صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۱
کد خبر: 5020
گزارشگر: 213
۱۱۳۸
۰
۰
۴
دز سوم و واکسینه شدن در برابر کرونای دلتا

چه افرادی باید «سومین دز واکسن کرونا» را دریافت کنند؟

چه افرادی باید «سومین دز واکسن کرونا» را دریافت کنند؟
تزریق سومین دوز واکسن، گامی کمکی برای تقویت ضریب ایمنی تلقی می‌شود و ادارات درمانی و دارویی آمریکا آن را ضروری نمی‌دانند و این دوز برای اغلب گروه‌ها مفید خواهد بود.

به گزارش آسیانیوز، تزریق سومین دوز واکسن، گامی کمکی برای تقویت ضریب ایمنی تلقی می‌شود و ادارات درمانی و دارویی آمریکا آن را ضروری نمی‌دانند و  این دوز برای گروه‌هایی مفید خواهد بود.

در حالی که بسیاری کشورها با کمبود واکسن روبرو هستند و میلیون‌ها نفر هنوز دوز نخست واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، بحثی در باره دوز سوم واکسیناسیون درگرفته است.

---------------------

بیشتر بخوانید:

اشرف غنی گفت ایران طالبان را «اداره» می کند/«نگرانی» از حمله طالبان به «کادر درمان کرونا»

افغانستان دوباره با «خون» دانشگاهیان «رنگین» شد

«نگرانی» بازنشستگان؛ مجلس همسان سازی دقیق را مصوب کند!

---------------------------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید:

بهروز وثوقی گفت بازگشتم به وطن کار «تقدیر» است!

«قطعی شدن همسان سازی» با حضور نماینده بازنشستگان در مجلس

-----------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید:

انفجار در مجاورت «صدا و سیما» و سازمان صنایع و برنامه هسته ای

 ----------------------------------------------------------------------------------------

 

دو شرکت داروسازی فایزر و بیون‌تک سرگرم برنامه‌ریزی برای تولید واکسن تقویت‌کننده در قبال ویروس گونه دلتا هستند. شهروندان البته نباید از این بابت نگران باشند. موضوع به این معنا نیست که همه باید سومین دوز واکسن را تزریق کنند. در واقع واکسن سوم تقویت‌کننده‌ است و نقش محکم‌کاری دارد.

دویچه وله نوشت پژوهشی در ایالات متحده در باره اثربخشی درازمدت واکسن‌‌هایی بر پایه mRNA نشان می‌دهد که واکسن سوم برای گروه‌های سنی بالا، کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و افرادی با سوابق بیماری‌های جدی مفید خواهد بود.

-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

درمان پریودی نامنظم و دلایل آن

مرگ کودکی که «پیر» شده بود!

قتل مداح «معروف» در ماهشهر با کلاشینکف

ماهواره‌ ها «بمب ساعتی» تهران را رصد کردند

اینترنت برای همه اهالی زمین تا دو ماه دیگر

از پربازدیدهای «ساسی مانکن» و «صدف بیوتی» تا سرنوشت انتخابات و فوتبال یورو؟

----------------------------------------------------------------------------------------

نتایج این پژوهش اواخر ماه ژوئن منتشر شده اما مراجع درمانی/دارویی آمریکا می‌گویند شواهد کافی برای ضروری بودن دوز سوم موجود نیست. سازمان غذا و دارو و اداره بهداشت ایالات متحده در بیانیه‌ مشترکی با تاکید بر داده‌های علمی در دسترس، دو دوز واکسن را برای مصون‌سازی کافی دانسته‌اند.


دوز سوم؛ الزام یا پیشنهاد

سازمان غذا و دارو و اداره بهداشت آمریکا گفته‌اند، در حال بررسی اثرات دوزهای تقویتی هستند اما برای نتیجه‌گیری در این زمینه، به داده‌های شرکت‌های دارویی اکتفا نمی‌کنند.

کارشناسان دو شرکت داروسازی فایزر و بیون‌تک بر این نظرند که اثرات حفاظتی واکسن بعد از شش ماه کاهش می‌یابد. بیانیه مشترک این دو شرکت به اطلاعات جامع وزارت بهداشت اسرائیل استناد کرده که اذعان می‌کند تاثیر ایمن‌سازی در برابر ویروس، شش ماه بعد از دومین دوز واکسن به شیب نزولی می‌افتد.

بیون‌تک و فایزر می‌گویند بر اساس داده‌های موجود، احتمالا شش تا یک سال پس از واکسیناسیون کامل، دوز سوم ضرورت می‌یابد. این داروسازی‌ها باور دارند که دوز سوم بالاترین سطح محافظت و ایمن‌سازی، علی‌الخصوص در قبال ویروس گونه دلتا را ایجاد خواهد کرد. داده‌های تحقیقی جدید نشان می‌دهند که دوز سوم واکسن میزان آنتی‌بادی را پنج تا ده برابر می‌کند.

عامل مفقوده زمان

برخی بیماری‌های مسری مثل سرخک با یک بار واکسیناسیون، فرد را یک عمر در برابر ویروس مصون می‌کنند. واکسن کزاز باید هر ده سال یک‌مرتبه تجدید شود.

بحث کنونی و تفاوت نظر در باره دوز سوم واکسن کرونا ناشی از آن است که مدت زیادی از همه‌گیری و فرآیند ایمن‌سازی نگذشته است. داده‌ها و شواهد موجود هنوز در مرحله پردازش قرار دارند و نتیجه‌گیری نهایی به زمان بیشتری نیاز دارد. حتی در مورد کهنسالان و گروه‌های پرخطر نیز نمی‌توان با قطعیت رهنمود داد.

تا کنون دو مرتبه واکسیناسیون به معنای ایمنی کامل در قبال کووید ۱۹ تلقی شده است. دوز دوم واکسن، سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر و آماده‌تر می‌کند. در واقع سلول‌های حافظه‌ای با تزریق دوز دوم، آنتی‌ژن را تشخیص می‌دهند و با واکنش سریع، پاتوژن‌را از بین می‌برند. برای همین دوز دوم واکسن ضروری است و به همین دلیل است که افراد بهبود یافته از کرونا، تنها دوز دوم واکسن را می‌زنند زیرا بدن آنها عامل ابتلا را از قبل می‌شناسد و علیه آن مجهز شده است.

 
تنها چیزی که می‌توان در باره افراد مسن گفت، این است که پاسخ سیستم ایمنی بدن آنها شتاب کافی را ندارد و هر تقویت کننده‌ای می‌تواند مفید باشد.

واکسن و دوپارگی جهان

بحث در باره دوز تقویتی واکسن در حالی جریان دارد که توزیع ناعادلانه دوزهای اول و دوم مورد انتقاد جدی است. همه شهروندان کشورهای صنعتی و پیشرفته تا پایان تابستان به طور کامل واکسینه خواهند شد اما در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، واکسن نایاب است و میلیون‌ها نفر حتی اولین دوز را هم تزریق نکرده‌اند.

طبق پژوهشی که نتیجه آن اخیرا در مجله علمی "لنست" منتشر شده، کشورهای ثروتمند که ۱۶ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، حدود ۷۰درصد مردم خود را با پنج واکسن معتبر فعلی ایمن‌سازی کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت نیز می‌گوید میانگین واکسیناسیون در کشورهای فقیر دنیا تنها ۲/ ۰ درصد است. نشریه "اکونومیست" می‌نویسد در بهترین حالت، واکسیناسیون عمومی در کشورهای فقیر از سال ۲۰۲۴ شروع خواهد شد.

صرفنظر از جنبه تبعیض و بی‌عدالتی، عقب‌ماندن کشورهای فقیر از روند واکسیناسیون می‌تواند موجب شیوع انواع ویروس‌های جهش‌یافته و سرایت گونه‌های تازه به کشورهای غنی باشد. چیزی که در میان مدت بحران بهداشتی و اجتماعی جدیدی در این کشورها خواهد آفرید.

کلاودیا پاول، عکاس آلمانی به دعوت بیمارستان مانت ساینای نیویورک در اوج شیوع کرونا سراغ کادر درمان این بیمارستان رفته و از پشت صحنه مبارزه آن‌ها با این ویروس عکس گرفته است. در این‌ جا یک پزشک آماده معاینه بیماران می‌شود.

https://www.asianews.ir/u/32g
اخبار مرتبط
یک ویروس شناس گفت: بهبودیافتگان کرونا نیز به دلیل وجود آنتی بادی در بدن چهار ماه پس از بهبود می‌توانند تزریق واکسن کووید۱۹ را به تعویق اندازند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مطابق پیش بینی‌هایی که کرده ایم، فردا ۵.١ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور می‌شود؛ این در حالی است که هنوز مشخص نیست این واکسن ها را به کدام گروهها یا چه کسانی تزریق می کنند؟
رییس مرکز مدیریت شبکه بهداشت گفت: واکسن از خارج کشور تامین می‌شود و ما مجبوریم تا زمانی که نسبت به رسیدن واکسن به دستمان مطمئن نباشیم، اقدام نکنیم و احتمالا روز چهارشنبه ممکن است محموله‌ای با تعداد قابل توجه واکسن به کشور برسد که اگر وارد شود هفته بعد گروه سنی جدید یعنی ۶۵ تا ۶۹ سال را اعلام می‌کنیم.
علی دایی با انتقاد از ویدیوهای ساخته شده از او در ارتباط با ماجرای نشست خبری بازی با سپاهان و بازی با نام عباس بوعذار گفت: این مسائل در دنیا رایج است اما در دنیا کسی را مسخره نمی‌کنند و در دنیا طنز می‌گویند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: ۵۰ درصد شهروندان گیلانی که در نوبت تزریق دُز دوم واکسن کرونا بودند با ورود محموله جدید واکسینه شدند.
اسیانیوز/ معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه تا پایان هفته تزریق دوز دوم واکسن کرونا برای سالمندان به پایان می رسد، یادآور شد: از هفته آینده تزریق دوز دوم واکسن کرونا برای بیماران خاص را ادامه می دهیم.
رئیس شبکه بهداشت وزارت بهداشت درخصوص ادامه روند واکسیناسیون کرونا در گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال، گفت: برای افرادی که از طریق سامانه salamat.gov.ir اقدام به ثبت‌نام کردند و در نوبت اول تزریق واکسن هستند و همچنین برای افرادی که منتظر دریافت دز دوم واکسن هستند، پیامک ارسال می‌شود.
مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با بیان اینکه «حداقل تا دو الی سه هفته دیگر، میزان مرگ‌های سه رقمی ادامه داشته باشد»، گفت: تعداد واقعی جان‌باختگان کرونا از آمار رسمی که اعلام می‌شود، بالاتر است.
مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی مقابله با کرونا، اعلام کرد که تاکنون به نیم درصد جمعیت ایران دوز دوم واکسن کرونا و به سه درصد دوز اول تزریق شده است؛ همچنین برخی از پزشکان و محققان در ایران نسبت به تزریق واکسن کووایران برکت به جای واکسن سینوفارم در دُز دوم تردید دارند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید