صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۴
کد خبر: 5064
گزارشگر: 213
۱۷۳۸
۰
۰
۶
ادعای آمریکا درباره اطلاعات ایران و ربودن یک روزنامه نگار

«شناسایی» افرادی که قصد ربودن مسیح علی‌نژاد را داشتند!

«شناسایی» افرادی که قصد ربودن مسیح علی‌نژاد را داشتند!
یک دادگاه فدرال آمریکا در نیویورک روز گذشته چهار شهروند ایرانی را به توطئه برای ربودن یک روزنامه نگار٬ نقض تحریم‌ها و پولشویی متهم کرد.

به گزارش آسیانیوز، وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد دستگاه‌ اطلاعاتی ایران تلاش کرده است مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، را از نیویورک برباید.

همچنین یک دادگاه فدرال آمریکا در نیویورک روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه چهار شهروند ایرانی را به توطئه برای ربودن یک روزنامه و فعال حقوق بشر٬ نقض تحریم‌ها، کلاهبرداری بانکی و پولشویی متهم کرد.

نام این روزنامه نگار  در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا اعلام نشده است، اما مسیح علی‌نژاد در گفت‌وگویی تاکید کردکه او هدف این تلاش برای آدم ربایی بوده است.

مسیح علی‌نژاد همچنین ساعاتی پس از انتشار این خبر در پیامی توییتری از تلاش پلیس فدرال آمریکا، اف بی ای، برای خنثی کردن توطئه ربودنش تشکر کرده است.

وی  کارزارهای مختلفی را در حمایت از حقوق زنان راه‌اندازی کرده است.

براساس دادخواست صادره این چهار نفر متهم شدند با ربودن مسیح علی‌نژاد٬ او را به ایران منتقل کنند تا در دادگاهی در ایران محاکمه شود.

علیرضا شوارقی فراهانی، ۵۰ ساله، محمود خاضعین، ۴۲ ساله، کیا صادقی ۳۵ ساله و امید نوری ۴۵ سال همگی شهروند ایران متهم شده‌اند که می‌خواستند این روزنامه نگار، نویسنده و فعال حقوق بشر ساکن بروکلین نیویورک را بربایند.

نیلوفر بهادری فر معروف به نلی بهادری‌فر که اکنون ساکن کالیفرنیا است به همدستی با این افراد متهم شده است. اتهام نیلوفر بهادری ارانه خدمات مالی به این افراد برای این توطئه اعلام شده است.

گزارش ها حاکی است که نیلوفر بهادری‌فر روز دوم ژوئیه با قرار وثیقه آزاد شده است.

آلن کوهلر، معاون بخش ضد اطلاعات پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) در این زمینه مدعی شد، همانطور که در این کیفرخواست تصریح شده است، دولت ایران با بکارگیری بازیگران دولتی برای ربودن یک روزنامه نگار مستقر در ایالات متحده و یک شهروند آمریکایی توطئه کرده است و این‌که او را در خاک ایالات متحده زیر نظر داشته است - همه اینها با این هدف صورت گرفته که شهروند ما را به عنوان تلافی‌جویی به خاطر داشتن آزادی بیان به ایران بکشاند.

دادگستری آمریکا ادعا کرد علیرضا فراهانی یک مقام اطلاعاتی ایران است که در ایران اقامت دارد و محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری نیز از عوامل اطلاعاتی ایران هستند که در ایران زندگی و زیر نظر علیرضا فراهانی فعالیت می‌کنند.

متن کیفرخواست مدعی است علیرضا فراهانی و تیم اطلاعاتی او حداقل از ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ توطئه ربودن مسیح علی‌نژاد را از داخل خاک ایالات متحده در راستای تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای خاموش کردن انتقادات برنامه‌ریزی کرده بودند.

در این کیفرخواست همچنین ادعاهایی دیگر مطرح شده است که این شبکه اطلاعاتی ایران کارآگاهان خصوصی را برای زیر نظر گرفتن سه نفر در کانادا و یک روزنامه نگار ایرانی دیگر مستقر در بریتانیا استخدام کرده بود.

مسیح علی نژاد همچنین در برنامه‌ای گفته است که اف بی ای هشت ماه پیش او را از این توطئه مطلع کرده است.

پیش از این نیز روح‌الله زم، فعال سیاسی منتقد جمهوری اسلامی ایران، در عراق دستگیر و به ایران تحویل داده شد که پس از مدتی اعدام شد./

https://www.asianews.ir/u/33y
اخبار مرتبط
اداره صنایع و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا راعلام کرد که ۳۴ شرکت، از جمله ۸ شرکتی را که تجهیزات آمریکایی برای کمک به توسعه برنامه نظامی ایران ارسال می‌کردند، تحریم کرده است.
همزمان با درخواست دولت افغانستان برای بازگرداندن سربازان پناه آورده به ایران، مشاور اشرف غنی جمهوری اسلامی ایران را به «اداره» طالبان با هدف مسلط شدن بر گمرک افغانستان متهم کرد.
در مقاله «اسلامی شدن ایران بدون انقلاب ۵۷»که چندی پیش در آسیانیوز منتشر شد، به این موضوع رسیدیم که موج اسلامگرایی و اسلام سیاسی در اواخر دهه شصت قرن گذشته میلادی آغاز و با شکست اعراب در جنگ ۱۹۷۳ با اسرائیل اوج گرفت؛ در واقع موج اسلامگرایی به نحوی باعث شد تا معادلات قدرت در نیمه دوم قرن بیستم به کلی تغییر کرده و با سقوط شوروی بابت ورودش به افغانستان و نابودی متحدانش، نظم جدیدی در جهان شکل بگیرد؛ نظمی که مجددا در اثر بهار عربی تغییرات جدی را تجربه کرد.
جشنواره کن امسال اولین جایزه خود را در همان مراسم افتتاحیه اعطا کرد و برنده آن کسی نبود جز جودی فاستر، بازیگر و کارگردان آمریکایی که اولین بار در سال ۱۹۷۶ با فیلم «راننده تاکسیِ» مارتین اسکورسیزی که در آن نقش کارگر جنسی نوجوانی را بازی می‌کرد به کن آمد.
واشینگتن پست به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شد جو بایدن در فرمانی گفته است به طوری‌که حتی اگر حمله‌های شبه‌نظامیان به مواضع آمریکا کشته و زخمی هم نداشته باشد، پاسخ آمریکا «کوبنده» خواهد بود؛ در حالی که پهپادهایی که در حمله‌های اخیر استفاده می‌شوند با جی‌پی‌اس برنامه‌ریزی می‌شوند و این امکان را دارند که از آسمان به سمت اهدافی که تحت مراقبت شدید قرار دارند، اصابت کنند.
پنتاگون اعلام کرد که ارتش ایالات متحده روز یکشنبه ۶ تیر با انجام حملاتی هوایی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه را هدف قرار داده است.
دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی علنی که درباره ۱۴۴ مورد مشاهده اشیاءناشناس پرنده به کنگره ارائه کرد، گفت که شواهد کافی در اختیار ندارد تا تشخیص دهد این اشیاء، فناوری‌های پیشرفته ساخت بشر هستند یا منشاء غیر زمینی دارند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید