صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۴ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۲
کد خبر: 5077
گزارشگر: 213
۸۵۹
۰
۰
۳
عملکرد نخست‌وزیر بعد از نتانیاهو نسبت به برجام

موضع جدید اسرائیل در مقابل ایران چیست؟

موضع جدید اسرائیل در مقابل ایران چیست؟
نخست‌وزیران جدید و پیشین اسرائیل بر سر ایران و برنامه هسته‌ای وارد یک جدال لفظی تند شده‌اند.
به گزارش آسیانیوز، دلیل تشدید کشمکش بین نتانیاهو و بنت، این است که آیا سیاست دولت پیشین اسرائیل باعث پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شد؟ و آیا دولت جدید حاضر است «خطرات ناشی از احیای برجام» را بپذیرد؟

بنا بر اطلاع رسانی رسانه‌های اسرائیلی در روز گذشته وزیران جدید و پیشین این کشور بر سر برنامه هسته‌ای ایران وارد یک جدال لفظی تند شده‌اند.

دلیل تشدید کشمکش آشکار میان بنیامین نتانیاهو با نفتالی بنت، این است که آیا سیاست دولت پیشین اسرائیل عملا باعث پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شد؟ و آیا دولت جدید اسرائیل به خاطر کوتاه آمدن در برابر آمریکا، حاضر است «خطرات ناشی از احیای برجام» را بپذیرد؟

بنیامین نتانیاهو، که از ماه گذشته رهبر اپوزیسیون شده است، روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه در مقاله‌ای نوشت که از سیاست دولت جدید در قبال بازگشت احتمالی آمریکا به برجام به سختی «متعجب» شده است.

او، یائیر لاپید وزیر خارجه و معمار تشکیل دولت نفتالی بنت را متهم کرد که در دیدار با مقامات آمریکا و سایر رهبران جهانی، با قاطعیت علیه احتمال بازگشت ایالات متحده به برجام موضع نگرفته است.

مقاله بنیامین نتانیاهو در روزنامه‌ «اسرائیل هیوم» که همواره به سختی از او و دولتش طرفداری می‌کرد، منتشر شده است. این روزنامه اکنون نظرات نتانیاهو را به عنوان «رهبر اپوزیسیون» بازتاب می‌دهد.

یک مقام ارشد دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز گفته است، «میراثی که نتانیاهو برای بنت» به جای گذاشته، این واقعیت است که ایران هفته گذشته به توان تولید صفحه فلزی سوخت اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۲۰ درصد، موسوم به «سیلیساید» دست یافته است.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل افزوده است که بنیامین نتانیاهو «با لفاظی» و برگزاری نمایش‌های خبری، که هدف آن اثرگذاری بر انتخابات داخلی اسرائیل بود، ادعای مقابله با برنامه اتمی ایران را داشت اما نتیجه آن «یک شکست فاحش» بود.

در این میان، تایمز اسرائیل روز ۲۲ تیر فاش کرد که مشاور جدید امنیت ملی اسرائیل در ارتباط با برجام موضعی کاملا متفاوت با بنیامین نتانیاهو و تیم او داشته است.

بر اساس این گزارش، ایال خولاطا، که نفتالی بنت این هفته او را به عنوان مشاور امنیت ملی دولت خود معرفی کرد، در سال ۱۳۹۴ که برجام امضا شد، از جمله مهره‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل بود که وجود برجام را برای اسرائیل «کم‌ضرر» عنوان کرده بود.

دکتر خولاطا، ۴۵ ساله، این هفته به جای مئیر بن‌شبات، که مشاور امنیت ملی در زمان بنیامین نتانیاهو بود، معرفی شد.

هنوز معلوم نیست موضع‌گیری‌های پیشین این مهره ارشد پیشین موساد، در قبال مسائل آتی مرتبط با سیاست اسرائیل در قبال ایران، چه اثری داشته باشد./

https://www.asianews.ir/u/34a
اخبار مرتبط
رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، موساد را به عنوان «رقیب اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران» دانست و گفت: وجود «موازی‌کاری و دودستگی در حوزه کارهای اطلاعاتی کشور» «واقعیتی انکارناپذیر» است.
یک وبسایت اسرائیلی ادعا کرد که ساختمان سازمان گسترش و نوسازی صنایع در محدوده جام‌جم و مجاورت ساختمان مرکزی صداو سیما تهران هدف حمله قرار گرفته است.
صدای انفجار مهیبی در نخستین دقایق بامداد شنبه در شمال و شمال غربی تهران شنیده شد و بسیاری از شهروندان همزمان گفتند که علاوه بر صدا، لرزش این انفجار را حس کرده‌اند؛ این انفجار در مجاورت ساختمان مرکزی صدا و سیما و ساختمان مرکزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران روی داده است.
فرماندار شوش امروز اعلام کرد که انفجار در ایستگاه خط لوله انتقال نفت‌وگاز در بخش «فتح‌المبین» این شهرستان سه کشته و چهار زخمی بر جای گذاشته است.
سخنگوی دولت گفت: خرابکاری در یکی از مراکز سازمان انرژی اتمی منجر به آسیب انسانی و تجهیزاتی نشده و آنچه اتفاق افتاده این است که سقف یکی از سوله‌ها سوراخ شده است؛ در حالی که شبکه خبری کان اسرائیل گزارش داد که این حمله باعث خسارت گسترده، تخریب یا از کار افتادن تمام تجهیزات در این تاسیسات شده است.
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در گفت‌وگو با شبکه ۱۳ تلویزیون نظامی اسرائیل گفت: «اسرائیل در حال رویارو شدن با ایران است و آماده دفاع از خود است».
علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات، گفت در ۱۰ سال گذشته، نفوذ موساد در بخش‌های مختلف ایران به حدی رسیده که جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید