صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۶ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۵
کد خبر: 5314
گزارشگر: 213
۵۸۵۰
۰
۱
۹
محرومیت مردم ایران از مواهب فناوری‌های نوین

آیا اینستاگرام از دسترس ایرانی ها خارج می شود؟

آیا اینستاگرام از دسترس ایرانی ها خارج می شود؟
مجلس ایران بررسی طرح محدود کردن اینترنت را به کمیسیون ویژه واگذار کرد؛ در حالی که هدف از این طرح آزمایشی، محدود کردن پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به ویژه شبکه اینستاگرام در ایران است که به‌دلیل فیلتر نبودن، از سوی کاربران ایرانی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش آسیانیوز، با وجود مخالفت دست‌کم نیم میلیون کاربر با طرح محدودکننده اینترنت در ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در پی رأی‌گیری، طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» را یک مرحله به احتمال اجرای آن نزدیک‌تر کردند.

در پی رای‌گیری روز چهارشنبه، ششم مرداد، در مجلس شورای اسلامی، ۱۲۱ نماینده با اصل ۸۵ شدن طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی» موافقت و ۷۴ نفر مخالفت کردند و ۹ نفر نیز به آن رای ممتنع دادند.

مجلس رأی‌گیری بعدی در مورد این طرح را به کمیسیون ویژه فرهنگی مجلس واگذار کرده و در صورت تصویب این طرح در آن کمیسیون، مجلس می‌تواند مدتی را برای اجرای آزمایشی این طرح در نظر بگیرد.

هدف از این طرح آزمایشی، محدود کردن پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به ویژه شبکه اینستاگرام در ایران است که به‌دلیل فیلتر نبودن، از سوی کاربران ایرانی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنا بر آمار تازه‌ای که از سوی ایسپا منتشر شده، ۵۳ درصد کاربران بالای ۱۸ سال در ایران از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

با این حال، با رای مثبت نمایندگان، این طرح محدودکننده اینترنت، برای تصویب به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع داده شد و بدون ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و در صورت تائید، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس، ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد گفته است «در صورتی که طرح صیانت از حقوق مجازی طبق اصل ۸۵ بررسی شود بین سه تا پنج سال به صورت آزمایشی اجرایی خواهد شد و ایرادات آن برطرف می‌شود.»

بنا بر اصل ۸۵ قانون اساسی اگرچه مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را واگذار کند اما در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را تفویض کرده و قانون برای مدتی که مجلس تعیین می‌کند به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

طرح محدودکننده اینترنت که با عنوان طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» شناخته می‌شود، با مخالفت‌ها و انتقادهای جدی مواجه شده و پیشتر گفته شده بود که در دستورکار مجلس قرار ندارد.

از جمله روزنامه همشهری در شماره امروز خود درباره این طرح نوشته که «طراحان برای فیلترینگ اینستاگرام در صورت تصویب این طرح برنامه ویژه‌ای دارند.»

به نوشته این روزنامه، آنها «تلاش می‌کنند که آن را خارج از صحن علنی و به دور از چشم نمایندگان» و کاربران فضای مجازی تصویب و ابلاغ کنند.

بر اساس این طرح، به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی چون اینستاگرام، چهار ماه مهلت داده می‌شود تا در ایران نماینده رسمی معرفی کنند و در غیر این صورت، براساس ماده ۱۷ طرح «صیانت»، سرعت آنها به اندازه‌ای کاهش می‌یابد که عملا امکان استفاده از آنها غیرممکن خواهد بود.

منتقدان می‌گویند حامیان این طرح به دنبال اعمال فیتلرینگ گسترده‌تر و پس از آن جایگزینی برخی اپلیکیشن‌ها هستند.

این طرح پس از آن تصویب می‌شود که علی خامنه‌ای در یک سخنرانی از آنچه «ول و رها» بودن فضای مجازی در ایران نامید، انتقاد کرد. در سال‌های گذشته نیز برخی مسوولان جمهوری اسلامی، پیام‌رسان محبوب «تلگرام» در ایران را که عده بسیار زیادی از طریق آن به کسب و کار مشغول بودند، مسدود کردند.

طرح «صیانت از فضای مجازی» در شرایطی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شده که از ۱۵ تیر ماه سال جاری، کارزاری در مخالفت با تصویب آن به راه افتاده و نامه مخالفت با این طرح خطاب به محمدباقر قالیباف، نماینده مجلس، تاکنون دست‌کم از سوی نیم میلیون کاربر ایرانی فضای مجازی امضا شده است.

در بخشی از این نامه آمده با اجرای این طرح، «مشکلات جدیدی» در کنار «فیلترینگ قبلی پلتفرم‌های جهانی کاربردی نظیر فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب و تلگرام و سرعت پایین اینترنت بین‌المللی، دردهای بیشتری را به بدنه مردم وارد خواهد کرد و در این شرایط سخت اقتصادی، مردم را از مواهب این فناوری‌های نوین محروم خواهد کرد.»/


https://www.asianews.ir/u/39m
اخبار مرتبط
به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس انقلابی یازدهم بی‌میل نیستند تا رویای دیرهنگام گروهی از اقلیت جامعه را جامه عمل بپوشانند ولی این‌بار فعلا خبری از دیوارکشی فیزیکی با آجر و ملات نیست بلکه طرح‌های مجلس می‌روند تا دیوارهایی به دور مرزهای کشور کشید
احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان گفت: استفاده از اینترنت را در ایران برای جامعه هدف محدود کنید؛ انتظار و مطالبه نخست ما از رئیس‌جمهور منتخب این است که توصیه ولایت را جدی بگيرد و هرچه سریعتر این پروژه مهم را اجرایی کند.
بارها شنیده ایم که در سالیان دور صحرا نوردان بسیاری در طلب آب به سرآب برخورد کرده اند؛ سرآبی که آرزوهایشان را کم کم به کابوس تبدیل می کرد.
ایلان ماسک که در حاشیه رویداد سالانه MWC سخن می‌گفت، از هدف اسپیس ایکس برای پوشش سراسری کره زمین با اینترنت ماهواره‌ای استارلینگ تا ماه آگوست (دو ماه دیگر) خبر داد.
خرید ابزارآلات برعکس چیزی که تصور می رود آن چنان کار ساده ای نیست. عواملی از جمله تحریم ها موجب شده تا تهیه و خرید ابزارآلات بسیاری از بهترین و معتبرترین برندها در ایران با مشکلاتی روبرو شود. اینجاست که اهمیت فروشگاه های اینترنتی مثل فروشگاه ابزارآلات آچاریست نمود پیدا می کند.
پرداخت جریمه و خلافی خودرو راه‌های گوناگونی دارد که برخی از این را‌ه ها باعث صرفه جویی در زمان می‌شوند و دیگر نیازی نیست تا دارندگان خودرو زمان زیادی را در صف‌های طولانی دفاتر خدمات ارتباطی و یا مراکز پلیس+۱۰ بگذرانند.
وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات گفت: واقعیت این است که اعتراضاتی از سوی مراجع فرهنگی کشور در رابطه با بسته‌های شبانه مطرح شد، ما ابلاغیه‌ای دریافت کردیم که می‌گفت کاربران به سمت بسته‌های اینترنت رایگان شبانه سوق پیدا نکنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید