صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۷
کد خبر: 5070
گزارشگر: 213
۲۲۹۱
۲
۱
۱۰
یادداشت/بنیامین رضایی

تحقیر ایرانی ها با واکسن!

تحقیر ایرانی ها با واکسن!
فکر همه چیز را می کردیم‌؛ الا اینکه روزی محتاج کشوری در همسایگی‌مان بشویم که وسعتش به اندازه یکی از استان های ما هم نیست!

فکر همه چیز را می کردیم‌ الا اینکه روزی محتاج کشوری در همسایگی‌مان بشویم که به اندازه یکی از استان های ما هم نیست! این روزها دیدن هموطنانی که در پی زدن واکسن خودشان رو به مرز ارمنستان رسانده اند و نزدیک ۴۰ یا ۵۰ ساعت در صف های طویل می ایستند تا شانس زدن واکسن رو‌ داشته باشند در شبکه های مجازی غوغا میکند و دیدن این صحنه ها باعث موجب تاسف خوردن هر ایرانی است.

تحقیر ایرانی ها با واکسن!/بنیامین رضایی آسیانیوز

 

بر اساس اخبار منتشر شده از تاریخ 15 اردیبهشت 1400 (یا 5 می 2021) وزارت بهداشت این کشور این اجازه را به یکی از مراکز تزریق واکسن کرونا داده تا در سطح عمومی فعالیت کرده و حتی برای گردشگران خارجی هم واکسن تزریق کند. بر اساس اظهارات متولیان این امر، هدف از راه‌اندازی این مراکز «دسترسی آسان به واکسن برای همه مردم» اعلام شده است. اما چه نوع واکسن کرونا در ارمنستان تزریق می‌شود؟
پاسخ این است که در ایستگاه‌های بهداشتی مذکور، هردو واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق می‌شود. البته شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه هیج تضمینی وجود ندارد که تمام کسانی‌که به ارمنستان سفر می‌کنند، حتما واکسن می‌زنند.

تحقیر ایرانی ها با واکسن!/بنیامین رضایی آسیانیوز
بر اساس اخبار واکسن موجود در ارمنستان تنها به یک کشور و برند خاص محدود نمی‌شود؛ چراکه، ارمنستان حدود 100 هزار دوز واکسن کرونای چینی و حدود 24 هزار دوز واکسن آسترازنکا و 31 هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی به صورت هدیه از دولت‌های چین، بریتانیا/استرالیا و روسیه هدیه گرفته و برای همین این امکان را دارد که گردشگران خارجی را نیز واکسینه کند.

لطیفی، سخنگوی گمرک ایران هم گفت که به یک‌باره ورود مسافران به مرز ارمنستان افزایش یافته و از ابتدای تیر ماه ۴۳۰۰ نفر به این کشور سفر کرده‌اند. این آمار تنها در ۴۸ ساعت گذشته تنها در مرز نوردوز به ۱۸۰۰ نفر رسیده است.

ارمنستان مسافرانی که ۱۰ روز در این کشور بمانند را واکسینه می‌کند. شهروندان ایرانی که ماه‌هاست در انتظار واکسینه شدن هستند از این امکان استقبال کرده‌اند.
اما ازدحام جمعیت در مرز مشکلاتی را در پی داشته است. ایلنا هم نوشت یکی از مسافران ایرانی در مرز ارمنستان با اشاره به ازدحام مسافران گفت: «آنقدر صف مسافران بر روی پل ورودی کشور ارمنستان طولانی و ازدحام زیاد است که چند مسافر به دلیل گرما و انتظار برای انجام تست پی‌سی‌آر بیهوش شدند.»

به گفته این مسافر، ارمنستان چند دستگاه آمبولانس در این نقطه مرزی مستقر کرده‌است. تصاویری از تجمع مسافران در مرز ایران و ارمنستان نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.در جمهوری ارمنستان تاکنون و پس از آغاز هفته ها از آغاز واکسیناسیون سراسری در مجموع تنها عددی کمتر از 2.5 درصد ار مردم این کشور واکسینه شده اند و با هر متر و معیاری سرعت واکسیناسیون کرونا در ارمنستان بسیار پایین بوده است.

به نظر می رسد دولت ارمنستان در بحبوحه وضعیت اقتصادی بد خود که پس از هزینه های جنگ قره باغ و ناآرامی های داخلی متعاقب آن و نیز بحران همه گیری کرونا در این کشور سایه افکن شده، در صدد است از هزاران واکسنی که به واسطه عدم تمایل عمومی مردم این کشور به تزریق واکسن و انقضای قریب الوقوع تاریخ مصرف واکسن ها روی دستش مانده؛ برای جذب گردشگر استفاده کند؛ به ویژه اینکه اخیرا نیز اعلام شد واکسن کرونا تنها به گردشگرانی تزریق خواهد شد که دست کم 10 روز در ارمنستان اقامت داشته باشند.

از سوی دیگر و بر اساس گزارش ها بسیاری از مردم ارمنستان همانند بسیاری دیگر از مردم جمهوری های استقلال یافته از شوروی سابق و مردم روسیه، تمایلی به زدن واکسن ندارند و نسبت به واکسن بسیار بی اعتمادند و شاید یکی از دلایلی که بیش از 100 هزار دوز واکسن کرونا روی دست دولت ایروان مانده، همین عدم تمایل مردم به زدن واکسن کروناست.

دولت ارمنستان نیز تا کنون نزدیک به 200 هزار دوز واکسن کرونا را بیشتر در قالب اهدایی از سه منبع چین، سازمان بهداشت جهانی (طرح کواکس) و روسیه دریافت کرده است.
واکسن های ارمنستان که تاریخ مصرف شان رو به انقضا بوده و مردم این کشور تمایلی به تزریق آنها ندارند؛ می تواند منبع خوبی برای تزریق به گردشگران خارجی همچون ایرانی ها باشد که در کشورشان علی رغم تزریق روزانه دهها و صدها هزار واکسن به دلیل جمعیت بالا و گستردگی کشور باید ماه ها در انتظار نوبت شان بمانند ولی با سفر به ارمنستان می توانند هم یک سفر تفریحی تابستانی داشته باشند و هم واکسن بزنند؛ امری که البته ناظران و کارشناسان شهروندان ایرانی را از انجام آن منع می کنند چرا که سفر به هر حال برای شهروندان حاوی ریسک ابتلا به کرونا و هزینه است و این شهروندان بهتر است چند هفته بیشتر منتظر بمانند تا نوبت تزریق واکسن در کشور خودشان به آنها برسد./

روزنامه آسیا
https://www.asianews.ir/u/344
اخبار مرتبط
وقتی وارد دومین کشور بزرگ دنیا می‌شوید و‌ درختان سر به فلک کشیده افرا رو می‌بینید، تازه میفهمی طبیعت کارت پستالی یعنی چه! تازه می فهمی زندگی سالم هوای پاک یعنی چه، تازه می فهمی کار کردن و‌ مالیات دادن یعنی چه و‌ بغض و دلتنگی مهاجر یعنی چه! اگر بخواهم کانادا رو در چند پاراگراف توصیف کنم باید از اینجا شروع کنم که این کشور آدم های بسیار متواضع ، مهربان و‌مودبی دارد که به معذرت خواهی کردن بسیار معروف اند.
بنیامین رضایی، جهانگرد جوان ایرانی که در دنیای مجازی با نام «بنیامین مارکو» شناخته می‌شود، تا کنون به بیش از ۵۷ کشور در ۴ قاره مختلف مسافرت کرده و آنچه که به چشم دیده، در قالب سفرنامه‌ و چند کتاب به چاپ رساند؛ تحصیلات او در رشته گردشگری است و به دلیل علاقه‌مندی فراوانش به جهان گردی سفرهای زیادی را تجربه کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
محمدیوسف عیسی زاده
۱۴۰۰/۰۴/۲۷
5
0
1

بنیامین جان از گذاشتن مطالب ومفیدت لذت بردم . درمورد واکسن و سیل عظیم ایرانیان به ارمنستان واقعا متاسفم از بی تدبیری وزارت بهداشت خودمون. همیشه موفق وسربلند باشید وآرزوی سلامتی برای همه ایرانیان و بنیامین جان عزیز باتشکر محمدیوسف عیسی زاده از بلوچستان سراوان

فرناری
۱۴۰۰/۰۴/۲۸
5
0
0

س ممنون از شما و کشور ارمنستان بخاطر اقدام بشردوستانه به هر شکل و اسمی در هر حال ارمنستان یک آبشن قوی گردشگریست ��خصوصن فصل تابستلن و بخاطر آزادی که حق اولیه هر انسانی در کره زمبن داشتن هوای پاک آب برق و شنا باز بدون ترس و وحشت و استرس خانمها که هیچگونه حق زتدگی اولیه هم ندارند 💔و گرمای پنحاه درجه ایران در گونی و حجاب و آفتاب زدگیین عالبه💙


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید