صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۲
کد خبر: 5142
گزارشگر: 213
۸۴۰
۰
۰
۱۰
سومین شب اعتراض گسترده مردم خوزستان و دیگر شهرستان ها

افزایش تعداد کشته های جوانان معترض در جنوب ایران

افزایش تعداد کشته های جوانان معترض در جنوب ایران
قاسم خضیری، ۱۷ ساله، مصطفی نعیماوی، ۳۰ ساله و علی مزرعه، سه جوان اهل جنوب ایران در جریان اعتراض‌های خوزستان کشته شدند.

به گزارش آسیانیوز، همزمان با انتشار گزارش‌های مربوط به کشته شدن سه معترض خوزستانی توسط نیروهای امنیتی، محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند در مجلس، با اشاره به تشدید بحران آب در این استان نوشته است که «بوی خون و توطئه صوری» می‌آید.

او در توییتی که شامگاه شنبه، ۲۶ تیر منتشر کرده است، توضیح بیشتری درباره این عبارت نداده ولی گفته است که باید آب برای این مناطق رها شود تا «آتش را خاموش کند». مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان در مجلس هم گفته است «قضیه شوخی‌بردار» نیست و «دشمن دنبال اغتشاش» است.

در جریان تجمعات اعتراض‌های سه شب گذشته که در شهرهای مختلف استان خوزستان مانند اهواز، سوسنگرد، شادگان، شوش، شاوور و کرخه برگزار شده است، بر اساس گزارش منابع حقوق بشری، حداقل سه نفر از معترضان توسط کشته شده‌اند.

گفته شده مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله و از اهالی منطقه عباس‌آباد شهرستان شادگان با شلیک مستقیم دو گلوله‌ به قفسه سینه‌اش کشته شده است. قاسم خضیری که در جریان اعتراضات شب گذشته در کوت عبدالله اهواز مجروح شده بود، جان باخت. همچنین برخی اخبار از کشته شدن جوان دیگری به نام علی مزرعه به ضرب گلوله در محله کوی زویه اهواز خبر داده‌اند

پایگاه اطلاع رسانی حقوق بشر در ایران نوشته است که قاسم خضیری «بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی مجروح شد» و در بیمارستان جان باخت. مقام‌های قضایی و نظامی ایران تاکنون درباره این دو معترض کشته شده اظهارنظر نکرده‌اند، ولی امید صبری‌پور، سرپرست فرمانداری شادگان گفته است که مصطفی نعیماوی توسط «اغتشاشگران» کشته شده است.

صبری‌پور ابتدا به خبرگزاری ایسنا گفت که عاملان کشته شدن مصطفی نعیماوی بازداشت شده‌اند ولی بعدا به خبرگزاری ایرنا گفت در صدد شناسایی عاملان این حادثه هستیم.

خبرگزاری فارس، در گزارشی به نقل از یکی از اقوام قاسم خضیری، او را «بسیجی و اهل نماز و روزه » معرفی کرده است و نوشته است که «عناصر مشکوک» او را کشته‌اند.

این خبرگزاری روز گذشته نیز ویدئویی از پدر مصطفی نعیماوی منتشر کرد که به زبان عربی می‌گفت پسرش اهل «خلاف و شورش» نبوده و با «بچه‌های بسیج و نیروی انتظامی رفت و آمد داشت».

محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان نیز به خبرگزاری فارس گفته است «انسان‌های جنایتکار، وابسته به اجنبی و ضد انقلاب» در بین مردم تیراندازی می‌کنند و «افراد بی‌گناه را می‌کشند».

در جریان اعتراض‌های دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ نیز برخی رسانه‌ها و نمایندگان مجلس به طور مداوم از نقش دشمن در کشتن شهروندان معترض گزارش می‌دادند ولی تاکنون سندی در این زمینه ارائه نشده است./


https://www.asianews.ir/u/35k
اخبار مرتبط
شهروندان تعدادی از شهرهای استان خوزستان شامگاه گذشته در اعتراض به بی‌آبی تظاهرات کردند و برخی از جاده را بستند
اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد که شش فرمانده ارشد نظامی، دو مقام امنیتی و سه زندان ایران را به اتهام نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.
پس از یک هفته هشدار در مورد وضعیت اضطراری استان خوزستان، وزیر کشور ایران گفت که به منظور کنترل شیوع کرونا در این استان، مرزهای ایران با عراق بسته و تردد به خوزستان ممنوع می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید