صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۹
کد خبر: 5168
گزارشگر: 213
۶۶۰
۰
۰
۲
انتقاد محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد از کشتار خوزستان

دستگاه امنیتی حق گلوله زدن به مردم را ندارد!

دستگاه امنیتی حق گلوله زدن به مردم را ندارد!
محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، دو رئیس جمهور پیشین، روز دوشنبه ۲۸ تیر به اعتراضات کنونی در استان خوزستان واکنش نشان دادند و از برخورد نیروهای امنیتی با معترضان انتقاد کردند.

به گزارش آسیانیوز، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، دو رئیس جمهور پیشین، روز دوشنبه ۲۸ تیر به اعتراضات کنونی در استان خوزستان واکنش نشان دادند و از برخورد نیروهای امنیتی با معترضان انتقاد کردند.

خاتمی در پیامی مکتوب با اشاره به جان باختن شماری از معترضان خواستار برخورد با آمران و عاملان برخورد خشونت‌آمیز با مردم شد و تاکید کرد که «هیچ دستگاه سیاسی امنیتی نظامی و انتظامی حق ندارد که با اعتراض مردم به بهانه مقابله با آشوب، با خشونت، سلاح و گلوله برخورد کند».

اعتراضات مردم خوزستان به بحران بی‌آبی در این استان برای پنج شب متوالی در شهرهای مختلف ادامه یافته است. تاکنون در این اعتراضات دست‌کم دو نفر کشته شده‌اند و برخی از گزارش‌های تاییدنشده نیز شمار قربانیان را تا چهار نفر عنوان می‌کند. اما مسوولان کشته شدن معترضان را به «اغتشاش‌گران» نسبت داده‌اند.

محمد خاتمی در پیام خود اعتراضات و نارضایتی مردم خوزستان را به حق دانسته و تاکید داشته که انتقاد و اعتراض مسالمت‌آمیز حق مسلم شهروندان و مردم است.

وی در جایگاه رئیس جمهور پیشین ایران از مردم خوزستان عذرخواهی کرده و خواستار آن شده که «همه دولت‌ها درگذشته وحال وهمه مسؤولان در همه رده‌ها» مسؤولیت خود را بپذیرند.

پیش از این رویکرد خاتمی در رابطه با اعتراضات خونین آبان ۹۸ انتقادات بسیاری را متوجه او ساخته بود. او اگرچه اعتراضات را «ریشه‌دار» خواند، اما از موضع آیت‌الله خامنه‌ای که خواستار برخورد نیروهای امنیتی با معترضان شده بود، حمایت کرد و خواستار سپاسگزاری دولت روحانی از آقای خامنه‌ای شد.

محمود احمدی‌نژاد نیز در پیامی ویدیویی بحران آب در خوزستان را ناشی از سوءمدیریت دانست و از برخورد نیروهای امنیتی با معترضان انتقاد کرد.

او سرکوب معترضان را به دلیل تاثیرپذیری حکومت ایران از «یک باند فاسد امنیتی» دانست که همواره شکایات و اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم را به خشونت می‌کشاند.

احمدی‌نژاد گفت که «این باند امنیتی» در جریان هر اعتراض با ایجاد درگیری و شلیک گلوله، بهانه برای سرکوب معترضان فراهم می‌آورد و نیز «خواسته‌های به حق مردم را به بیگانگان و گروه‌های ضدانقلاب منتسب می‌کند و راه اعتراض مسالمت‌آمیز مردم را می‌بندد».

وی سپس ابراز امیدواری کرد که مقامات ایران «حرف مردم را بشنوند، زود اقدام کنند و به حرف باند فاسد امنیتی توجه نکنند که می‌خواهد مردم را سرکوب بکند و خواست شیطان را در این کشور پیاده بکند»./

https://www.asianews.ir/u/367
اخبار مرتبط
کانون مدافعان حقوق بشر روز یکشنبه ۲۷ تیرماه در نامه‌ای به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مدعی خشونت در برخورد با معترضان خوزستان شد.
قاسم خضیری، ۱۷ ساله، مصطفی نعیماوی، ۳۰ ساله و علی مزرعه، سه جوان اهل جنوب ایران در جریان اعتراض‌های خوزستان کشته شدند.
شهروندان تعدادی از شهرهای استان خوزستان شامگاه گذشته در اعتراض به بی‌آبی تظاهرات کردند و برخی از جاده را بستند
اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد که شش فرمانده ارشد نظامی، دو مقام امنیتی و سه زندان ایران را به اتهام نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.
پس از یک هفته هشدار در مورد وضعیت اضطراری استان خوزستان، وزیر کشور ایران گفت که به منظور کنترل شیوع کرونا در این استان، مرزهای ایران با عراق بسته و تردد به خوزستان ممنوع می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید