صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۴
کد خبر: 5242
گزارشگر: 213
۱۴۲۱
۰
۰
۴
همبستگی در اجرا شدن متناسب سازی حقوق

«کارزار» اتحاد بازنشستگان: همسان سازی را به سرعت تصویب کنید!

«کارزار» اتحاد بازنشستگان: همسان سازی را به سرعت تصویب کنید!
بازنشستگان و مستمری‌بگیران با تشکیل کارزار اتحادی سراسری با اشاره به تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی در تاریخ ۹ تیرماه ۱۴۰۰، تاخیر و تعلل مجلس را یادآور شدند و از رییس مجلس خواستند که این لایحه را به سرعت تصویب کند.

به گزارش آسیانیوز، بازنشستگان و مستمری‌بگیران سه صندوق کشوری، لشکری و تامین اجتماعی، در یک درخواست مشترک و سراسری پیگیری اجرای تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی را خواستار شدند.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران سه صندوق کشوری، لشکری و تامین اجتماعی، با توجه به مخالفت‌ها و موانعی که در راه تصویب لایحه سراسری همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌های کشوری، لشکری و تامین اجتماعی به وجود آمده، در یک درخواست مشترک که در قالب یک «کارزار» تهیه شده، از رئیس مجلس خواستند که موانع پیش روی تصویب این لایحه را بردارد.

این بازنشستگان و مستمری‌بگیران با اشاره به تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی در تاریخ ۹ تیرماه ۱۴۰۰، تاخیر و تعلل مجلس را یادآور شدند و از «محمدباقر قالیباف» خواستند که تسریع در تصویب این لایحه را در مجلس جا بی‌‌اندازد.

ایلنا نوشت اعلام وصول و تصویب لایحه دوفوریتی دائمی کردن همسان‌سازی در مجلس شورای اسلامی از چندی پیش به خواست مشترک بازنشستگان تبدیل شده است اما به تازگی گروهی از نمایندگان مجلس برای از دور خارج کردن بررسی این لایحه اقدام کرده‌‌اند.

نمایندگان مخالف استدلال می‌کنند که بار مالی این طرح بدون پیش‌بینی منابع کافی به دولت سیزدهم تحمیل می‌شود؛ در حالی که دولت دوازدهم نباید برای تصویب آن دست دست می‌کرد و کار را به روزهای آخر می‌کشید.

همچنین پیش از این، مهدی عیسی زاده از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده میاندواب، اعلام کرده بود که بار مالی تصویب این لایحه پیش‌بینی شده است و مجلس همچنان پیگیر تصویب آن است.

این در حالی است که چندی پیش رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به مخالفت برخی اصولگرایان با لایحه دائمی شدن همسان‌سازی، گفت: به نظر می‌رسد که خیلی هوشمندانه و در زمانی که لایحه برای تصویب نیاز به اجماع دارد، چنین خطی را به رسانه‌ها کشیده‌اند.

از روزهای آغازین ماه جاری که خبر ارسال لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از دولت به مجلس اعلام شد، «الیاس نادران» رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در تلویزیون حاضر شد و به نقد افزایش تعهدات دولت به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت و تاکید کرد که افزایش بار تعهدات دولت در این حوزه تورم‌زاست. در همین حال روزنامه «کیهان» با انتشار یادداشتی به افزایش این تعهدات اشاره کرد و به نقد این لایحه تهیه شده توسط دولت پرداخت.
.
وی گفت: بحث‌های پیرامون تورم‌زایی منابع اجرای همسان‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای فرار به جلوست؛ منتها در این مقطع که دولت در آستانه‌ی انتقال است، چنین بحثی مطرح می‌شود؛ البته این بحث هیچ ارتباطی با «منافع ملی» ندارد و منافع جناحی اصولگرایان در آن بسیار پررنگ است. روزنامه کیهان در بعد رسانه‌ای بر تنور تورم‌زا بودن رسیدگی دولت به صندوق‌های بازنشستگی مانور می‌دهد. چند روز پیش از این آقای «الیاس نادران» از نمایندگانِ طیف راست سنتی، در صداوسیما مشابه همین ادبیات را به کار می‌گیرد.

حسن صادقی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که خیلی هوشمندانه و در زمانی که لایحه دائمی شدن همسان‌سازی برای تصویب نیاز به اجماع دارد، چنین خطی را به رسانه‌ها کشیده‌اند؛ در نتیجه دلایل این مخالفت در این مقطع جناحی است. چون بار مالی اجرای همسان‌سازی را دیدند، رنگ عوض کردند. از این منظر، اینکه تازه یادشان افتاده که بودجه بار تورمی دارد، چندان عجیب نیست؛ آقای نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ به خوبی در جریان تغییرات بودجه بود و امروز نمی‌تواند ایجاد بار مالی برای اجرای همسان‌سازی را بر روی دوش دولت روحانی بی‌اندازد. کیهان هم نمی‌تواند به گونه‌ای وانمود که تازه از بار مالی اجرای همسان‌سازی خبردار شده است. همین‌ها، دولت مستقر را به گرسنه نگه داشتن بازنشستگان و نادیده گرفتن حقوق آن‌ها متهم می‌کردند./

https://www.asianews.ir/u/380
اخبار مرتبط
سینماگران،نویسندگان و فعالان فرهنگی و هنری ایران، گروه اتحاد بازنشستگان و جمعی از فعالان صنفی کارگری، معلمان و فعالان مدنی درباره اعتراضات خوزستان در بیانیه‌های جداگانه‌ با هم‌میهنان شهرهای جنوبی اعلام همبستگی کردند.
از نحوه همکاری مجلس با موضوع لایحه دائمی شدن همسان‌سازی این روزها اخبار تازه و عجیبی به گوش می رسد و ظاهرا نمایندگان با ایجاد موانع در مسیر تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی قصد دارند آن را از دستور کار خارج سازند تا تعهد مالی برای دولت بعدی ایجاد نشود.
معاون وزیر کار گفت: به طور متوسط در تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری حقوق بازنشستگان حدود ۱۴۰ درصد افزایش یافت و همسان سازی نیز یکی از توقعات و آرزوی بازنشستگان بود که بعد از یک و نیم دهه، در صندوق های بازنشستگی کشوری، فولاد، نیروهای مسلح و سازمان تامین اجتماعی محقق شد.
در جلسه ۲۷ تیرماه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، بحث و بررسی پیرامون تصمیمات اتخاذ شده و اقدامات به عمل آمده دراجرای بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور انجام می‌پذیرد؛ این در حالی است که وزیر کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد به زودی حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلان همتراز خواهد شد.
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با همت دولت و مجلس بعد از ۱۴ سال همسان سازی حقوق بازنشستگان در دو مرحله به اجرا درآمد.
اگر دولت و مجریان امر نخواهند تسلیم کاهش سرمایه‌گذاری در ازای رشد مصرف شوند، آن وقت ناگزیر خواهند بود که به کسری بودجه و تامین مالی تورمی آن تن دهند که اقتصاد را به شدت بی ثبات خواهد کرد.
متوسط پرداختی به مستمری بگیران ۲/۵ برابر شد و از هر ۲ ایرانی، یک نفر از خدمات «سازمان تأمین‌اجتماعی» برخوردار است.
دبیر اجرایی خانه کارگر گفت: ما اعتقاد به همسان‌سازی دقیق و منطقی حقوق بازنشستگان داریم و از نمایندگان‌مجلس هم می‌خواهیم کنار مجموعه‌های کارگری باشند و نگرانی بازنشستگان را افزایش ندهند.
به گفته یکی از مدیران سازمان تامین اجتماعی مبلغ دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت وام به بازنشستگان در نظر گرفته شده است و اگر به هر بازنشسته وام هفت میلیون تومانی پرداخت شود، ۳۷۱ هزار و ۴۲۸ نفر این وام را دریافت می‌کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید