرگبار در خودروی بمب گذاری شده حداقل ۲۱ نفر کشته و بیش از ۹۰ نفر زخمی شده‌اند، رییس شورای ولایتی لوگر، گفته است که شمار تلفات این رویداد رو به افزایش است.
کنت مکنزی فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ادعا کرد که تلاش ایران برای سلطه بر منطقه‌، منشاء بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه است.
امروزشنبه 25 بهمن حوالی ظهر، انفجار مهیبی در نقطه صفر مرزی ایران به سمت گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان رخ داد و در حالی که هنوز از تلفات احتمالی این حادثه خبری در دست نیست، یک مسئول محلی گفته است که تلفات حادثه «زیاد خواهد بود».
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید